Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Hasło „1200 GB za darmo na rok”, jakim sieć reklamuje swoją promocję na internet, może wprowadzać w błąd. Obiecywane przez spółkę korzyści różnią się od rzeczywistych profitów i są uwarunkowane opłatami, o szczegółach których konsumenci mogą nie być należycie informowani. W rzeczywistości przyznawane są co miesiąc pakiety internetowe o wielkości 100 GB, maksymalnie przez 12 miesięcy, o ile konsument odnawia cyklicznie ofertę, płacąc za każdym razem co najmniej 35 zł.
Promocja obowiązuje w T-Mobile na kartę od 7 lutego. Kanały emisji kampanii obejmują reklamę telewizyjną, internetową (strony internetowe, serwisy społecznościowe), zewnętrzną (bilboardy, plakaty, citylighty w przestrzeni miejskiej) oraz w punktach sprzedaży. Spółka prowadziła także kampanie w sieci sklepów Żabka. Duże hasło reklamowe, w polskim lub ukraińskim języku, na różowym tle to wizualna forma prezentacji promocji. Informacje o jej szczegółowych warunkach pozostają prawie niewidoczne, zapisane kilkunastokrotnie mniejszą czcionką, u dołu materiałów handlowych. Analiza materiałów reklamowych w przestrzeni miejskiej wykazała, że są one nieczytelne i nawet najbardziej uważny konsument nie ma możliwości poznania szczegółów promocji.
W reklamie zewnętrznej pojawia się także kod QR odsyłający do strony internetowej poświęconej promocji, co jednak nie może zostać uznane za wystarczające zaznajomienie konsumentów z jej istotnymi zasadami.
Warunki ani sposoby prezentacji oferty T-Mobile nie zmieniły się znacząco od początku jej trwania, pomimo wystosowanego do spółki przez Prezesa UOKiK wystąpienia miękkiego sygnalizującego, że komunikacja promocji może wprowadzać w błąd i naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
Teraz T-Mobile Polska otrzymało zarzuty. Jeśli się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.
Więcej o ofercie i jej wprowadzeniu jest tutaj. Nowe warunki tej promocji dostępne są tutaj.
W T-Mobile stawiamy na to, by nasi klienci mogli korzystać z najlepszych ofert i technologii.
W T-Mobile stawiamy na to, by nasi klienci mogli korzystać z najlepszych ofert i technologii. Tak było również w przypadku oferty „1200 GB za darmo przez rok”, która w momencie swojej premiery stanowiła najciekawsze i jedno z najbardziej opłacalnych na polskim rynku rozwiązań dla użytkowników ofert na kartę. Dzięki temu zyskała nie tylko szerokie zainteresowanie klientów, ale i konkurencji, która uznała, że podobne oferty powinny znaleźć się również w ich portfolio. Co równie ważne, oferta powstała w zgodzie z mechaniką właściwą dla usług na kartę, w których to korzystanie z różnorodnych bonusów jest związane z posiadaniem aktywnego konta lub pakietu, a to najczęściej oznacza konieczność comiesięcznych doładowań.
Na przestrzeni blisko rocznej obecności oferty na rynku otrzymaliśmy setki pozytywnych sygnałów od klientów na temat samej oferty i zaledwie kilka zgłoszeń związanych z jej komunikacją. Niemniej, jeśli w ocenie UOKiK-u komunikacja oferty nie była wystarczająco jasna, jesteśmy gotowi ją poprawić, tak by zadbać o zadowolenie jak największej liczby klientów.
W najbliższych dniach przekażemy UOKiK-owi materiały związane z promowaniem oferty i będziemy współpracować z urzędem, by poprawić komunikację oferty na taką, która nie pozostawia wątpliwości co do jej warunków. Podkreślamy przy tym, że bez względu na zmiany w komunikacji nasza oferta „1200 GB” pozostanie co najmniej tak samo atrakcyjna jak ta, z której obecnie korzystają już setki tysięcy zadowolonych użytkowników.