Portal Rynek Kolejowy podał, że PKP Intercity wybrał najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym na wdrożenie i udostępnianie usługi Internetu mobilnego oraz rozrywki pokładowej w wagonach PKP Intercity. Przetarg wygrał T-Mobile Polska. Projekt ma początkowo objąć 300 wagonów przewoźnika. Zdaniem PKP Intercity na razie jest za wcześnie, aby mówić o konkretnych pociągach.
W pierwszej fazie usługa będzie dostępna na pokładzie 300 wagonów, w drugiej, kolejnych 150 – mówi Zuzanna Szopowska z PKP Intercity.
W kwestii opłaty dla pasażera stroną decydująca będzie nasz partner, ponieważ to on świadczy usługę treści multimedialnych i WiFi. PKP Intercity nie będzie czerpało z tego tytułu żadnych korzyści. Procedura trwała długo, ponieważ zainteresowane podmioty zadawały bardzo dużo pytań i prosiły o wydłużanie terminów (oczywiście w ramach dopuszczanych przez PZP). To innowacyjna formuła i zależało nam, aby wyjaśnić wszystkie wątpliwości do czasu złożenia ofert dla komfortu przyszłej współpracy i powodzenia całego przedsięwzięcia. Skala tego projektu jest bardzo duża. To nie tylko WiFi, ale i treści multimedialne – mówi Zuzanna Szopowska.
Szczegółowe kryteria
W postępowaniu przetargowym PKP Intercity kierowało się następującymi kryteriami:
1) rozwiązania oferowane pasażerom PKP Intercity, w tym parametry usługi dostępu do internetu i informacje o treściach multimedialnych – 40%
2) cena oferowana brutto – 25%
3) wysokość opłat pobieranych od pasażerów PKP Intercity (użytkowników końcowych) na poszczególne składowe elementy usługi (dostęp do Internetu i opłaty za dostęp do treści multimedialnych) – 20%
4) termin uruchomienia usługi dostępu do Internetu oraz usługi dostępu do treści multimedialnych pasażerom PKP Intercity – 15%
Punty w poszczególnych kryteriach przyznane ofercie wykonawcy T-Mobile S.A. kształtują się następująco:
1) Wartość oferty – 25,00 pkt.
2) Wykonawca zapewnić ma pasażerom średnią minimalną prędkość przesyłania danych na przykładowej trasie Kraków – Gdynia: powyżej 1,5 mb/s – 10 pkt. Zapewniony zostanie także dostęp do Internetu na każdej z wymienionych poniżej tras zagranicznych (usługa roamingu): Warszawa – Wiedeń – Villach, Warszawa – Praga, Warszawa – Berlin, Gdynia – Berlin, Warszawa – Budapeszt, Wrocław – Berlin, Warszawa – Kolonia – Amsterdam, Kraków – Praga – Wiedeń – 5 pkt.
Istotne znaczenie ma też bezprzewodowy, bezpieczny dostęp do Internetu za pośrednictwem sieci VPN dla konduktorów zatrudnionych przez PKP Intercity w celu świadczenia usług na rzecz pasażerów PKP Intercity na warunkach opisanych w Umowie – (5 pkt). Zapewnienie treści multimedialnych dedykowanych specjalnie dla zamawiającego (np. dedykowany portal obejmujący treści związane z działalnością Zamawiającego, gry związane z koleją) warte jest 5 pkt. Za zapewnienie pasażerom wyboru treści multimedialnych spośród dostępnych jednocześnie nie mniej niż 40 filmów pełnometrażowych, 15 seriali, 10 bajek dla dzieci wraz z wymianą i aktualizacją co najmniej 10% ww. treści w okresach miesięcznych można otrzymać 10 pkt.
3) Wysokość opłat pobieranych od pasażerów PKP Intercity (użytkowników końcowych) za poszczególne składowe elementy usługi (dostęp do Internetu i opłaty za dostęp do treści multimedialnych): dostęp do Internetu za darmo dla wybranej grupy obejmującej co najmniej 10% pasażerów w całym okresie obowiązywania umowy i odpłatny dla pozostałych pasażerów, dostęp do treści multimedialnych odpłatny – 10 pkt.
4) Termin uruchomienia usługi dostępu do Internetu oraz usługi dostępu do treści multimedialnych pasażerom PKP Intercity z uwzględnieniem uwagi: uruchomienie usługi dostępu do Internetu w 270 wagonach w terminie 9 miesięcy od dnia podpisania umowy oraz uruchomienie usługi dostępu do treści multimedialnych we wszystkich wagonach objętych przedmiotem zamówienia w ciągu 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia etapu instalacji zgodnie z umową – 0 pkt.
Łączną punktację jaką PKP Intercity przyznało T-Mobile. wyniosła 75 pkt. Z dokumentacji przetargowej oraz z końcowej oceny oferty dokonanej przez przewoźnika wynika, że PKP Intercity rozważa wprowadzenie usługi na trasach międzynarodowych.