Chociaż globalna sprzedaż smartfonów spadła o 12,9%, o czym informowaliśmy niedawno, to najnowsze badania rynku pokazują, że spadek nie dotyczy wszystkich segmentów cenowych. Najwięcej zyskały smartfony premium, czyli kosztujące powyżej 400 dolarów – około 1900 zł i więcej. Ich średnia cena wzrosła w 2 kwartale 2022 roku o 8%, osiągając najwyższy pułap dla drugiego kwartału w historii. Obecnie średnia cena dla segmentu premium osiągnęła 780 dolarów, czyli około 3700 zł. Najciekawsza jest przyczyna wzrostu średniej ceny segmentu premium – niemal dwukrotny, bo 94% wzrost sprzedaży smartfonów powyżej 1000 dolarów w skali roku. To trend całkowicie przeciwny do ogólnego spadku spowodowanego inflacją.
Analityk Counterpoint Research, Varun Mishra twierdzi, że za ten wzrost w głównej mierze odpowiada pandemia. Jeśli dochód danego gospodarstwa domowego nie został obniżony przez obostrzenia pandemiczne, powstały dodatkowe oszczędności z powodu ograniczeń w podróżowaniu. Pandemia uświadomiła też jak istotny może być smartfon i dała powód do przesiadki na wyższy model. Co ciekawe, tendencja nie jest regionalna, lecz dotyczy wszystkich rynków na całym świecie. Zamożni konsumenci są w najmniejszym stopniu dotknięci trudnościami gospodarczymi, niezależnie od lokalizacji.
Nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, że największą część rynku premium napędza Apple. W osiągnięciu 57% tego segmentu rynku pomogło wprowadzenie obsługi 5G do iPhone, co było dodatkową motywacją do przesiadki na najnowsze modele. Samsung zwiększył swoje udziały w segmencie premium z 17% do 19%. Na trzecim miejscu nastąpiło przetasowanie, bowiem vivo wyprzedziło OPPO i stało się trzecim największym producentem smartfonów premium na świecie.