Smartfonowy segment premium - Apple ma 70, a Samsung 20 procent

Newsy
Opinie: 0
Smartfonowy segment premium - Apple ma 70, a Samsung 20 procent

Według najnowszych danych IDC premiumowy segment smartfonów, czyli urządzeń kosztujących powyżej 1000 dolarów, notuje bardzo silny wzrost. W ostatnich dwóch kwartałach globalna sprzedaż w tej klasie cenowej rosła w tempie dwucyfrowym rok do roku, a dodatnia dynamika pojawiła się w siedmiu z ostatnich dziewięciu kwartałów. W trzecim kwartale 2025 roku udział smartfonów premium w globalnych dostawach sięgnął około 13 procent, ale odpowiadały one już za blisko 40 procent przychodów całego rynku. 

Z danych IDC wynika, że udział segmentu powyżej 1000 dolarów w globalnych dostawach smartfonów wahał się w ostatnich kwartałach między 10 a 16 procent. Po szczycie w czwartym kwartale 2023 roku, kiedy udział ten sięgnął około 16 procent przy bardzo wysokim, ponad dwudziestoprocentowym wzroście rok do roku, rynek w pierwszej połowie 2024 roku wyraźnie wyhamował. W trzecim i czwartym kwartale 2024 roku dynamika była nawet lekko ujemna. Od początku 2025 roku widać jednak powrót do dwucyfrowych wzrostów. IDC szacuje, że w drugim i trzecim kwartale 2025 roku sprzedaż smartfonów premium rosła rok do roku odpowiednio o około 10 i 11 procent. 

Kluczową rolę w segmencie premium wciąż odgrywa rynek północnoamerykański. Z danych wynika, że na przestrzeni ostatnich pięciu kwartałów odpowiadał on za mniej więcej jedną trzecią dostaw smartfonów ze średniej i wyższej półki. W tym samym czasie wyraźnie wzrosło znaczenie regionu Azji i Pacyfiku, którego udział zaczął zbliżać się do poziomu Ameryki Północnej. Europa, Bliski Wschód i Afryka utrzymują stabilny udział w przedziale około 26–31 procent. Udział Chin w tym segmencie jest nieco niższy i w ostatnich kwartałach delikatnie spada. 

IDC podkreśla, że globalny rynek premium jest w praktyce duopolem dwóch firm. Dane z pięciu kolejnych kwartałów pokazują, że Apple i Samsung wspólnie kontrolują zdecydowaną większość sprzedaży smartfonów z najwyższej półki. Udział Apple waha się w przedziale około 66–83 procent, natomiast Samsung utrzymuje się w okolicach 20 procent, z niewielkimi odchyleniami między poszczególnymi kwartałami.

W Europie Zachodniej w trzecim kwartale 2025 roku całkowite dostawy smartfonów w tym regionie wzrosły jedynie o 2,5 procent rok do roku. W tym samym czasie segment premium urósł aż o 17,1 procent. Mimo tak dynamicznego wzrostu nadal odpowiada on za około 13 procent wolumenu, ale generuje prawie 40 procent przychodów. W tej części świata Apple utrzymuje dominującą pozycję z ponad 80 procent udziału w segmencie premium. Drugie miejsce zajmuje Samsung z wynikiem około 13 procent, wspieranym przez dobrą sprzedaż składanych modeli.

Zdenek Krouzel, starszy analityk IDC z Pragi, komentuje, że dane z Europy Zachodniej dobrze pokazują kierunek, w którym zmierza rynek smartfonów. Cały segment urządzeń mobilnych rośnie powoli, natomiast użytkownicy coraz częściej sięgają po droższe modele. Dla producentów oznacza to, że walka o klienta rozgrywa się głównie w najwyższych półkach cenowych, gdzie różnica w przychodach i marżach między poszczególnymi markami jest największa.

 

 

 

 

 

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: