Laboratoria Bella należące do Lucent Technologies oraz firma Novell zaproponowały standard PAM (Presence and Availability Management), pomagający w tworzeniu zaawansowanych usług komunikacyjnych i przesyłaniu wiadomości. Standard ten może pomóc operatorom sieci współdzielić dane niezbędne do dostarczania zaawansowanych usług wykorzystujących sieci zarówno przewodowe jak i bezprzewodowe. Użytkownik może się posługiwać pojedynczym identyfikatorem, osobistymi preferencjami dla sysytemów komunikacyjnych tj. poczta elektroniczna, telefony przewodowe i bezprzewodowe lub systemy przywoławcze oraz decydować, w jaki sposób należy się z nim komunikować. "Identyfikacja" zawiera dane o adresie elektronicznym abonenta oraz aliasach adresów. "Obecność" zawiera dane o urządzeniach, które użytkownik wykorzystuje i ich aktualnym stanie (czy telefon komórkowy jest włączony, czy użytkownik jest zalogowany itd). "Dostępność" zawiera osobiste preferencje usług telekomunikacyjnych określone przez użytkownika. Określenie dostępności pozwala abonentowi lub przedsiębiorstwu ustalić kiedy i jak przyjmować połączenia i wiadomości. Użytkownik w tym celu może skorzystać z następujących kryteriów: kto telefonuje, która jest godzina i jaka jest waga wiadomości. Standard PAM może objąć pocztę elektroniczną, faksy, przeglądarki i portale www, urządzenia przenośne i kieszonkowe, przystawki do telewizorów, systemy łączności bezprzewodowej, systemy przywoławcze i serwery zunifikowanego przesyłania wiadomości, centrale telefoniczne (PBX) i centra obsługi połączeń, systemy konferencyjne i serwery gier oraz systemy dystrybucji i buforowania danych.