Producenci telefonów komórkowych sprzedali więcej swoich produktów niż wcześniej przewidywano w prognozach. Według instytutu Gartner całkowita sprzedaż aparatów w pierwszym kwartale wyniosła 112.7 mln sztuk. Według analityków Gartnera, jest całkiem prawdopodobne, że w tym roku uda się uzyskać dwucyfrowy wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jest to spowodowane głównie dużą falą sprzedaży na rynku replacement (czyli wymiany aparatów). Liderem sprzedaży jest Nokia, która posiadała w I kw. udział w rynku na poziomie 35 %. Na rynkach GSM w Europie i Azji/Pacyfiku Nokia przekracza 50 % udział w rynku, ale analitycy spodziewają się dalszego wzrostu.
Estymowana sprzedaż telefonów komórkowych dla odbiorców końcowych w I kw. 2003 r.
Firma | Sprzedaż 1Q03 | Udział w rynku (%) | Sprzedaż 1Q02 | Udział w rynku (%) | Wzrost (%) |
Nokia | 39,479.2 | 35.0 | 32,649.0 | 34.2 | 20.9 |
Motorola | 16,561.1 | 14.7 | 16,804.3 | 17.6 | -1.4 |
Samsung | 11,878.9 | 10.5 | 8,890.4 | 9.3 | 33.6 |
Siemens | 8,584.6 | 7.6 | 8,121.4 | 8.5 | 5.7 |
Sony Ericsson | 5,384.8 | 4.8 | 6,000.8 | 6.3 | -10.3 |
Pozostali | 30,785.5 | 27.3 | 22,867.2 | 24.0 | 34.6 |
Rynek ogółem | 112,674.1 | 100.0 | 95,333.1 | 100.0 | 18.2 |
Tabela obejmuje rynek iDEN, nie obejmuje produktów OEM wysyłanych do końcowych producentów.
Najciekawsza rywalizacja odbywa się obecnie pomiędzy Motorolą a Samsungiem o 2 pozycję, oraz pomiędzy LG a Sony Ericsson o 5 pozycję na rynku. Na dojrzałych rynkach, np. europejskim. nastąpi w tym roku wysyp zaawansowanych terminali wyposażonych w aparaty cyfrowe i kolorowe ekrany. Na świecie obserwuje się zjawisko "device diversity", polegające na tym, że producenci przegotowali wiele aparatów wyposażonych w odtwarzacze wideo, muzyki, w gry, ale większość sprzedawanych terminali to najprostsze telefony z tzw. dolnej półki.