Przedstawiciel kancelarii prawnej obsługującej Polską Telefonię Komórkową Centertel, radca prawny Wojciech Kubicki złożył w dniu dzisiejszym odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konsumenta i Konkurencji z dnia 19.09.br. nakładającej karę pieniężną na Prezesa PTK Centertel w wysokości 20 tys. PLN.
Tydzień wcześniej, w dniu 7.10.br. mecenas Kubicki złożył odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK z dnia 19.09.br. nakładającej karę pieniężną na spółkę PTK Centertel w wysokości 17 tys. PLN. Obie kary zostały nałożone przez Prezesa UOKiK w związku z "brakiem współdziałania w toku kontroli przeprowadzonej w siedzibie PTK Centertel w dniach 08-26.07.br."
"Odwołujemy się od decyzji Prezesa UOKiK do Sądu Antymonopolowego, mocodawca mój został niesłusznie ukarany z powodu nieprawidłowej oceny sytuacji przez Prezesa UOKiK i jego kontrolerów, którzy chcieli dokonać przeszukania sieci komputerowej PTK Centertel nie mając ku temu stosownych podstaw prawnych (zgody Sądu Antymonopolowego)" - mówi Wojciech Kubicki, radca prawny składający odwołanie w imieniu PTK Centertel.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że obie kary dotyczą procedury udostępniania danych, a nie przedmiotu kontroli UOKiK (oferty usług konwergentnych), w której to sprawie UOKiK - mimo upływu kilku miesięcy - nadal nie podjął żadnych decyzji
Przypomnijmy, że kontrola UOKiK w lipcu br. odbyła się ona na wniosek konkurencyjnych operatorów GSM: PTC (Era) i Polkomtel (Plus GSM), które były zaniepokojone dobrym przyjęciem przez rynek nowej, korzystnej dla klientów oferty Idei (wspólnej z TP S.A.) w zakresie usług konwergentnych i obawiały się utraty części klientów.
Warto zauważyć, że nie było żadnych działań monopolistycznych ze strony Grupy Kapitałowej TP S.A., a jedynie była przygotowana wspólna oferta w zakresie usług konwergentnych, co jest obecnie normą na rynku telekomunikacyjnym i w tym kierunku rynek będzie się rozwijał w przyszłości (integracja usług telefonii komórkowej, stacjonarnej, Internetu i transmisji danych - z korzyścią dla klientów).
"Warto zauważyć, iż wspólna oferta przez PTK Centertel i TP S.A. jako prokonsumencka (bardziej korzystna dla klientów) powinna zyskać uznanie UOKiK, którego zadaniem jest stwarzanie konsumentom korzystniejszych warunków nabywania towarów i usług, a nie być powodem wymierzania bezpodstawnych kar wobec PTK Centertel" - mówi Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy PTK Centertel.
Polska Telefonia Komórkowa Centertel (operator sieci Idea) jest gotowa świadczyć usługi konwergentne wspólnie z innymi operatorami, jeżeli tylko wyrażą zainteresowanie i będą na to przygotowani. Takich usług klienci zarówno w Polsce, jak i na świecie właśnie oczekują, gdyż jest to korzystne dla nich, ponieważ obniża ich koszty telekomunikacyjne i pozwala optymalizować sposoby komunikacji, zwiększając przy tym wygodę działania - a wszystko to przy bardzo atrakcyjnych cenach. Takie usługi są wdrażane obecnie w wielu krajach na świecie, a w przyszłości będą standardem telekomunikacji.
Kontrolerzy UOKiK chcieli uzyskać dostęp do sieci komputerowej PTK Centertel i jej zasobów w zakresie ofert dla klientów, na co potrzebna jest zgoda Sądu Antymonopolowego, której nie posiadali. Znamienne jest, że podczas bliźniaczej kontroli przeprowadzanej równolegle w Telekomunikacji Polskiej S.A., kontrolerzy UOKiK posiadali nakaz Sądu Antymonopolowego na przeszukanie i na tej podstawie udzielono im dostępu do komputerów Telekomunikacji Polskiej S.A.
Naczelną zasadą każdego operatora jest ochrona danych klientów i w związku z tym nie można pozwolić na dostęp do sieci komputerowej (i baz danych klientów) osobom nieupoważnionym. Wszelkie żądane przez kontrolerów UOKiK dokumenty zostały przekazane w formie papierowej i elektronicznej (na CD) tak szybko jak było to możliwe.
Nie jest prawdą, że PTK Centertel nie współdziałała z kontrolerami UOKiK i nie udostępniła im dokumentów. Spółka i jej Prezes byli gotowi udostępnić każde dane, o które poprosili kontrolerzy i tak też zrobiono. Kontrolerzy UOKiK jednak chcieli mieć dostęp do sieci komputerowej PTK Centertel i sami wyszukiwać dokumenty związane z ofertą dla klientów - tzn. usiąść przed komputerem i dokonać tzw. przeszukania. Przedstawiciele PTK Centertel byli gotowi zapewnić taki dostęp, ale w formie przewidzianej przez prawo - a zgodnie z prawem przeszukanie (a w opinii Spółki przeglądanie bliżej nieokreślonych danych w sieci jest przeszukaniem) wymaga zgody Sądu Antymonopolowego. Kontrolerzy nie mieli takiej zgody. Jednocześnie udostępniono wszystkie dane o jakie prosili kontrolerzy w formie CD i w formie papierowej. Zatem nie ma sytuacji, że Spółka i jej Prezes odmówili udostępniania jakichkolwiek danych, a przeciwnie Prezes stwierdził, że udostępni dane, ale w formie przewidzianej przez pr!
awo, przeszukanie sieci komputerowej wymaga zgody Sądu Antymonopolowego, a tej urzędnicy nie mieli.
Na uwagę zasługuje także fakt, że była to pierwsza kontrola UOKiK w PTK Centertel sp. z o.o., przeprowadzana zresztą z zaskoczenia wobec firmy.