Dział komórkowy firmy Siemens został założony trzy lata temu Siemens Information and Communication Mobile (Siemens Mobile) utrzymuje wysoką pozycję wśród dostawców rozwiązań telefonii komórkowej na świecie. Siemens ma niemal 12-procentowy udział w rynku i zajmuje trzecie miejsce na świecie we wszystkich standardach sieci telefonii komórkowych (analogowe, TDMA, CDMA i GSM). Ponadto Siemens zwiększył swój udział w światowym rynku telefonów komórkowych i zajmuje obecnie czwartą pozycję - cztery lata temu był na ósmym miejscu. Pomyślnie rozwija się także działalność w dziedzinie 3G: firma tele.ring, austriacki operator telefonii stacjonarnej i komórkowej, zleciła Siemensowi dostawę technologii UMTS. Jest to już dwudziesta umowa dotycząca sprzedaży rozwiązań UMTS zawarta przez Siemensa. Zdecydowana strategia Siemensa dotycząca produktów i regionów ma przyczynić się do dalszych sukcesów, mimo trudnych warunków rynkowych.
Podstawą strategii Siemensa jest GSM - faktyczny globalny standard telefonii komórkowej. Jest on obecnie oferowany na wszystkich pięciu kontynentach, obsługuje ponad 824 mln użytkowników, a jego udział w rynku wynosi niemal 70%. Siemens ma w tym rynku około 12-procentowy udział i zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem wszystkich standardów sieci telefonii komórkowej (analogowe, TDMA, CDMA oraz GSM). Udział Siemensa w rynku infrastruktury GSM wynosi 17%. Siemens umocnił także swoją pozycję czołowego dostawcy infrastruktury 3G/UMTS - są to rozwiązania które wyrosły na bazie systemu GSM. Siemens dostarczył już ponad 9000 stacji bazowych UMTS. Sprzedaje sieci UMTS na największych rynkach w Europie, obsługując operatorów z Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii, Niemiec i Francji.
Sukcesy na szybko rozwijających się rynkach Azji oraz Ameryki Północnej i Łacińskiej pozwoliły Siemensowi stale powiększać swoją przewagę w trudnych warunkach panujących na rynku światowym. Siemens oczekuje, że dodatkowym bodźcem do rozwoju na wielkim rynku chińskim będą przyszłe licencje na systemy komunikacji bezprzewodowej trzeciej generacji (3G), między innymi na technologie UMTS, takie jak W-CDMA i TD-SCDMA oferowane przez Siemensa. W Stanach Zjednoczonych Siemens zdołał w ciągu roku podwoić swój udział w rynku telefonów GSM. Oferuje największy asortyment telefonów tego standardu w Stanach Zjednoczonych - wkrótce będzie to już jedenaście modeli. Obiecująco wygląda także sytuacja w Ameryce Łacińskiej. Produkcja telefonów komórkowych w Manaus w Brazylii funkcjonuje bardzo dobrze. W 2002 r. wyprodukowano tam ponad milion aparatów przeznaczonych na rynek krajowy - dwa razy więcej, niż początkowo planowano. Siemens jest już obecnie ewidentnym liderem rynku telefonów GSM w Brazylii. Po uzupełnieniu asortymentu produktów GSM o dwa kolejne modele dysponuje teraz najbogatszą ofertą w tym kraju. Do roku 2004 Siemens zamierza zdobyć 25-procentowy udział w rynku w Ameryce Łacińskiej i znaleźć się w pierwszej trójce dostawców rozwiązań GSM w tym regionie.
Siemens chce ożywić rynek aparatów komórkowych, podejmując działania w praktycznie wszystkich aspektach GSM. Wraz z niedawno zaprezentowanymi urządzeniami, oferta Siemensa będzie niedługo obejmować łącznie ponad 30 modeli - od telefonów komórkowych przeznaczonych głównie do komunikacji głosowej po multimedialne telefony inteligentne. Siemens chce zdobyć nowe grupy klientów, zmniejszając nacisk na specyfikacje czysto techniczne, a koncentrując się na wzornictwie, które ma być cechą wyróżniającą produktów tej firmy. Zgodnie z tą strategią Siemens zaczął niedawno obsługiwać nowo utworzony segment rynkowy w Europie i Azji, wprowadzając markę "Xelibri" - telefon komórkowy stał się modnym dodatkiem do odzieży. Siemens zajmuje czwarte miejsce na światowym rynku telefonów komórkowych we wszystkich standardach. W Europie znajduje się na drugiej pozycji.
"Bardzo cieszymy się z osiągnięć ubiegłych trzech lat, ale chcemy kontynuować rozwój i tchnąć nowe życie w rynek telefonii komórkowej. Dlatego w przyszłości będziemy odgrywać rolę aktywnego partnera operatorów sieci komórkowych oraz konsultanta, a nie tylko dostawcy" - powiedział Rudi Lamprecht, członek zarządu Siemens AG. "Nasza bliska współpraca powinna przynieść efekty zwłaszcza w dziedzinie rozwoju usług transmisji danych, takich jak przesyłanie wiadomości, rozrywka, płatności, usługi lokalizacyjne i multimedialne".