Regularnie z produktów i usług w modelu subskrypcyjnym korzysta obecnie ok. 46 proc. Polaków i większość z nich ma dostęp do kilku tego typu usług. Zdecydowanie najbardziej rozpowszechnione są subskrypcje na streaming wideo, muzykę, gry, książki i audiobooki. Najczęściej jesteśmy użytkownikami 2 do 3 usług. Taką liczbę zadeklarowało 42 proc. badanych. Płacimy za nie w granicach 150 zł miesięcznie. Tak przynajmniej wynika z niedawno opublikowanego badania przeprowadzonego w lutym tego roku na zlecenie banku ING.
Zdecydowana większość badanych (84 proc.) deklaruje, że ważne jest dla nich, aby kontrolować wydatki związane z subskrypcjami. Niespodzianką jest fakt, że aż 38 proc. badanych przyznało, że co najmniej raz zdarzyło im się, że opłacili subskrypcję, z której nie korzystali.
Tymczasem w Polsce klienci mają do wyboru coraz więcej serwisów streamingowych, które kuszą swoją bogatą ofertą. To już nie tylko najpopularniejszy w Polsce Netflix czy Disney+, ale i SkyShowtime, ukraińskie Megogo czy FlixClassic, serwis VOD oferujący repertuar klasyki kina. Wymieniać można by oczywiście dalej. Na to, aby sprawdzić dokładnie, co oferują i korzystać z ich oferty potrzeba sporo wolnego czasu i pieniędzy. Przyjrzyjmy się, z jakimi wydatkami trzeba się liczyć, chcąc uzyskać dostęp do najpopularniejszych w Polsce serwisów VOD.
Królem serwisów streamingowych podobnie jak na świecie, tak i w Polsce jest Netflix, który oferuje trzy plany taryfowe do wyboru. Różnią się m.in oferowaną rozdzielczością czy liczbą osób, które jednocześnie mogą korzystać ze streamingu. Podstawowy jest za 29 zł miesięcznie, Standard kosztuje 43 zł miesięcznie i Premium 60 zł na miesiąc. Zakładając, że interesuje nas pakiet Standard, to za rok korzystania z Netfliksa trzeba będzie zapłacić 516 zł.
A jak to wygląda w przypadku Disney+, serwisu VOD, który też jest bardzo popularny w Polsce? Pod koniec ubiegłego roku dostęp do niego podrożał i obecnie miesięczna subskrypcja kosztuje 37,99 zł. Można jednak trochę zaoszczędzić, wykupując roczny dostęp z góry za 379,90 zł/rok. Oznacza to, że przez dwa miesiące mamy dostęp za darmo, gdybyśmy to odnosili do kosztu przy płatności miesięcznej.
Także HBO Max ma opcję płatności za dostęp do serwisu z góry na rok, co kosztuje 234,99 zł. Rozliczające się w cyklu miesięcznym, cena abonamentu wynosi 29,99 zł.
Z kolei dostęp do oferującego filmy i seriale SkyShowtime to koszt 24,99 zł miesięcznie. Serwis umożliwia 33 proc. zniżkę przy wykupieniu dostępu na pół roku lub rok. W tym pierwszym przypadku trzeba zapłacić 99,5 zł (dostęp na 6 miesięcy), a w drugim 198,99 (za 12 miesięcy).
Rabaty przy opłacie z góry za rok, nie są jednak wcale powszechną praktyką. Takiej opcji nie ma bowiem w Apple TV+, gdzie abonament miesięczny to 34,99 zł, co rocznie daje sumę 419,88 zł. Pewnym pocieszeniem może być, że np. kupując urządzenia Apple, klient przez 90 dni może skorzystać z bezpłatnego dostępu do Apple TV+.
Kolejnym popularnym w Polsce serwisem jest Canal+ Online, który oprócz filmów czy programów telewizyjnych ma ofertę dla kibiców sportowych, np. dla fanów polskiej Ekstraklasy. Tam można wykupić pakiet ograniczony do filmów i seriali za 29 zł miesięcznie, ale ten ze sportem kosztuje już drożej, bo 54 zł miesięcznie, co rocznie daje 648 zł. Można tę kwotę obniżyć do 468 zł, przy wpłacie za rok z góry (wtedy jest to 39 zł miesięcznie).
Cenionym serwisem streamingowym jest serwis Polsat Box Go, który w ramach oferty tematycznej daje dostęp do najważniejszych wydarzeń sportowych na żywo, nowych seriali wcześniej niż w TV, bogatej biblioteki filmów i seriali polskich i zagranicznych, kinowych hitów, sprawdzonych informacji, najlepszej rozrywki i ponad 130 kanałów TV z równoległą emisją na antenie. Pakiet filmowo – serialowy z dostępem do ponad 100 kanałów TV serialowych, filmowych, informacyjnych i wiele innych, to koszt 30 zł /30 dni, pakiet sportowy z dostępem do 22 najważniejszych kanałów sportowych TV to koszt 40 zł / 30 dni.
Wiele osób korzysta też z serwisu Player, który oferuje dwie opcje korzystania z udostępnianych treści – z reklamami i bez reklam. Ta druga jest oczywiście droższa. I tak za Playera z reklamami trzeba zapłacić obecnie 15 zł w opcji na 30 dni (płatność odnawialna)
lub 75 zł za dostęp na 210 dni (płatność jednorazowa). Player bez reklam kosztuje natomiast 25 zł z dostępem przez 30 dni (płatność odnawialna) lub 125 zł za 210 dni (płatność jednorazowa).
Przedstawiliśmy tu tylko ceny za dostęp do serwisów, które na dziś w Polsce cieszą się stosunkowo dużą popularnością. A jest ich jeszcze znacznie więcej.
Jak więc widać średnia miesięczna cena za dostęp VOD z filmami i telewizją waha się od 30 do 50 zł. W przypadku oferty zawierający transmisje sportowe płaci się zazwyczaj dodatkowo lub ceny są wyższe ponad średnią, jak np. Canal+ Online (ze sportem). Wyjątkiem od reguły jest Prime Video. Oznacza to, że osoba, która chce mieć dostęp do 3-4 serwisów streamingowych, musi się liczyć z wydatkiem miesięcznym na poziomie 100-150 zł lub nawet więcej.
Dlatego też warto szukać oszczędności. Taką szansę dał ostatnio Plus, oferując pakiet z dostępem do trzech popularnych streamingów: Disney+, HBO Max i Polsat Box Go Plus za jedyne 49,99 zł/mies. Płacąc za dostęp do każdego z tych serwisów w cyklu miesięcznym, kosztowałoby to prawie 98 zł. Oznacza to więc, że można zaoszczędzić połowę kwoty.
Z tej oferty mogą skorzystać osoby, które kupią lub przedłużą umowę w Plusie na 24 miesiące. W zależności od wybranego abonamentu, zielony operator daje dostęp do platform przez 6 miesięcy dla abonamentów od 69 zł/mies. i przez 3 miesiące w niższych abonamentach. Jak widać unikalna oferta Plusa daje możliwość korzystania z szerokiego świata rozrywki i jednoczesnej oszczędności.
Pakiet streamingowy Disney+, HBO Max i Polsat Box Go to kompleksowe rozwiązanie dla wszystkich miłośników filmów, seriali czy sportu – łączy te wszystkie potrzeby w jeden atrakcyjny pakiet „All In Streaming”.