TP S.A. wybiera system billingu dla klientów biznesowych. Zaproszenie ofertowe wysłano do czterech firm, w tym do Amdocsa, Portal Software i Cap Gemini oraz prawdopodobnie do Kenana, spółki zależnej Lucent Technologies. Faworytem jest pierwsza firma, która w przypadku wygranej prawie na pewno zaprosi do współpracy polskiego partnera, którym może zostać Spin z grupy Prokomu.
Stawką przetargu jest nie więcej niż 200 mln zł, a w szranki stają tylko zachodni oferenci. Tym razem konkurs nie jest formalnym przetargiem w myśl przepisów wewnętrznych telekomu, a oferenci nieprzerwanie prowadzą prezentacje swoich rozwiązań - mimo unieważnienia wcześniejszego przetargu.
"Sprawny billing dla klientów biznesowych, którzy są bardzo liczną, ale także rozproszoną, grupą naszych abonentów, jest dla TP SA rzeczą priorytetową, dlatego wybór rozwiązania trwa tak długo. Okazało się, że zapytania ofertowe muszą być znacznie bardziej szczegółowe niż początkowo zakładały strony" - tłumaczy Witold Rataj, rzecznik TP SA.
Nieoczekiwanie z gry o billing biznesowy wypadł Sofrecom, startujący we wcześniejszym - unieważnionym - przetargu na billing kompleksowy wspólnie z Prokomem i PWC. Konsorcjum to uważano za zdecydowanego faworyta do zwycięstwa, podobnie jak w przypadku przetargu na CRM (system do wspomagania zarządzania relacjami z klientem). Sofrecom jest bowiem spółką zależną France Telecom, inwestora strategicznego TP SA. W tamtym postępowaniu przetarg został unieważniony, a konsorcjum pod przewodnictwem Sofrecom dostało kontrakt z wolnej ręki.
"Billing biznesowy jest jednak zbyt ważny dla TP SA, by ryzykować wdrożenie systemu, który ma niewiele referencji wśród operatorów i praktycznie żadnego znaczącego klienta. Dlatego Sofrecom musiał odpaść" - powiedział informator Pulsu Biznesu.
Wobec nieobecności Sofrecom na największego faworyta wyrasta Amdocs, firma będąca zdecydowanym liderem tego typu rozwiązań na świecie.
Wczoraj odbyła się też kolejna tura rozmów z Sofrecom, Prokomem i PWC na temat sformułowania ostatecznej umowy na wdrożenie systemu CRM. Ogłoszony w wakacje przetarg na ten system został w październiku 2001 r. unieważniony, a kontrakt na pilotaż dostało wymienione konsorcjum. Ostateczna umowa miała być sporządzona do końca listopada. Wartość systemu szacowano na 100 mln zł, jednak według informacji Pulsu Biznesu, umowa może opiewać nawet na 150-180 mln zł. Podstawowy system ma być gotowy do końca 2002 r., pilotażowa wersja powinna działać w poznańskim okręgu TP SA już w kwietniu.