T-Mobile Polska podał swoje wyniki za II kw. 2013 r.
Spółka na koniec czerwca 2013 roku obsługiwała 15,969 miliona klientów, zwiększając ich bazę w drugim kwartale o 50 tysięcy. Liczba klientów kontraktowych wzrosła w tym okresie o 23 tysiące, a liczba klientów korzystających z usług przedpłaconych o 27 tysięcy. Na koniec drugiego kwartału baza klientów kontraktowych wyniosła 7,038 miliona i była większa o 154 tysiące abonentów w porównaniu do odpowiedniego okresu ubiegłego roku. Od wprowadzenia marki T-Mobile na Polski rynek w 2011 roku, Spółka systematycznie zyskuje nowych abonentów w każdym kolejnym kwartale zwiększając ich bazę w tym czasie w sumie o 340 tysięcy klientów.
W drugim kwartale baza klientów usług szerokopasmowego bezprzewodowego dostępu do Internetu wyniosła 1,101 miliona i zwiększyła się o 275 tysięcy klientów w porównaniu do ubiegłego roku. Oznacza to wzrost bazy klientów usług dostępu do Internetu o 33,3% w porównaniu do drugiego kwartału 2012 roku. Duży wzrost bazy klientów mobilnego dostępu do Internetu był możliwy dzięki prowadzonym przez T Mobile Polska inwestycjom w rozbudowę sieci oraz dzięki wprowadzeniu bardzo atrakcyjnych ofert dostępu do Internetu z tabletami oraz smartfonami.
Przychody T-Mobile Polska w drugim kwartale osiągnęły poziom 1,708 miliarda złotych i były niższe o 4% w porównaniu do drugiego kwartału ubiegłego roku. Niższe przychody były rezultatem obniżenia stawek MTR w Polsce na początku 2013 roku i w drugiej połowie roku ubiegłego. Patrząc na trend tegoroczny przychody osiągnięte w drugim kwartale były wyższe o 6,8% w porównaniu do pierwszego kwartału 2013 roku.
W drugim kwartale 2013 roku EBITDA T-Mobile Polska wyniosła 615 milionów złotych i była wyższa o 3,9% w porównaniu do odpowiedniego okresu 2012 roku. Marża EBITDA w tym samym czasie osiągnęła poziom 36,0% i była wyższa o 2,7 punktu procentowego w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Inwestycje realizowane przez T-Mobile Polska wyrażone parametrem Cash Capex zwiększyły się w drugim kwartale o 65,3% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku i wyniosły 238 milionów złotych. Wzrost ten jest wynikiem prowadzonych przez T Mobile Polska działań inwestycyjnych również tych związanych z budową i modernizacją sieci.
Rośnie ilość transmitowanych danych przez użytkowników Internetu w nowej sieci T-Mobile, obecnie jest ona większa średnio o około 60%.
„Jestem zadowolony z wyników T-Mobile. Pomimo bardzo konkurencyjnego rynku telekomunikacyjnego realizujemy, to co założyliśmy. Spółka rozwija się konsekwentnie zyskując nowych klientów oraz zwiększając sprzedaż usług dostępu do Internetu. Szczególnie jest to widoczne w rejonach gdzie sieć już została zmodernizowana. Obserwujemy tam większą popularność usług dostępu do Internetu na smartfonach oraz tabletach, a co za tym idzie szybki wzrost transmisji danych w naszej sieci.” - mówi Miroslav Rakowski, Prezes T-Mobile Polska S.A.
Wyniki finansowe:
Note | Q2 2012 millions of € |
Q3 2012 millions of € |
Q4 2012 millions of € |
FY 2012 millions of € |
Q1 2013 millions of € |
Q2 2013 millions of € |
Change % |
H1 2012 millions of € |
H1 2013 millions of € |
Change % |
||
TOTAL REVENUE | 418 | 422 | 425 | 1 678 | 385 | 407 | (2,6) | 831 | 792 | (4,7) | ||
- of which Consumer | 255 | 259 | 257 | 1 021 | 234 | 257 | 0,8 | 505 | 491 | (2,8) | ||
- of which Business | 145 | 146 | 151 | 587 | 137 | 140 | (3,4) | 290 | 277 | (4,5) | ||
EBITDA | 1 | 139 | 160 | 160 | 586 | 140 | 147 | 5,8 | 266 | 287 | 7,9 | |
EBITDA margin (EBITDA / total revenue) | % | 33,3 | 37,9 | 37,6 | 34,9 | 36,4 | 36,1 | 2,8p | 32,0 | 36,2 | 4,2p | |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 34 | 51 | 67 | 225 | 85 | 57 | 67,6 | 107 | 142 | 32,7 | ||
CASH CONTRIBUTION | 105 | 109 | 93 | 361 | 55 | 90 | (14,3) | 159 | 145 | (8,8) |
Wyniki operacyjne
Note | Q2 2012 |
Q3 2012 |
Q4 2012 |
FY 2012 |
Q1 2013 |
Q2 2013 |
Change % |
H1 2012 |
H1 2013 |
Change % |
||
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | ||||||||||||
Service revenue | (€ million) | 366 | 364 | 351 | 1 441 | 315 | 314 | (14,2) | 726 | 629 | (13,4) | |
CUSTOMERS | ('000) | 15 048 | 15 575 | 16 040 | 16 040 | 15 919 | 15 969 | 6,1 | 15 048 | 15 969 | 6,1 | |
- contract | ('000) | 6 884 | 6 950 | 6 996 | 6 996 | 7 014 | 7 038 | 2,2 | 6 884 | 7 038 | 2,2 | |
- prepaid | ('000) | 8 165 | 8 625 | 9 044 | 9 044 | 8 905 | 8 931 | 9,4 | 8 165 | 8 931 | 9,4 | |
NET ADDS | ('000) | 537 | 526 | 465 | 1 879 | (121) | 50 | (90,7) | 888 | (71) | n.a. | |
- contract | ('000) | 76 | 66 | 46 | 231 | 18 | 23 | (69,7) | 119 | 41 | (65,5) | |
- prepaid | ('000) | 461 | 460 | 419 | 1 648 | (139) | 27 | (94,1) | 769 | (112) | n.a. | |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 1,3 | 1,4 | 1,5 | 1,4 | 2,4 | 2,1 | 0,8p | 1,4 | 2,3 | 0,9p | |
- contract | (%) | 0,8 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 1,1 | 0,3p | 0,9 | 1,1 | 0,2p | |
SAC PER GROSS ADD | (€) | 26 | 21 | 20 | 24 | 20 | 19 | (26,9) | 28 | 19 | (32,1) | |
- contract | (€) | 118 | 94 | 89 | 107 | 82 | 68 | (42,4) | 123 | 75 | (39,0) | |
- prepaid | (€) | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 0,0 | 2 | 2 | 0,0 | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | (€) | 48 | 53 | 32 | 47 | 31 | 34 | (29,2) | 52 | 33 | (36,5) | |
ARPU | (€) | 8 | 8 | 7 | 8 | 7 | 7 | (12,5) | 8 | 7 | (12,5) | |
- contract | (€) | 15 | 15 | 14 | 15 | 13 | 12 | (20,0) | 15 | 13 | (13,3) | |
- prepaid | (€) | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | (33,3) | 3 | 2 | (33,3) | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 31 | 30 | 32 | 31 | 33 | 33 | 2p | 30 | 33 | 3p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 129 | 126 | 124 | 127 | 122 | 126 | (2,3) | 129 | 124 | (3,9) | |
- contract | (min) | 226 | 227 | 232 | 227 | 233 | 240 | 6,2 | 224 | 237 | 5,8 |
1 Special factors affecting EBITDA: EUR 27mn in Q2/12, EUR -12mn in Q4/12 and EUR -6 in Q2/13.