Warszawę odwiedził dziś Rudi Lamprecht, prezes branży Siemens mobile, członek zarządu Siemens AG. Siemens mobile jest największą branżą w grupie Siemens generującą sprzedaż na poziomie 10 mld euro (dane za zeszły rok). W sprzedaży telefonów komórkowych Siemens mobile w zeszłym roku osiągnął 8.4 % światowego rynku (wzrost z 8.2% w 2002 r.) Dział Siemens mobile Networks sprzedający infrastrukturę operatorom miał w zeszłym roku 11 % światowego rynku. Siemens sprzedaje wyłącznie infrastrukturę UMTS i GSM, nie angażując się w technologię CDMA. Dotychczas niemiecki producent dostarczył 30 tys. stacji bazowych UMTS do 29 operatorów na całym świecie. Obecnie z rozwiązań 3G firm Siemens/NEC korzysta 3 mln klientów na świecie.
Liczba użytkowników usług 3G w 2004 r. będzie według szacunków Siemensa wynosić 5 mln. W 2005 r. liczba ta wzrośnie do 40 mln. W 2006 r. ma być ponad 100 mln klientów korzystających z technologii trzeciej generacji. Obecnie Siemens sprzedaje dwa modele telefonów 3G - U10 i U15. Według Lamprechta sprzedawane wolumeny nie są jednak zbyt duże.
Rok 2004 ma być rokiem nowych usług. Siemens zamierza jeszcze bardziej skupić się na wiadomościach multimedialnych, push-to-talk, szybkiej transmisji danych EDGE/UMTS, wideo telefonii oraz audio/wideo streamingu.
Rudi Lamprecht zapowiedział, że na 2004 r. jego firma planuje wprowadzenie aż 30 nowych modeli telefonów komórkowych. Szef Siemens mobile nie chciał zdradzić ile z tych nowych modeli to będą telefony trzeciej generacji.
Dane dotyczące udziału w rynku polskim poszczególnych dostawców i producentów terminali (dane te pochodzą z badania firmy badawczej GfK):
Udział w rynku telefonów komórkowych - Polska 2003
Nokia 41%
Siemens 20 %
Motorola 13 %
Sony Ericsson 8 %
Udział w rynku infrastruktury telekomunikacyjnej - Polska 2003
Nokia 45%
Siemens 13 %
Nortel 10 %
Ericsson 8 %
Lucent 4 %
Alcatel 2 %
W Niemczech Siemens ma ponad 30% udziału w rynku telefonów komórkowych.
Rudi Lamprecht odrzucił teorię, że w najbliższej przyszłości rynek komórek zostanie zdominowany przez terminale produkowane specjalnie na zamówienie operatorów i "brandowane" wyłącznie ich logo. Zdaniem Lamprechta, w Niemczech nie ma ani jednego przykładu takiego oznakowania produktu. Coraz popularniejsze staje się natomiast podwójne "brandowanie" - logiem operatora i producenta oraz różnicowanie produktów poprzez zmiany w oprogramowaniu.
Udział w rynku telefonów komórkowych - Świat 2003 (dane: Gartner Dataquest)
Nokia 34.7 %
Motorola 14.5 %
Samsung 10.5 %
Siemens 8.4 %
Sony Ericsson 5.1 %
LG Electronics 5.0 %
Udział w rynku infrastruktury telekomunikacyjnej - Świat 2003 (dane: Siemens)
Ericsson 26 %
Nokia 14 %
Siemens 11 %
Motorola 10 %
Nortel 9 %
Lucent 9 %
W I kw. bieżącego roku Siemens sprzedał 15.2 mln sztuk telefonów. Oznacza to wzrost ilości sprzedanych aparatów o 39%.