Raport TELEINFO 500 - TP S.A., PTC, Polkomtel itd.

Newsy
Żródło: Migut Media S.A.
Opinie: 28

Dziś, 23 lipca odbędzie się premiera tegorocznej edycji Raportu TELEINFO 500 podsumowującego polski rynek teleinformatyczny w 2001 roku. Najlepsze firmy IT&T w 2001 roku zostaną uhonorowane podczas Wielkiej Gali TELEINFO 500, która w tym roku odbędzie się w Klubie Sosnowym w Warszawie. 

W ubiegłym roku po raz pierwszy polska branża IT i telekomunikacyjna musiała sobie radzić w warunkach dekoniunktury jednak kondycja graczy rynkowych jest na tyle dobra, że szybko będą oni mogli skorzystać 
z efektów, spodziewanego już w tym roku, ożywienia gospodarczego.

W tegorocznym Raporcie TELEINFO 500 na pierwszym miejscu w rankingu 700 największych polskich firm informatycznych znalazł się Action (przychody ze sprzedaży 884 496 000 zł, 5. miejsce w 2000 r.) detronizując lidera ubiegłorocznego rankingu - Prokom (841 077 000 zł). Na 2. miejscu plasuje się kolejny dystrybutor ABC Data (846 277 000 zł, 6. miejsce w 2000 r.). Tym samym lider zeszłorocznego raportu - Prokom zajął dopiero trzecią pozycję. Kolejne pozycje w pierwszej dziesiątce przypadły odpowiednio: Tech Data (802 200 000 zł), Hewlett-Packard Polska (637 189 000 zł), Techmex Bielsko-Biała (565 960 000 zł), ComputerLand 
(536 412 000 zł), Optimus (534 536 000 zł), Incom Wrocław (506 237 000 zł), AB SA Wrocław (461 493 000 zł).

Ogólna ocena branży jest pozytywna, gdyż stoczyła ona dość skuteczną walkę ze stagnacją gospodarczą. 
Dowodem na dobrą kondycję polskiego sektora IT jest debiut na warszawskim parkiecie kilku firm z branży. 
Mimo dekoniunktury debiut giełdowy powiódł się w przypadku przedsięwzięć internetowych: Interii, Hogi, Getinu. Zwraca uwagę fakt, że 4 wśród 9 firm, które w ub. r. weszły na giełdę to spółki IT.

Bardzo silny wpływ na wynik rynku IT w 2001 roku miał kurs złotówki. Wyjątkowo silna pozycja krajowej waluty spowodowała, że po raz pierwszy zostało odnotowane odwrócenie relacji między dynamiką rynku mierzoną 
w złotówkach i liczoną w odniesieniu do średniego kursu dolara amerykańskiego. W przeliczeniu na walutę amerykańską w roku 2001 rynek IT wzrósł o ponad 12%. Silna pozycja polskiej złotówki spowodowała relatywne obniżenie cen podzespołów i sprzętu, jednocześnie jednak obniżyła wartość przychodów w takich segmentach jak integracja, ponieważ automatycznie malała wartość niektórych kontraktów zawieranych w poprzednich latach 
a mających wpływ na wyniki firm w 2001 roku.

- W telekomunikacji roku upłynął pod znakiem trudnych zmian otoczenia regulacyjnego, katastrofy finansów branży na całym świecie, braku rozwiązania problemu opłat koncesyjnych u nas w kraju oraz wycofania się naszego największego operatora na z góry upatrzone pozycje - mówi Jolanta Zaręba, Redaktor Naczelny Raportu TELEINFO 500 - Po raz pierwszy mieliśmy do czynienia z aż tak silnym spadkiem liczby instalowanych linii telefonii stacjonarnej - dodaje.

Pierwsze miesiące roku 2001 minęły w sektorze telekomunikacyjnym w atmosferze obserwacji przebiegu i efektów liberalizacji rynku międzystrefowego oraz działania nowego prawa telekomunikacyjnego. Jasnym punktem panoramy rynku operatorskiego jest kontynuacja eksplozji telefonii komórkowej. Nienajlepiej wiodło się natomiast niezależnym operatorom stacjonarnym. Ranking 200 największych firm telekomunikacyjnych otwiera, jak w latach ubiegłych, TP S.A. (przychody z działalności telekomunikacyjnej 15 463 352 000 zł), na 2. miejscu uplasowała się PTC (4 344 896 000 zł) a 3. lokatę zajmuje Polkomtel (4 231 642 000 zł). Do pierwszej dziesiątki weszły również: Nokia Poland, PTK Centertel, ZWUT, Alcatel Polska, Ericsson, Lucent Technologies 
i Siemens ICP/SBS.

 

Opinie:

Opinie archiwalne (28):

Komentuj

Komentarze / 28

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    misiek24 pisze: 2002-07-23 20:52
    Brawo Era, obyś nie tylko w przychodach zajmowała czołowe miejsca. :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-07-23 20:57
    No to trzeba bedzie sobie to jakos sprawdzic kto, ile dlaczego tyle??????
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-07-23 21:10
    a ciekawe ile z zyskow "POMARANCZKI" pochlanie telekomuna... to nie wierze, ze IDEA tak kiepsko sie plasuje... POZDRAWIAM
    0
  • Users Avatars Mini
    swistak pisze: 2002-07-23 21:26
    a dlaczego telekomunikacja polska nie oglosi bankructwa, i nie rozpadnie sie na kilka prywatnych spolek, tworzac konkurencje na rynku? Jakie to by bylo piekne :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-07-23 21:31
    swistak***a ile dramatów rodzin zwolnionych pracowników tej firmy,czy tylko mozna widzieć koniec swojego nosa,a pierwsze miejsce w przychodach też coś znaczy,a przynajmniej dobrze o kierowaniu tą firmą:P
    0
  • Users Avatars Mini
    kpt.Hook pisze: 2002-07-23 21:42
    ciekawe jakie będą wyniki za 2002 - pewnie znacznie slabsze niż 2001 - teraz chyba jesteśmy w oklicy dna koniunktury... (mam nadzieję)
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-07-23 23:16
    ***Kan*** nie wiem czy kiedys mialales wiecej doczyniene z ta firma (wg. Ciebie zywicielem wielu rodzin) a wg. mnie z pijawka na polskiej teleinformatyce? jesli tak to dziwie sie twojemu podejsciu, a jesli nie to zazdroszcze!!! ta firma skutecznie spowalnia rozwoj polskiej telefonii... a jesli chodzi o kierownictwo, to majac we wladaniu firme - MONOPOLISTE trudno nie miec takich przyhchodzow!!! POZDRAWIAM
    0
  • Users Avatars Mini
    marek pisze: 2002-07-23 23:51
    W sumie to nie wazne kogo posadzicie na stolku prezesa tepsy bo i tak kazdy uzyska dobre wyniki:)
    0
  • Users Avatars Mini
    Maras pisze: 2002-07-24 00:28
    portal: na razie to TPSA pompuje pieniądze w Ideę i jeszcze długo tak będzie - a jak już będą zyski w Idei to będą to zyski TPSA bo to jedna firma - zrozum to w końcu. A wogóle ranking Teleinfo500 nie odzwierciedla sytuacji na polskim rynku i powoływanie się na niego nie ma sensu. Spójrzmy chociażby na pozycję w pierwszej dziesiądce Lucent Technologies - nie dosyć że kiepściutko radzi sobie ma całym świecie (7 tys ludzi do zwolninia, 7,9 mld $ strat netto) to jeszcze w Polsce do września zwolni 300 osob - połowę osób zatrudnionych w naszym kraju. I jak to się ma do rankingu do którego jak widać niektórzy przywiązują zbyt dużą wagę. Tym bardziej że przykładów takich jak Lucent jest więcej.
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-07-24 01:50
    ***marek*** zgadzam sie, nawet najwiekszy glab by tam kapuste zrobil!
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-07-24 01:56
    ***Maras*** dzieki ze mowisz mi o takich oczywistych rzeczach, ale raczej to mi nie jest potrzebne. ale spojrz na ranking, po pierwsze telekomuna i idea sa notowane oddzielnie, a po 2 czemu idea tak kiepsko wypada...? przeciez bardzo wzmocnila swoja pozycje, i wg. mnie to powinna wyprzedzic plusa, z jego innowacjami technicznymi. Zgadzam sie z Toba ze rankingi, nie odzwierciedlaja rzeczywisej sytuacji, i nie nam ocenia sytuacje na swiatkowym rynku ITiT. Ale chcialem Ci powiedziec ze Lucent Polska i Lucent "world", to troszkecze inne firmy. i jedna do drugiej nie ma sie tak, jak Ty to sobie wyobrazasz. Nie wiem czy wiesz jaka byla sytuacja Andersena, kiedy swiatowy koncern mial ogromne klopty, to polski "oddzial" radzil sobie dobrze, zeby nie powiedziec swietnie! i co Ty na to...?
    0
  • Users Avatars Mini
    _CISCO_ pisze: 2002-07-24 02:17
    Gdzie ten raport mozna kupić ??
    0
  • Users Avatars Mini
    Maras pisze: 2002-07-24 02:53
    Portal: zapytaj się pracowników Lucenta w Polsce czy ich firma radzi sobie świetnie i jakie widzą dla siebie perspektywy - 50% procent zatrudnonych w LT Polska na zasiłek.!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-07-24 03:12
    poratl: masz idea nielubisz tepsy. Jezeli dla Ciebie jest oczywiste to ze tpesa pompuje kase w centertela a potem bedzie z niego odbierac (sa to caly czas pozyczki) to nie rozumiem co piszesz dalej. A to ze idea jest klasyfikowana oddzielnie to normlane bo to osobna firma i nie ma tu znaczenia kto jest jej wlascicielem (FT I TP). Co do Lucenta kolejna bzdura bo jak moze sie miec dobrze firma ktora zwalania pracowanikow. Robi to na swiecie i rowniez w Polsce. A to ze w danym roku na jednym rynku ma strate a na drugim zysk ma sie nie jak do okreslenia kondycji firmy (w tym konkretnym przpadku) Jak to sobie wyobrazasz??? ze Lucent poda informacje ze ma strate, ale doda ze na niektorych rynkach zarobil (nic to nie da bo ogolnie ma strate, gdyby bylo inaczej to te zyskowne rynki podniosly by cala firme).
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-07-24 04:52
    ***Maras*** jesli omawiamy konkretnie sytuacje Lucenta to sie zgadzam, ostatio, z tego co pamietam wywyali sporo ludzi w Bydgoszczy.... ale ja mowilem o generalnej zasadzie, ze jesli swiatowy koncern ma problemy, to nie znaczy od razu ze krajowe odzialy musza padac jeden po drugim, to oczywiscie zalezy od przedmiotu dzialnosci, w brazy IT tak niestety z reguly jest.
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-07-24 04:57
    ***Giewont*** chyban ie trudno jest zauwazyc ze IDEA i TPSA maja troszeczke inna polityke, i zapatrywanie na kilenta. Co do Lucenta, to to co napisales dla mnei jest brdura, a przynajmniej mija sie z prawda, zapewniam Cie, ze decyzje o zwolnieniach sa podejmowane w kazym krajowym oddziale z osobna, i o zwolnienach nie decydowali ludzie z glownych wladz LUcenta, tylko nasi, szaefowie posliego oddzialu. I jesli on by byl rentowny to by na pewno nie bylo zwolnien. Ale branza IT ma taka stukure, ze wszytrko jest zalezne od rozwoju, kttory finansuja centrale. i jesli to kuleje, kuleje cala firma...
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-07-24 09:38
    Moze GOL zrobi skromne streszczenie rankingu, albo poda chociaz pozycje interesujacych nas firm!????????
    0
  • Users Avatars Mini
    PZ pisze: 2002-07-24 10:26
    A propos dyskusji (choć trochę na marginesie) *** portal, Maras, Giewont *** Zgodzę się z portalem, że te firmy mają różne podejście do klientów. Mały przykład (wyrwany z kontekstu): telekpina za 1 lub 2,5 zł daje 20% zniżki na rozmowy, a Idea Meritum za 2 zł daje 50% zniżki na rozmowy ... to w miarę dobrze pokazuje w jakich warunkach działa jedna i druga firma ... czym kusi klientów by chętniej korzystali z usług ... Pozdrawiam ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Steve pisze: 2002-07-24 10:42
    portal: IDEA wzmocniła swoją pozycję, ale tylko w liczbie pozyskiwanych CENĄ klientów. Ilu równocześnie zwiewa do konkurencji, to oczywiście tajemnica i tego się nie dowiemy. Ale wcale się nie dziwię- cóż znaczy niska cena, jeśli JAKOŚĆ oferowanych usług jest również na dużo niższym poziomie? Poza tym najniższy średni wskaźnik ARPU spośród wszystkich operatorów (spowodowany dużą liczbą POP'aków w stosunku do optimiarzy i meritumowców)- tu nie ma perspektyw na większe przychody. IDEA powinna przede wszystkim zainwestować w poprawę jakości, zasięgu, nowe technologie, bo na razie jest w tych dziedzinach na szarym końcu. Pzdr
    0
  • Users Avatars Mini
    pewny pisze: 2002-07-24 11:16
    Steve:a skad Ty to wszystko wiesz, jak nieuzywasz idei?zawsze najwiecej maja do powiedzenia i krytykowania ci ktorzy korzystaja z innych sieci.
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-07-24 13:02
    portal***zacytuję Ciebie:***Kan*** nie wiem czy kiedys mialales wiecej doczyniene z ta firma,koniec cytatu i nie umiejszając nic naszej rożnicy lat trochę przeceniasz swoje obcowanie z tą firmą.Dalej to już wogóle trudno polemizować,bo uważam,że nie dajesz żadnych, ale to zadnych argumentów dlaczego tak żle osądzasz tę firmę.Stereotyp Twojego myślenia polega na tym,że denerwuje Cię firma byłej PRL, ktora daje sobie radę na rynku w Polsce,co pokazuja wyniki jej przychodów.Dla Ciebie i innych podobnie myślących,co pozostało z dawnego PRL-u to wszystko należy zburzyć,a na ich miejsce postawić no właśnie co?.Jeżeli mamy dyskutować w tych kategoriach,to wybacz,ale jesteś za młody by wiele rzeczy zrozumieć i przepraszam ze zwróciłem na Twój wiek uwagę,ale po pierwsze sam się o to prosiłeś,a po drugie tepsa tamtego okresu,to nie TPSA obecnego.pzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    Kennys pisze: 2002-07-24 13:19
    Kan: Nie byłeś chyba nigdy (ostatni rok) w biurze obsługi klienta TPSY, nie spóźniłeś się z opłatą o parę dni, nie próbowałeś założyć sobie telefonu, a może próbowałeś kiedyś się dodwonić do jakiejś miłej pani z TPSY? - to niestety jest jeszcze tamten okres i dopóki nie będzie prawdziwego konkurenta sytuacja nie zmieni się drastycznie.
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-07-24 16:26
    ***Kan*** posluchaj ***Kennys`a*** a chces przykładów? PROSZE! Mieszkajac np w bloku na 10 pietrze, postaraj sie podlaczyc sobie nowa linie teelefoniczna, nei wiem czy wiesz, ze musisz sam to zalatwic zeby pod toba, czyli od 9 do parteru, byli wszyscy mieszkancy, w bardzo "dogodnych" godzinach czyli 9-11. DALEJ! pojdz do BOKu, czy ktoś zaproponuje Ci zebys uciadl?? NIKT! Pojdz do BOKU i zapytaj czy wiedza cos o DSL, mnie odzylali od biurach w calym miescie, i w koncu nic sie nie dowiedzialem. DALEJ! postaraj sobie zalatwic preselakcje na np. 1044, NIEWYKONALNE.... chcesz wiecej przykladow...? czy wystarczy. a jeszcze jeden: mieszkam w centrum stolicy, a o podlaczenie ISDN moge snic, nie ma numerow na centali... I zapewniam Cie ze moje myslenie nie wynika z niecheci do PRL. POZDRAWIAM.
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-07-24 16:31
    ***Steve*** Ciekawe jakie amsz doswiadczenie z ta siecia... porownaj sobie, ale obiektywnie oferty, ciekawe co Ci wyjdzie. ja dlugo pracowalem nad dobraniem odpowiedniej oferty GSM dla mojej firmy, i uwierz, ze naprawde odplaca sie korzystac z IDEI. Poprawil bym troszke obsluge klienta biznesowego, ale poczekajmy... PZDR
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-07-24 21:47
    Kennys***i portal***BOK też jest różny ja różne sprawy załatwiałem u siebie w BOK-u i jakoś nigdy nie miałem problemów zawsze kulturalnie mnie załatwiali,tam też pracują ludzie i ludzie.A jak jest tak żle w stolicy to moja propozycja przenieście się na prowincję,gdzie każdy dba o swoje stanowisko pracy przy 30%bezrobociu.P
    0
  • Users Avatars Mini
    jarpol pisze: 2002-07-24 23:26
    Czemu Telekomuna tak dużo kasy wkłada w Ideę? Bo przespali moment kiedy startowały sieci GSM w Polsce i do dziś, mimo wielkich pieniędzy nie są w stanie tego odrobić. Mi tam ich, żabojadów, nie żal nadmiernie...
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-07-24 23:59
    ***Kan*** gdyby to ja mogl, zalatwiac swoje sprawy na prowincji, gdzie jest taki podejscie do klienta, to bylbym bardzo szczesliwy... niestety nie ma takiej mozliwosci. ale tak przyszlosc, nie bron tak telekomuny, bo sytuacja tam naprawde nie jest za ciekawa.... POZDRAWIAM i zycze milej wspolpracy z naszym monopolista! Ciekawe czy wiesz jak wyglada teraz sprawa zestawiania laczy przez POLAPAK (spolke corke) i dziezawy kabli przez TEPSE... polecam zglebic prablem.
    0
  • Users Avatars Mini
    PZ pisze: 2002-07-25 12:10
    Co za emocje !!! Wydaje mi się, że ciężko jest bezpośrednio porównywać telekpinę i Ideę, pomimo oczywistych związków pomiędzy nimi. Telekpina ma ogromny udział w rynku i broni się przed jego utratą (nadmierną - bo i tak jest nieuniknioną), a Idea goni rynek i nadrabia opóźnienia (no pewnie kończy już ten proces lub nawet skończyła) - teraz nie jest tak łatwo więc garb ARPU w postaci POP'aków i niskich Optim rośnie. Zapewne tak będzie przez dłuższy czas - po prostu ten operator będzie miał trochę inny profil abonentów. Na koniec odrobina humoru: Szybko dzwońmy do Niemiec, Stanów i gdzieś tam jeszcze bo od września kończy się promocja i BĘDZIE DROŻEJ !!!! ;;;;-) Nie mówiąc o początku roku kiedy to dziadowskie firmy będą nas łączyć ze światem ;;;-) ... Pozdrawiam ;-)
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: