Oficjalny komunikat Polkomtel S.A.:
Rok 2003 był kolejnym udanym okresem zarówno dla Polkomtel S.A. jak i całego rynku telefonii komórkowej w Polsce. Bardzo dobre wyniki finansowe osiągnięte przez Spółkę są efektem konsekwentnie realizowanej strategii, która ma na celu budowę najbardziej wartościowej firmy na rynku telefonii mobilnej. Redukcja kosztów finansowych oraz ciągła optymalizacja wyników operacyjnych umożliwiła osiągnięcie najwyższego zysku netto w historii telefonii komórkowej w Polsce, który wyniósł 756,6 mln zł. W dalszym ciągu dynamicznie wzrasta baza użytkowników sieci Plus GSM - w 2003 roku przybyło ich prawie 940 tys. Stabilna baza abonencka i atrakcyjna oferta usługowa zapewniły spółce rekordowy przychód w wysokości 5,176 mld zł.
Polkomtel w dalszym ciągu intensywnie rozbudowuje sieć oraz stale rozszerza ofertę produktów i usług. W minionym roku zainwestował 910,5 mln zł - najwięcej spośród operatorów mobilnych, pomimo wypłaconej Akcjonariuszom w roku 2003 dywidendy w wysokości ponad 237 mln zł. Dzięki tak znaczącym inwestycjom możliwe było wprowadzeniu wielu innowacyjnych rozwiązań. Jednym z nich jest oferowana w Polsce jedynie przez sieć Plus GSM technologia EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution), która umożliwia zwielokrotnienie prędkości transmisji danych. Nowością były również bezabonamentowe plany taryfowe dla klientów biznesowych Plus MAX, czy pierwsza w kraju oferta w usłudze przedpłaconej Simplus z bezpłatnym jednosekundowym naliczaniem opłat.
Mijający rok z pewnością zaliczymy do wyjątkowo udanych - powiedział Jarosław Pachowski - prezes zarządu Polkomtel S.A. Sprawdzają się nasze przewidywania dotyczące kierunków rozwoju rynku. Usługi oparte o technologie oferujące szybką transmisję danych mają coraz większy udział w naszych przychodach. Klienci oczekują od nas, abyśmy oferowali im najnowocześniejsze rozwiązania, które zwiększają ich konkurencyjność. Z myślą o nich testujemy w Warszawie sieć trzeciej generacji w standardzie UMTS. Polkomtel po raz kolejny udowodnił, ze jest innowatorem na polskim rynku telefonii komórkowej.
Spółka odnotowała najwyższe na polskim rynku średnie miesięczne przychody na użytkownika tzw. ARPU na poziomie 83,5 zł. Świadczy to o bardzo dobrej strukturze bazy klientów oraz o wysokiej atrakcyjności oferowanych przez Polkomtel rozwiązań,
dzięki którym sieć Plus GSM pozostaje niekwestionowanym liderem na rynku biznesowej teleinformatyki mobilnej.
Oprócz sukcesów ekonomicznych, Polkomtel aktywnie uczestniczył w działaniach z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Zbudował unikatowy w skali Europy, stworzony w ścisłej współpracy ze służbami ratowniczymi (GOPR, TOPR, WOPR) Zintegrowany System Ratownictwa. System znacznie usprawnił pracę ratowników, umożliwił optymalizację sił i środków znajdujących się w ich dyspozycji.
Przychody w czwartym kwartale 2003 r. wyniosły 1.333,3 mln zł, o 9,5% więcej niż w czwartym kwartale 2002 roku (1.217,6 mln zł). Przychody w 2003 r. sięgnęły 5.176,2 mln zł, o 9,9% więcej niż w 2002 roku (4.710,3 mln zł). Wyższy poziom przychodów w 2003 r. spółka zawdzięcza przede wszystkim rosnącej liczbie klientów, jak również stałemu rozwojowi usług niegłosowych. Usługi takie jak GPRS, SMS, MMS, czy telefonia konwergentna już teraz mają coraz większy wpływ na poziom przychodów. Po czterech kwartałach wzrost przychodów z tytułu tych usług wyniósł 32 % w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.
Koszty sprzedaży i koszty operacyjne wyniosły w czwartym kwartale 2003 roku 1.084,7 mln zł, o 8,1% więcej, niż w tym samym okresie w roku 2002 (1.003,0 mln zł). Koszty te w 2003 roku osiągnęły poziom 3.986,8 mln zł, o 12,9% więcej, niż w roku 2002 (3.531,6 mln zł). Wzrost kosztów sprzedaży to głównie wynik intensywnego programu pozyskiwania nowych użytkowników oraz wzrostu kosztów utrzymania dotychczasowych klientów.
Zysk operacyjny w czwartym kwartale 2003 roku wyniósł 268,7 mln zł, o 139,6% więcej niż w tym samym okresie roku 2002 (112,2 mln zł), a w 2003 roku - 1.249,9 mln zł, o 16,2% więcej niż w roku 2002 (1.075,4 mln zł). Wzrost zysku operacyjnego uzyskano dzięki wzrostowi przychodów.
EBITDA w czwartym kwartale 2003 roku wyniosła 462,4 mln zł, o 60,9% więcej w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego (287,4 mln PLN), a w 2003 roku 2.003,6 mln zł, o 14,4% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim (1.751,3 mln PLN).
Marża EBITDA (EBITDA jako % przychodów) wyniosła w czwartym kwartale 2003 roku 34,7%, tj. o 11,1 punktu procentowego więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego (23,6%). Marża EBITDA wyniosła w 2003 roku 38,7%, tj. o 1,6 punktu procentowego więcej niż w roku poprzednim (37,1%).
Zysk przed opodatkowaniem w czwartym kwartale 2003 roku wyniósł 225,4 mln zł, o 181,4% więcej niż w tym samym okresie roku 2002 (80,1 mln zł), a w 2003 roku 964,2 mln zł, o 24,1% więcej niż w roku 2002 (776,9 mln zł). Wyższy Zysk przed opodatkowaniem spowodowany był konsekwentną poprawą wyników operacyjnych oraz redukcją kosztów finansowych, zawdzięczanej zmniejszeniu zadłużenia i optymalizacji kosztów odsetek. Ponadto zasadniczo zmieniła się struktura finansowania, co będzie miało pozytywny wpływ na wysokość kosztów finansowych w 2004 roku. W grudniu Polkomtel spłacił pożyczkę podporządkowaną od Akcjonariuszy przekształcając to drogie źródło finansowania na tańsze krótkoterminowe emisje obligacji. Pomimo dynamicznego rozwoju Spółki, kwota kosztów pozostałych w 2003 roku została zredukowana. Ich spadek był wyraźnie widoczny w ostatnim kwartale, w którym koszty ogólne zostały zmniejszone o ponad 15% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.
Zysk netto w czwartym kwartale 2003 roku osiągnął poziom 212,7 mln zł. Strata netto w tym samym okresie 2002 roku wyniosła 3,8 mln zł. W 2003 roku zysk netto osiągnął 756,6 mln zł, o 46,7% więcej niż w roku 2002 (515,8 mln zł). Wzrost zysku netto jest związany ze wzrostem zysku przed opodatkowaniem i relatywnie niższa kwota podatku dochodowego (53,5 mln zł) w porównaniu z rokiem 2002.
W czwartym kwartale 2003 roku liczba pozyskanych klientów brutto wyniosła 607,9 tys., o 0,4% więcej niż w czwartym kwartale 2002 roku (605,7 tys.). W 2003 roku - sieć pozyskała brutto 1.990,2 tys. użytkowników, o 11,7% więcej niż w roku 2002 (1.781,1 tys.). Liczba pozyskanych klientów brutto wciąż rośnie, co jest zgodne z trendami na polskim rynku telefonii komórkowej. Jak oczekiwano, czwarty kwartał roku był najważniejszy w kwestii klientów pozyskiwanych brutto.
W czwartym kwartale 2003 roku sieć pozyskała 397,7 tys. użytkowników netto, o 14,0% mniej, niż w czwartym kwartale 2002 (462,4 tys.). W 2003 roku - sieć pozyskała 937,8 tys. użytkowników netto, o 15,2% mniej niż w roku 2002 (1.106,6 tys.). Wolniejszy przyrost użytkowników w 2003 roku związany jest z odłączeniem w 2003 roku ponad 563 tys. nieaktywnych użytkowników Simplusa, co z kolei pozwoliło na zmniejszenie kosztów utrzymania klienta.
Na koniec czwartego kwartału 2003 roku liczba użytkowników wyniosła 5.488,1 tys., czyli o 20,6% więcej niż na koniec czwartego kwartału roku poprzedniego (4.550,2 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 2.546,2 tys., a z usługi przedpłaconej 2.941,9 tys. klientów (wzrost odpowiednio o 13,6% i 27,4%. w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego). Dynamiczny wzrost liczby użytkowników usługi przedpłaconej jest zgodny z trendami obserwowanymi na wielu międzynarodowych rynkach telefonii komórkowej.
Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wzrósł w czwartym kwartale 2003 roku do 15,9%, i wyniósł o 2,5 punktów procentowych więcej niż w tym samym okresie 2002 roku (13,4%). Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wzrósł w 2003 roku do 21,2%, t.j. o 3,9 punktów procentowych więcej niż w 2002 roku (17,4%). Wskaźnik churn wzrósł na skutek odłączenia ponad 563 tys. nieaktywnych użytkowników SIMPLUSa w roku 2003, z czego 355 tys. stanowili użytkownicy odłączeni w drugim kwartale 2003 roku w związku z akcją "czyszczenia" bazy klientów Simplusa.
Średni koszt pozyskania klienta (SAC) wyniósł w czwartym kwartale 2003 roku 298,6 zł, o 11,4% mniej niż w tym samym okresie 2002 roku (337,0 zł). W 2003 roku 308,2 zł, o 1,6% więcej niż w 2002 roku (303,4 zł). Rosnące koszty pozyskania klienta spowodowane były kosztowniejszym programem pozyskiwania nowych użytkowników, zarówno w segmencie klientów abonamentowych, jak i SIMPLUSa. Średni koszt pozyskania klienta dla klientów abonamentowych wyniósł w czwartym kwartale 2003 roku 571,4 zł, o 16,7% mniej niż w tym samym okresie 2002 roku (685,8 zł), a w 2003 roku 679,3 zł, o 8,5% więcej niż w 2002 roku (626,4 zł). Średni koszt pozyskania klienta dla klientów SIMPLUS to w czwartym kwartale 2003 roku 69,4 zł, o 49,8% więcej niż w tym samym okresie 2002 roku (46,3 zł), a w 2003 roku 61,8 zł, o 37,6% więcej niż w 2002 roku (44,9 zł).
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) w czwartym kwartale 2003 roku wyniosło 80,1 zł, w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 było niższe o 12,1% (91,1 zł), a w 2003 roku wyniosło 83,5 zł, w porównaniu z rokiem 2002 było niższe o 14,5% (97,7 zł). Spadek ARPU wynika przede wszystkim ze spadających cen rozmów telefonicznych związanych z wdrożeniem nowych ofert promocyjnych, zwłaszcza pakietów bezpłatnych minut i pakietów bezpłatnych SMSów. Wpływ na spadek ARPU miała także zmiana struktury bazy klientów, gdzie udział klientów SIMPLUSa osiągnął 53,6 %, o 2,8 punktów procentowych więcej w porównaniu do stanu na koniec czwartego kwartału 2002. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w czwartym kwartale 2003 roku wyniosło 140,5 zł i spadło o 6,9% w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 (150,8 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w 2003 roku było na poziomie 145,2 zł i spadło o 6,4% w porównaniu z rokiem 2002 (155,2 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSa w czwartym kwartale 2003 roku wyniosło 27,7 zł i spadło o 9,4% w porównaniu z tym samym okresem roku 2002 (30,6 zł), a w 2003 roku - 28,4 zł i spadło o 13,6% w porównaniu z rokiem 2002 (32,9 zł).
"Rok 2003 był satysfakcjonujący dla naszej firmy." - powiedział Finn Schkolnik, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy Polkomtel S.A. - "Kolejny raz poprawiliśmy nasz wynik netto osiągając tym samym najwyższy zysk netto na polskim rynku telefonii komórkowej. Było to możliwe dzięki większej liczbie klientów naszej sieci generujących wyższe przychody, a jednocześnie dzięki optymalizacji kosztów. Ponadto byliśmy w stanie zredukować nasze zadłużenie wobec banków pomimo wypłaty dywidendy i spłaty pożyczki podporządkowanej od Akcjonariuszy w łącznej kwocie 737 milionów złotych ."
Całkowite zadłużenie bankowe firmy Polkomtel wyniosło na koniec 2003 roku 1.125,3 mln zł, o 2,8% mniej w porównaniu z końcem 2002 roku (1.157,3 mln zł). Wskaźnik dług/EBITDA osiągnął poziom 0,56 i był o 15,2% niższy w porównaniu z końcem 2002 roku (0,66). Redukcję zadłużenia bankowego osiągnięto pomimo wypłaty w tym roku dywidendy w wysokości 237,2 mln zł i spłaty pożyczki podporządkowanej od Akcjonariuszy w wysokości 500 mln zł. Zmniejszenie długu było przede wszystkim rezultatem bardziej efektywnych inwestycji oraz dobrych wyników operacyjnych.
W czwartym kwartale 2003 roku Polkomtel zainwestował 400,3 mln zł, o 3,2% więcej niż w czwartym kwartale roku 2002 (387,8 mln zł). W 2003 roku Polkomtel zainwestował 910,5 mln zł. Poziom inwestycji był o 6,4% niższy niż w roku 2002 (972,4 mln zł). Od rozpoczęcia działalności firmy w 1996 roku nakłady inwestycyjne Polkomtel sięgnęły 6,4 mld zł (bez opłat koncesyjnych).
Prognozy na rok 2004: Zakładany udział rynkowy Polkomtel S.A. wyniesie około 33%. Podtrzymana jest także prognoza osiągnięcia przez Spółkę przychodu przekraczającego poziom 5,7 mld zł. Polkomtel przewiduje dalsze wzbogacanie oferty produktowo-usługowej dla różnych segmentów rynku - od młodych użytkowników Simplusa po klientów korporacyjnych. Obejmie ona także usługi wykorzystujące transmisję danych. Prognozy są oparte na bieżących przewidywaniach, a rzeczywiste wyniki mogą się różnić.