Dane Canalys pokazują, że światowe dostawy komputerów PC (w tym tabletów) w drugim kwartale 2022 r. odnotowały drugi z rzędu spadek, spadając o 14% do 105 milionów sztuk. Rosnąca inflacja, blokady związane z COVID w Chinach oraz spadki wydatków konsumenckich i edukacyjnych przyczyniły się do trudnego kwartału dla branży. Liczba dostarczonych na rynek tabletów spadła czwarty kwartał z rzędu, tym razem o 11% rok do roku, a na całym świecie sprzedano ich 34,8 miliona sztuk. Chromebooki również spadły czwarty kwartał z rzędu, ale przeżyły znacznie większy spadek, a sprzedaż spadła o 57% do 5,1 mln sztuk w drugim kwartale 2022 r., ponieważ popyt ze strony sektora edukacyjnego nadal słabł.
Lider rynku Apple tabletów spadł o 15%, sprzedając 12,1 miliona iPadów na całym świecie. Samsung zajął drugie miejsce z 7,0 milionami sprzedanych egzemplarzy, utrzymując stały udział w rynku pomimo 13% rocznego spadku. Lenovo zajęło trzecie miejsce w rankingu z 25% spadkiem sprzedaży rok do roku do 3,5 miliona. Amazon utrzymał czwarte miejsce ze wzrostem o 6%, sprzedając 3,3 miliona sztuk. Huawei zamknął pierwszą piątkę z 26% spadkiem rok do roku i 1,7 miliona dostarczonych tabletów.
Acer stał się wiodącym dostawcą Chromebooków w drugim kwartale 2022 r., zabezpieczając ponad jedną czwartą rynku - jego dostawy spadły o 28%, co jest stosunkowo niewielkim spadkiem w porównaniu z dostawami głównych konkurentów. Lenovo utrzymało się na drugim miejscu pomimo spadku dostaw o 56% w porównaniu z rokiem poprzednim. HP odnotował największy spadek wśród czołowych dostawców ze względu na zależność od amerykańskiego sektora edukacyjnego (79% spadek sprzedaży). Resztę pierwszej piątki stanowili Dell i Asus.
Lenovo jest liderem na rynku komputerów stacjonarnych (komputerów stacjonarnych, notebooków i tabletów), ponieważ sprzedał 20,9 miliona sztuk na całym świecie, uzyskując 20% udziału w rynku. Drugie miejsce zajmuje Apple z dostawami 16,6 mln sztuk i 19% spadkiem rok do roku. HP zajął trzecie miejsce z 27% spadkiem wysyłek do 13,6 miliona sztuk. Dell odnotował najmniejszy spadek wśród dostawców, sprzedając 13,3 miliona sztuk i zyskując jeden punkt procentowy udziału w rynku. Sprzedając 7,7 mln sztuk, Samsung zajął piąte miejsce na światowym rynku w II kwartale 2022 roku.
Worldwide tablet shipments (market share and annual growth) |
|||||
Vendor (company) |
Q2 2022 |
Q2 2022 |
Q2 2021 |
Q2 2021 |
Annual |
Apple |
12,102 |
34.8% |
14,185 |
36.4% |
-14.7% |
Samsung |
6,959 |
20.0% |
7,996 |
20.5% |
-13.0% |
Lenovo |
3,511 |
10.1% |
4,688 |
12.0% |
-25.1% |
Amazon |
3,313 |
9.5% |
3,118 |
8.0% |
6.3% |
Huawei |
1,707 |
4.9% |
2,305 |
5.9% |
-25.9% |
Others |
7,181 |
20.7% |
6,726 |
17.2% |
6.8% |
Total |
34,773 |
100% |
39,018 |
100% |
-10.9% |
Worldwide Chromebook shipments (market share and annual growth) |
|||||
Vendor (company) |
Q2 2022 |
Q2 2022 |
Q2 2021 |
Q2 2021 |
Annual |
Acer |
1,345 |
26.1% |
1,878 |
15.5% |
-28.3% |
Lenovo |
1,174 |
22.8% |
2,644 |
21.9% |
-55.6% |
HP |
926 |
18.0% |
4,320 |
35.7% |
-78.6% |
Dell |
858 |
16.7% |
1,112 |
9.2% |
-22.8% |
Asus |
415 |
8.1% |
991 |
8.2% |
-58.1% |
Others |
433 |
8.4% |
1142 |
9.4% |
-62.1% |
Total |
5,151 |
100% |
12,086 |
100% |
-57.4% |
Worldwide PC (including tablet) shipments (market share and annual growth) |
|||||
Vendor (company) |
Q2 2022 shipments |
Q2 2022 market share |
Q2 2021 shipments |
Q2 2021 market share |
Annual growth |
Lenovo |
20,931 |
19.9% |
24,694 |
20.3% |
-15.2% |
Apple |
16,617 |
15.8% |
20,597 |
16.9% |
-19.3% |
HP |
13,566 |
12.9% |
18,618 |
15.3% |
-27.1% |
Dell |
13,297 |
12.7% |
14,034 |
11.5% |
-5.3% |
Samsung |
7,710 |
7.3% |
9,638 |
7.9% |
-20.0% |
Others |
32,882 |
31.3% |
33,983 |
28.0% |
-3.2% |
Total |
105,003 |
100% |
121,564 |
100% |
-13.6% |