Społeczeństwo informacyjne w Polsce - najnowszy raport GUS o wykorzystywaniu nowych technologii

Newsy
Żródło: GUS
Opinie: 0

GUS opublikował aktualny raport Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Raport został opracowany na podstawie wyników badania GUS Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego w Polsce, przeprowadzonego w latach 2011 i 2012 i prezentuje podstawowe dane dotyczące wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowe technologii informacyjno-komunikacyjnych, e-handlu i e-administracji.

Podsumowanie
Wykorzystanie komputerów i dostęp do Internetu w przedsiębiorstwach jest powszechny, przekraczającw latach 2008-2012 poziom 90%. Praktycznie wszystkie duże przedsiębiorstwa wykorzystują komputeryi mają dostęp do Internetu (powyżej 99%).
Wraz z upowszechnianiem się nowych technologii dostępowych systematycznie spada korzystaniez modemu analogowego (z 41,6% w 2008 r. do 29,2% w 2012 r.), a wzrasta korzystanie z łączy szerokopasmowych(z 58,7% w 2008 r. do 81,9% w 2012 r.8).
Najczęściej występującą funkcjonalnością stron internetowych przedsiębiorstw jest prezentacjakatalogów, wyrobów lub usług. Dynamicznie wzrasta odsetek przedsiębiorstw umożliwiających zamawianielub rezerwacje on-line (z 6,0% w 2008 r. do 15,1% w 2012 r.).
Systematycznie wzrasta liczba przedsiębiorstw korzystających z usług e-administracji. W latach2008-2011 każdy ze wskaźników odnośnie pozyskiwania informacji, pobierania formularzy oraz odsyłaniawypełnionych formularzy za pomocą Internetu, wzrósł o ponad 20 pkt proc.
Zmiany organizacji pracy, korzystanie z technologii mobilnych powodują, że w 2012 r. ponad1/3 przedsiębiorstw w Polsce wyposaża swoich pracowników w urządzenia przenośne, pozwalającena mobilny dostęp do Internetu w celu pozyskiwania informacji i dostępu do poczty elektronicznej przedsiębiorstwa.Tendencja ta jest najbardziej widoczna w podmiotach dużych, gdzie z tego typu rozwiązańkorzysta ponad 3/4 firm.
Grupą gospodarstw domowych, która od lat osiąga największe wskaźniki w wyposażeniu w komputeryi dostępie do Internetu, są gospodarstwa domowe z dziećmi (odpowiednio 94,6% i 91,5%)zamieszkujące duże miasta (79,2% i 75,8%) oraz tereny o wysokim stopniu zurbanizowania (77,5% i 74,8%).W przypadku dostępu do Internetu dystans między dużymi miastami, a obszarami wiejskimi systematyczniesię zmniejsza.
W grupie gospodarstw domowych nieposiadających dostępu do Internetu, niezmiennie od 2008 r.główną deklarowaną przyczyną jest brak potrzeby korzystania z niego. Odsetek gospodarstw domowychwskazujących ten powód nieposiadania łączy internetowych wzrósł z 45,0% do 57,2% w 2012 r.
Miejscem gdzie zdecydowanie najczęściej korzysta się z komputera oraz Internetu jest dom. Odsetek osób korzystających z komputera w domu wyniósł w 2012 r. 61,1% (przy wzroście o 12,5 pkt proc.w porównaniu do 2008 r.), natomiast udział osób korzystających z Internetu w domu wyniósł w 2012 r.59,3% (wzrost o 18,9 pkt proc.).
Od 2008 r. znacznie wzrosła liczba osób korzystających z Internetu z 49,0% do 62,3% w 2012 r.Niezmiennie głównym celem korzystania z Internetu było wysyłanie, odbieranie poczty elektronicznej(38,0% w 2008 r.; 51,1% w 2012 r.).
Z usług e-administracji korzysta 31,6% osób, czyli o 8 pkt proc więcej niż w 2008 r.
Korzystanie z urządzeń przenośnych do łączenia się z Internetem poza domem lub miejscem pracycieszy się dużym powodzeniem. Odsetek osób wykorzystujących tego typu urządzenia w celu mobilnegołączenia się z Internetem wyniósł w 2012 r. ponad 60%.
Ponad 30% Polaków w wieku 16-74 lata dokonywało zakupów przez Internet (o 12,3 pkt proc. więcejniż w 2008 r.).
Ponad trzy czwarte osób korzystających z komputera potrafi kopiować oraz przenosić plik do folderu;8 osób na 100 potrafi napisać program komputerowy.
Najczęściej wykonywaną czynnością podczas korzystania z Internetu jest używanie wyszukiwark iinternetowej (95,8%).
W celu umówienia się na wizytę lekarską z Internetu w 2012 r. skorzystało tylko 4,3% osób w wieku 16-74 lata. Najczęściej, prawie jedna czwarta osób, wyszukiwała informacje o chorobach i ich symptomach.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: