W roku 2001 oprócz tradycyjnego dostępu do usługi SMS za pośrednictwem sieci GSM, zaoferowano także dostęp z wykorzystaniem sieci stacjonarnej PSTN/ISDN. Tym samym szeroki wachlarz usług dodanych bazujących na usłudze SMS, takich jak zamawianie biletów do kina, głosowanie, powiadamianie o nadejściu email'a, chat i wielu innych, jest obecnie w zasięgu abonentów związanych umowami z operatorami telefonii stacjonarnej.
Realizacja usługi F-SMS (ang. fixed SMS) wymaga zainstalowania centrum serwisowego SMS oraz wyposażenia abonenta w terminal, który posiada zaimplementowaną funkcję przesyłania krótkich wiadomości tekstowych. Firma Siemens opracowała do tego celu kilka bezprzewodowych aparatów telefonicznych z rodziny Gigaset 4000.
Wymiana informacji pomiędzy terminalem abonenta oraz centrum serwisowym SMS odbywa się w zestawionym uprzednio kanale rozmównym z wykorzystaniem protokołu komunikacyjnego SMS, którego standaryzację Siemens zaproponował do ETSI (European Telecommunications Standards Institute).
Wdrożenie nowego rozwiązania umożliwia przekazywanie wiadomości SMS w relacjach:
abonent sieci PSTN >> abonent sieci PSTN,
abonent sieci PSTN >> abonent sieci GSM,
abonent sieci GSM >> abonent sieci PSTN.
Dostępna jest również komunikacja typu:
SMS >> mowa
SMS >> email
SMS >> fax
oraz szereg nowych usług o wartości dodanej, które są już oferowane przez operatorów telefonii komórkowej.
Aktualnie wielu operatorów telefonii stacjonarnej rozważa wdrożenie usługi SMS w swoich sieciach, w niektórych krajach usługa ta jest już dostępna. Od lipca 2001 roku wysyłać i odbierać SMS-y mogą już abonenci na terenie Niemiec. Serwis SMS-owy "Anny Way" został uruchomiony przez firmę Materna Information & Communications, która zainstalowała centrum serwisowe F-SMS dla abonentów sieci stacjonarnej, natomiast abonenci zostali wyposażeni w terminale Gigaset wyprodukowane przez Siemens'a.
Wykorzystując tę samą platformę sprzętową, w 2001 roku przeprowadzono testy funkcjonowania usługi SMS w polskiej stacjonarnej sieci telekomunikacyjnej. Pomyślne wyniki tych prac pozwalają optymistycznie spojrzeć na perspektywy uruchomienia nowej usługi przez krajowych operatorów telefonii stacjonarnej.