Canalys podał, że światowy rynek inteligentnych osobistych urządzeń audio odnotował spadek o 26% do 112,1 mln sztuk w IV kwartale 2022 roku. Przed nami trudny 2023 rok.
Spadek przypisano trudnym warunkom makroekonomicznym.
TWS, kategoria, która wcześniej wspierała wzrost rynku smart personal audio, odnotowała spadek sprzedaży do 79,5 mln w IV kwartale 2022 roku.
Apple (w tym Beats) spadł o 30% rok do roku, ponieważ dostawy w IV kwartale 2021 r. były rekordowe po premierze AirPods trzeciej generacji.
OPPO (w tym OnePlus), jedyny sprzedawca z pierwszej piątki, który odnotował wzrost (11%), awansował na miejsce piąte, dzięki solidnym wynikom w Chinach i silnej submarce OnePlus w Indiach.
Od początku 2022 roku sprzedawcy spodziewali się ponurego roku ze względu na warunki makroekonomiczne i ostrożnie kontrolowali poziom zapasów. Pogorszyło to ogólne wyniki rynku TWS w IV kwartale 2022 r., ponieważ dostawy były ograniczone do minimum.
Według analityka firmy Canalys, Cynthii Chen, w IV kwartale widoczne były tendencje do przesuwania się segmentów cenowych, przy czym segment poniżej 100 USD miał 55% udziału w rynku, w porównaniu do 48% rok temu. W przedziale cenowym 200-299 USD odnotowano wzrost dostaw napędzany przez drugą generację AirPods Pro. Oprócz słabszych wyników rynkowych AirPods trzeciej generacji, światowy spadek konsumpcji przyczynił się do skurczenia się przedziału cenowego 100-199 USD.
"2023 nie będzie łatwym rokiem dla sprzedawców, jeśli chodzi o wyjście z kryzysu" - powiedział analityk Canalys Research Sherry Jin.
Oczekuje się, że niedawne ogłoszenie orzeczenia FDA w sprawie aparatów słuchowych bez recepty to szansa dla TWS w 2023 roku. Kilku sprzedawców i marek audio, takich jak Jabra, Sennheiser, Sony, Bos, wprowadziło na rynek aparaty słuchowe OTC w formie TWS, kompatybilne ze smartfonami w zakresie funkcji dzwonienia i przesyłania strumieniowego. TWS z aparatami słuchowymi może rozwiązać problem „wstrętu” grupy niedosłyszących do aparatów słuchowych. Takich urządzeń w tym roku może sprzedać się około milion.
Worldwide TWS shipments and growth Q4 2022 |
|||||
Vendor |
Q4 2022 |
Q4 2022 |
Q4 2021 |
Q4 2021 |
Annual |
Apple* |
28.4 |
35.8% |
40.4 |
38.9% |
-30% |
Samsung* |
6.0 |
7.5% |
7.8 |
7.5% |
-24% |
Xiaomi |
3.5 |
4.4% |
6.9 |
6.7% |
-49% |
boAt |
3.2 |
4.0% |
3.7 |
3.6% |
-15% |
OPPO |
2.4 |
3.0% |
2.1 |
2.1% |
+11% |
Others |
36.0 |
45.3% |
42.7 |
41.2% |
-16% |
Total |
79.5 |
100.0% |
103.8 |
100.0% |
-23% |
Worldwide TWS shipments and growth 2022 |
|||||
Vendor |
2022 |
2022 |
2021 |
2021 |
Annual |
Apple* |
91.4 |
31.8% |
92.7 |
31.7% |
-1% |
Samsung* |
25.6 |
8.9% |
28.4 |
9.7% |
-10% |
Xiaomi |
15.2 |
5.3% |
23.1 |
7.9% |
-34% |
boAt |
12.8 |
4.4% |
8.4 |
2.9% |
+52% |
Skullcandy |
9.9 |
3.5% |
11.7 |
4.0% |
-15% |
Others |
132.7 |
46.1% |
128.6 |
43.9% |
+3% |
Total |
287.7 |
100.0% |
292.8 |
100.0% |
-2% |