W dniu dzisiejszym PTK Centertel oraz Orange Brand Services Ltd. podpisały umowę, na mocy której PTK Centertel nabył prawa do wprowadzenia na polski rynek marki ORANGE. Propozycja Zarządu PTK Centertel została zaakceptowana przez obu udziałowców: Telekomunikację Polską i France Telecom.
Sanjiv Ahuja, Dyrektor Wykonawczy, Orange | Jean-Marc Vignolles, Dyrektor Generalny PTK Centertel |
Zarząd PTK Centertel jest przekonany, że zmiana marki będzie miała pozytywny wpływ na działalność operacyjną i dalszy dynamiczny rozwój firmy, zwłaszcza ze względu na liczne korzyści wynikające z niej dla klientów, m.in.:
innowacje produktowe o globalnym zasięgu;
atrakcyjne oferty roamingowe;
nowa jakość świadczonych usług;
lepsza jakość obsługi klienta we wszystkich punktach kontaktu, łącznie z punktami sprzedaży;
ekskluzywne urządzenia spersonalizowane będące wyłączną częścią oferty Orange;
unikalne rozwiązania techniczne i technologiczne dostępne tylko w ramach międzynarodowej grupy.
„Uważamy, że podejmując decyzję o zmianie marki dokonaliśmy bardzo dobrego wyboru, zwłaszcza w kontekście długofalowej strategii rozwoju naszej firmy” – powiedział Jean-Marc Vignolles, Dyrektor Generalny Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel – „Wierzymy, że dzięki naszemu pełnemu członkostwu w Orange, będziemy mogli podnieść satysfakcję naszych klientów i zaoferować im jeszcze bardziej atrakcyjne oferty - korzystając z doświadczenia i wsparcia międzynarodowej grupy. Jest to dobra wiadomość także dla naszych Udziałowców, Partnerów i Pracowników - zarówno PTK Centertel, jak i całej Grupy TP – gdyż oznacza to także wzrost wartości spółki”.
Sanjiv Ahuja, Dyrektor Wykonawczy, Orange SA - “Orange jest jedną z najbardziej znanych i najsilniejszych marek telekomunikacyjnych na świecie, będącą motorem naszego wzrostu i sukcesu w całej organizacji działającej pod tą marką. Jest marką, której klienci ufają i kojarzą z prostymi i przejrzystymi produktami oraz usługami, spełniającymi ich potrzeby i wzbogacającymi ich o unikalne doświadczenia Orange. Jesteśmy pewni, że wprowadzenie marki Orange, także tutaj w Polsce, przyniesie również znaczący sukces.”
„W ocenie Zarządu Telekomunikacji Polskiej wprowadzenie marki Orange będzie również szansą dla poprawy satysfakcji klientów Grupy TP oraz umożliwi PTK Centertel szybsze osiągnięcie pozycji lidera rynku telefonii mobilnej w Polsce i w ten sposób podniesie wartość całej Grupy TP” – mówi Marek Józefiak, Prezes Zarządu Telekomunikacji Polskiej S.A.
Opłata licencyjna za użytkowanie znaku handlowego Orange przez PTK Centertel wynosi 1.6% rocznych obrotów PTK Centertel.
Marka Orange została wprowadzana po raz pierwszy na rynek brytyjski w kwietniu 1994 r. W chwili obecnej, Orange jest jedną z wiodących marek na rynku telefonii komórkowej, z której korzysta ponad 54 miliony klientów w 16 krajach. Marka Orange jest uznana za jedną z najbardziej innowacyjnych o jednym z najwyższych wskaźniku rozpoznawalności. W 2004 r. dochody Orange wyniosły 19,67 miliarda euro.
Orange
Orange wprowadzony został w Wielkiej Brytanii 28 kwietnia 1994 r.
Kraje, w których znajduje się Orange:
Łącznie: 16
Działalność prowadzona pod marką: 12 (Wielka Brytania, Francja, Szwajcaria, Rumunia, Słowacja, Tajlandia, Wybrzeże Kości Słoniowej, Dominikana, Kamerun, Holandia, Botswana i Madagaskar)
Działalność kontrolowana: Belgia - Mobistar
Wspólne udziały kontrolowane: Egipt - MobiNil
Udziały mniejszościowe: Portugalia – Optimus i Austria – One
Klienci, stan na 31 grudnia 2004
Łączna baza klientów grupy Orange na świecie wzrosła o 11.1% w skali roku do prawie 54 milionów
Orange Francja ma 21.24 milionów klientów
Orange Wielka Brytania ma 14.22 milionów klientów
18.5 miliona w pozostałych krajach, do 26.9%
Orange ma pozycję lidera na kluczowych rynkach Wielkiej Brytanii i Francji oraz zajmuje pierwsze lub drugie miejsce w 10 innych krajach Grupy.
Personel
30,000 na całym świecie
Najważniejsze daty
Francja Telecom wprowadził Itineris, obecnie Orange Francja, w 1992.
28 Kwiecień 1994 –wylansowanie Orange.
Do końca 1995 baza klientów Orange Wielka Brytania uległa podwojeniu osiągając liczbę 785,000, w porównaniu z 379,000 na koniec 1994 roku.
W 1996 Orange plc zarejestrowany został na giełdzie w Londynie i na rynku Nasdaq 2 kwietnia 1996 (wyrejestrowany w lutym 2000).
W lipcu 1997 Spółka osiągnęła swój pierwszy krok milowy - 1 miliona klientów.
W 1998 Orange Communications SA przyznała licencję GSM 1800 uprawniającą do prowadzenia działalności w Szwajcarii, uruchomienie działań w czerwcu 1999).
W czerwcu 1999 Orange wygrał nagrodę NatWest Business Enterprise Award ogłoszoną przez Sunday Times, która charakteryzowała Orange jako “jeden z najwybitniejszych sukcesów biznesowych w ciągu ostatnich kilku lat” a historię Orange opisywała jako jedną z najbardziej “odważnych wizji i przykład zaangażowania w długofalowe kierowanie potencjałem firmy telekomunikacyjnej”
W sierpniu 2000 France Telecom nabywa Orange .
Luty 2001 Orange SA został wpisany na listę podstawowego rynku EuroNext w Paryżu i dopuszczony do obrotu giełdowego (secondary listing) w Londynie.
W czerwcu 2001 udziały komórkowe Orange w Francji: Itineris, Mobicarte i Ola zmieniły markę na Orange
Maj 2002 Orange ogłosił wprowadzenie marki Orange na Wybrzeżu Kości Słoniowej, rebranding SIM (Ivoiris).
Czerwiec 2002 Orange ogłosił wprowadzenie marki Orange w Kamerunie, zastępując dotychczasową markę SCM (Mobilis).
Paździenik 2002 Orange SA i Microsoft Corp. ogłaszają wprowadzenie pierwszego na świecie SPV (Windows® Powered Smartphone). Ten inteligentny telefon SPV – który reprezentuje Sound Pictures Video – jest nową klasą telefonu komórkowego, który łączy wysoką rozdzielczość koloru, prędkość emisji oraz pasjonujące aplikacje, takie jak dostęp do stron internetowych, łatwa w korzystaniu bezprzewodowa poczta elektroniczna i szybkie wiadomości tekstowe, w małych, szykownym zestawie komórkowych hi. SPV był pierwszym w szeregu następnych telefonów Orange z górnej półki (personalizowanych aparatów).
Luty 2003 Orange, podpisał umowę wraz z Telefónica Móviles, T Mobile i Vodafone, której celem było stworzenie nowego stowarzyszenia płatności dokonywanych przez telefon komórkowy, obecnie znanego pod nazwą Simpay, zmierzającego do dostarczenia otwartych, wspólnie oznaczonych (marką) rozwiązań do dokonywania płatności poprzez telefon zaprojektowanych z myślą o funkcjonowaniu we wszystkich sieciach operatorskich.
2003 Orange został wycofany z giełdy EuroNext.
Marzec 2003 Orange ogłosił wprowadzenie marki Orange w Botswanie, zmieniając marki Vista Cellular oraz w Holandii poprzez zmianę Dutchtone na Orange.
Czerwiec 2003 marka Orange została wprowadzona na Madagaskarze, zastępując markę Antaris. Orange jest jedynym operatorem globalnym, którego marka ma ustaloną pozycję i obecna jest w Afryce Płd (poniżej Sahary), a obecnie prowadzi działalność pod tą marką w Madagaskarze, Botswanie, Kamerunie i na Wybrzeżu Kości Słoniowej, jak również posiada udziały uprawniające do kontroli w MobiNil, w Egipcie.
W czerwcu 2003, coroczne badania poziomu satysfakcji klienta telefonii komórkowej przeprowadzone przez J.D. Power and Associates w Wielkiej Brytanii wykazało, że Orange plasuje się na pierwszym miejscu w usługach telefonicznych w kategorii zadowolenie klienta sektora biznesowego w Wielkiej Brytanii po raz szósty z rzędu.
sierpień 2003 Orange podpisał umowę z Telefónica Móviles, TIM (Telecom Italia Mobile) i T-Mobile w celu stworzenia sojuszu zapewniającego ramy szerszej współpracy z zamiarem dzielenia się doświadczeniem w zakresie obsługi klienta poprzez połączone geograficzne powielanie marki. Nowy sojusz wstępnie rozciągał się będzie na terytoriom Europy i docierał do ponad 170 milionów klientów w 15 krajach.
Wrzesień 2003 France Telecom złożył ofertę ma zakup pozostałych akcji Orange niebędących jego własnością. France Telecom posiada obecnie prawie 99% udziałów Orange.
Wrzesień 2003. Orange SA ogłosił podpisanie umowy ramowej z Alcatelem, Nokią i Nortel Networks w celu zapewnienia mu dostępu radiowego do sieci 3G (RAN) oraz infrastruktury technologicznej pod marką Orange.
Październik 2003. Wprowadzenie portala internetowego Orange, Orange World, w Wielkiej Brytanii, Francji i Szwajcarii.
Listopad 2003 Orange przyznał PacketVideo Network Solutions, podmiotowi zależnemu będącemu całkowitą własnością Alcatela, globalną umowę na dostarczenie oprogramowania do przekazu cyfrowego dla usług video w telefonach komórkowych oraz usług audio we wszystkich podmiotach pod marką Orange.
Styczeń 2004 Orange wprowadził usługę Talk Now?, przez co stał się pierwszym globalnym operatorem, który wprowadził usługę międzynarodową tego rodzaju. Usługa Talk Now oferuje błyskawiczną komunikację głosową i łatwe dostęp do rozmów konferencyjnych oraz wysyłanie wiadomości z dodatkową korzyścią w postaci ikonki wskazującej na dostępność w czasie rzeczywistym, dzięki czemu użytkownicy wiedzą, kto jest dostępny pod telefonem, a kto nie.
Marzec 2004 Sojusz prowadzących europejskich operatorów komórkowych, w tym Orange, TIM, Telefonica i T-Mobile, wprowadzenie marki FreeMove.
Marzec 2004 Orange wprowadza M2M Connect, międzynarodowe rozwiązanie typu machine-to-machine z Orange, które umożliwi urządzeniom takim jak alarmy przeciwpożarowe, parkometry, pojazdy i dystrybutory przekazywanie danych do firm. Dane mogą być wykorzystywane do kontroli temperatury, zapasów i zużycia.
Marzec 2004 wyznaczenie Sanjiva Ahuja na stanowisko Dyrektora Generalnego Orange SA.
Kwiecień 2004 Orange staje się całkowitą własnością Grupy France Telecom.
Czerwiec 2004 France Telecom Group wprowadza usługę Business Everywhere, pierwsze zintegrowane rozwiązanie komunikacyjne dla klientów biznesowych, umożliwiający ujednolicony dostęp wszystkim „klientom w ruchu” do zintegrowanej sieci France Telecom, Wanadoo, Orange i Equant.
Czerwiec 2004 Orange wprowadza najmniejszy na świecie inteligentny telefon smartphone SPV C500 – z oprogramowaniem Windows Mobile, jako część swego portfolio nowych aparatów spersonalizowanych (Signature phone).
Czerwiec 2004 Orange i SeaFrance inaugurują pierwsze usługi telefonów komórkowych między Francją a Wielką Brytanią. Dzięki sieci Orange, możliwy jest dostęp do usług komórkowych przez Kanał La Manche. Ta usługa była pierwszą w Europie i prawdopodobnie na świecie.
Lipiec 2004 Orange Wielka Brytania wprowadza 3G Mobile Office Card z ponad 66% pokryciem populacji –pierwszy produkt 3G, który miał być oferowany przez Orange.
Wrzesień 2004 Orange Francja wprowadza karty PC 3G, z pokryciem w ponad 17 głównych miastach w tym Paryża, Tuluzy i Lille.
18 październik 2004 wprowadzenie sieci EDGE w Rumunii. Poprzez stosowanie bądź zestawów hi EDGE bądź kart data EDGE, klienci mogą mieć dostęp do istniejących usług jak również do odbioru programów TV na żywo na swoich zestawach hi sets, przy prędkości trzy razy szybciej niż GPRS.
29 Październik 2004 Optimus, Portugalia wprowadza usługi 3G klientom w ponad 40 krajach i miastach.
4 Listopad 2004 Orange ogłasza kontrakty na zbudowanie infrastruktury w Szwajcarii (Nokia Networks) i Belgii (Nortel Networks).
6 Wrzesień 2004 Orange ogłasza wprowadzenie zestawów i usług 3G hi dla klientów w Wielkiej Brytanii i Francji.
24 stycznia 2005 Orange Słowacja wprowadza datacard i zestawy hi sets EDGE. Sieć EDGE obejmuje obecnie 51 miast na Słowacji, 2.2 miliony ludzi i 42% populacji w tym kraju.
Finansowe
Pełny 2004
Łączne przychody wzrosły o 10.4% (pro forma) do €19.67 miliardów (z €17.941 miliardów pro-forma w 2003) i do 9.6% (faktycznie). Pro-forma, pozostałe przychody wzrosły o 23.5%, w Wielkiej Brytanii o 3.5% i we Francji o 8.5%.
Stały wzrost ARPU: w Francji, wzrost wynikający z dużego wzrostu przychodu z usług typu data, powyżej 3.7% rocznie do €393 w 4 kwartale 2004 (€379 w 4 kwartale 2003). W Wielkiej Brytanii, mimo silnej konkurencji, ARPU wzrósł do ?273 w 2004 (?271 w 2003).
Przychody niegłosowe wzrosły 26% w 2004, zarówno z SMS, jak i innego ruchu typu data.