Nokia oczekuje znacznego wzrostu w dziedzinie telefonów komórkowych w 2003 roku.
Spółka oczekuje, że wzrost na rynku telefonów komórkowych wyniesie w 2003 roku 10% lub nieco więcej. Przewiduje także, że utrzyma się silna konkurencja w branży producentów sprzętu dla sieci komunikacji bezprzewodowej.
Podczas odbywającego się co pół roku spotkania informacyjnego dla inwestorów - w Irving w Teksasie - zarząd firmy Nokia ponownie wyraził swoje przekonanie o utrzymaniu się tendencji wzrostowej na rynku telefonów komórkowych w 2003 roku. Spółka spodziewa się jednocześnie, że w 2003 roku utrzyma się konkurencja na rynku sprzętu dla sieci bezprzewodowych.
Przemawiając do inwestorów, Jorma Ollila, prezes i dyrektor generalny, powiedział: "W czasie, gdy dynamika wzrostu w przemyśle podlega zmianom, Nokia jest firmą najlepiej przygotowaną do skorzystania z możliwości, jakie się przed nami otwierają. Potencjał wzrostu widzimy w nowych kategoriach produktów, przede wszystkim w grach, przesyłaniu obrazów i w rynku produktów dla przedsiębiorstw. Możemy tu wykorzystać siłę naszej marki, sprawności technologicznej i skalowalność mocy produkcyjnych. Jesteśmy przekonani, że udział w światowym rynku telefonów komórkowych, jaki uzyskaliśmy w 2002 roku, zbliżył nas do celu, którym jest 40-procentowy udział w rynku".
Rynek telefonów komórkowych
Nokia podtrzymuje swoje prognozy mówiące o sprzedaży ogółem ok. 400 mln szt. telefonów komórkowych w 2002 roku i spodziewa się, że wzrost sprzedaży wyniesie w 2003 roku 10% lub nieco więcej. Głównym motorem wzrostu sprzedaży w 2003 roku będzie zarówno wzrost liczby abonentów, jak i stabilizacja cyklu wymiany aparatów na nowe (popyt substytucyjny).
Spółka przewiduje, że liczba abonentów telefonii komórkowej wzrośnie z ponad 1,1 mld na koniec 2002 roku do ok. 1,5 mld w 2005 roku, a jednocześnie udział rynku substytucyjnego przekroczy obecny poziom 50% w skali roku. Aktualnie nieco ponad jedna czwarta użytkowników na całym świecie kupuje co roku nowy aparat, co oznacza, że cykl substytucji wynosi ok. 2,5 roku. Cykl substytucji wydłużył się w ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy, lecz obecnie wykazuje tendencję do stabilizacji, co może być motorem wzrostu sprzedaży w kolejnych okresach.
Rynek sprzętu dla sieci bezprzewodowych
Nokia spodziewa się, że na rynku infrastruktury sieci bezprzewodowych w całym 2002 roku nastąpi spadek sprzedaży o ok. 20%, podczas gdy na rynku, do którego spółka adresuje swoją ofertę, wartość ta będzie bliższa 15 procentom. Przyszła sytuacja na rynku stanowi nadal wyzwanie, gdyż operatorzy koncentrują się na raportach cash flow, obcinając jednocześnie inwestycje. Nokia przewiduje, że w roku 2003 sprzedaż na rynku infrastruktury telefonii komórkowej spadnie o ok. 10%, podczas gdy spadek ten na rynku, na którym operuje Nokia, będzie nieco mniejszy i wyniesie pomiędzy 5 a 10%.
Podczas gdy spadają inwestycje operatorów, rośnie zapotrzebowanie na przepustowość sieci, głównie ze względu na zwiększony ruch sieciowy. Wprowadzanie kolejnych usług w telefonii komórkowej zwiększy obciążenie istniejących sieci. Światowe standardy technologiczne, GSM, EDGE i WCDMA, umożliwiają operatorom ewolucyjne dostosowanie swoich sieci do potrzeb rosnącego ruchu w najbardziej efektywny pod względem ekonomicznym sposób.
Nowe technologie w telefonii komórkowej
W czasie, gdy rynek wchodzi w nową fazę zaawansowanych funkcji i usług, takich jak kolorowe wyświetlacze, przesyłanie obrazów, wiadomości multimedialne (MMS) i Java, Nokia, dzięki szerokiej ofercie produktów, jest dobrze przygotowana do podjęcia tego wyzwania. W roku 2002 Nokia wprowadziła do oferty ponad 30 nowych modeli telefonów, z których wiele jest wyposażonych w te zaawansowane funkcje.
W 2003 roku Nokia spodziewa się sprzedać 50 do 100 mln telefonów z kolorowym wyświetlaczem, obsługą MMS, Javy i przeglądarek internetowych. Z tej liczby ok. 10 mln telefonów będzie bazować na interfejsie użytkownika Nokia Series 60. Ponad 70 operatorów uruchomiło już usługi MMS.
Open Mobile Alliance i oprogramowanie do telefonów komórkowych
Ponieważ operatorzy telefonii komórkowej coraz częściej, obok usług telefonii głosowej, świadczą również usługi o wartości dodanej, otwartość standardów staje się istotnym kryterium wzrostu. Otwarte standardy w największym stopniu sprzyjają upowszechnieniu się usług i zapewniają najlepszą platformę dla deweloperów oprogramowania. Firma udziela silnego poparcia wysiłkom stowarzyszenia Open Mobile Alliance i jego ponad 300 członków. Przykładowo, producenci reprezentujący ponad 60% rynku telefonów komórkowych przyjęli platformę programową Nokia Series 60, która szybko staje standardową platformą programową inteligentnych telefonów.