Jeszcze przed wakacjami spadną stawki za terminowanie ruchu głosowego (FTR/MTR) we wszystkich sieciach stacjonarnych i mobilnych w UE. To efekt aktu przyjętego 18 grudnia przez Komisję Europejską.
Jego postanowienia są adresowane do wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy zakańczają połączenia głosowe w swoich sieciach stacjonarnych lub mobilnych, niezależnie od skali działalności przedsiębiorcy.
Regulacja dotyczy wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych, także tych, których UKE nie wyznaczył jako posiadających pozycję znaczącą na rynkach zakańczania połączeń w sieciach stacjonarnych lub mobilnych.
Akt delegowany jest prawem powszechnie obowiązującym, a więc jego postanowienia stosuje się bezpośrednio, bez konieczności ich wcześniejszej implementacji do polskiego porządku prawnego.
Od kiedy
Po przyjęciu aktu delegowanego Parlament Europejski i Rada mają 2 miesiące na złożenie ewentualnego sprzeciwu. Po tym czasie, w przypadku braku sprzeciwu, akt zostanie opublikowany, a jego wejście w życie przewidziane jest na następny dzień po publikacji. Stosowanie jego postanowień jest jednak odroczone (vacatio legis) do pierwszego dnia trzeciego miesiąca po jego wejściu w życie. Przykładowo, jeżeli akt delegowany wejdzie w życie w lutym 2021 r. to jego postanowienia mają być stosowane od 1 maja 2021 r.
Wysokość stawek
W zakresie stawki FTR do 31 grudnia 2021 r. w Polsce oraz 11 innych państwach stosowana jest stawka przejściowa, wyższa od docelowej stawki FTR.
Maksymalna stawka za zakończenie połączenia w sieci stacjonarnej (FTR) |
|
Od rozpoczęcia stosowania aktu delegowanego do 31 grudnia 2021 r. |
Od 1 stycznia 2022 r. |
0,005 PLN za minutę połączenia |
0,07 eurocenta za minutę połączenia |
W zakresie stawki MTR przewidziana jest ścieżka dojścia do stawki docelowej, która ma być stosowana od 1 stycznia 2024 r. (poniższa tabela).
Maksymalna stawka za zakończenie połączenia w sieci mobilnej (MTR) |
|
Od rozpoczęcia stosowania aktu delegowanego do 31 grudnia 2021 r. |
0,7 eurocenta za minutę połączenia |
Od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. |
0,55 eurocenta za minutę połączenia |
Od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. |
0,4 eurocenta za minutę połączenia |
Od 1 stycznia 2024 r. |
0,2 eurocenta za minutę połączenia |
Przeliczenie euro na złotówki
Stawka FTR
Wysokość stawki FTR w polskich złotych (od rozpoczęcia stosowania aktu delegowanego do 31 grudnia 2021 r.) została określona przez KE w akcie delegowanym.
W kolejnych latach przeliczenie z euro na złotówki ma być dokonywane co roku (1 stycznia każdego roku), biorąc pod uwagę najbardziej aktualną średnią referencyjnych kursów wymiany EUR - PLN publikowanych przez Europejski Bank Centralny w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniach 1 września, 1 października i 1 listopada każdego roku.
Stawka MTR
W 2021 r. przeliczenie euro na złotówki ma być dokonane na podstawie średniej referencyjnych kursów wymiany EUR – PLN publikowanych przez Europejski Bank Centralny w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniach 1 stycznia, 1 lutego i 1 marca 2021 r.
W kolejnych latach przeliczenie z euro na złotówki ma być dokonywane co roku (1 stycznia każdego roku) biorąc pod uwagę najbardziej aktualną średnią referencyjnych kursów wymiany EUR - PLN publikowanych przez Europejski Bank Centralny w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniach 1 września, 1 października i 1 listopada każdego roku.
Wysokość docelowych stawek FTR i MTR jest jednakowa dla wszystkich państw członkowskich UE / EOG.
Połączenia inicjowane poza UE / EOG (Europejski Obszar Gospodarczy)
Co do zasady, postanowienia aktu delegowanego dotyczą wyłącznie połączeń inicjowanych w krajach EOG. Niemniej jednak, w poniższych przypadkach również stosuje się stawki z aktu delegowanego:
Definicja usługi zakańczania połączeń
Usługa zakańczania połączeń głosowych w sieci ruchomej oznacza hurtową usługę wymaganą do zakańczania połączeń na numery w sieci ruchomej, które są publicznie nadanymi zasobami numeracyjnymi, tj. numerami istniejącymi w krajowych planach numeracji, świadczoną przez operatorów mających możliwość kontrolowania zakańczania połączeń i ustalania stawek za zakańczanie połączeń z takimi numerami, w przypadku gdy istnieje wzajemne połączenie z co najmniej jedną siecią, niezależnie od stosowanej technologii, w tym z portami wzajemnych połączeń.
Usługa zakańczania połączeń głosowych w sieci stacjonarnej oznacza hurtową usługę wymaganą do zakańczania połączeń na numery geograficzne i niegeograficzne wykorzystywane na potrzeby świadczenia usług nomadycznych w sieci stacjonarnej oraz do uzyskania dostępu do służb ratunkowych, które są publicznie nadanymi zasobami numeracyjnymi, tj. numerami istniejącymi w krajowych planach numeracji, świadczoną przez operatorów mających możliwość kontrolowania zakańczania połączeń i ustalania stawek za zakańczanie połączeń z takimi numerami, w przypadku gdy istnieje wzajemne połączenie z co najmniej jedną siecią, niezależnie od stosowanej technologii, w tym z portami wzajemnych połączeń.
Co do zasady z regulacji wyłączone są połączenia do numerów wykorzystywanych na potrzeby:
Jak stosować nowe stawki? Co z umowami międzyoperatorskimi?
Akt delegowany jest prawem powszechnie obowiązującym, a więc jego postanowienia stosuje się bezpośrednio, bez konieczności ich wcześniejszej implementacji do polskiego porządku prawnego.
Umowy międzyoperatorskie powinny być dostosowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych do postanowień aktu delegowanego. Niemniej jednak w przypadku rozbieżności pomiędzy postanowieniami umów międzyoperatorskich a aktem delegowanym, stosować należy postanowienia aktu delegowanego.
Pierwszeństwo postanowień aktu delegowanego dotyczy także oferty ramowej stosowanej przez Orange Polska S.A. tj. w przypadku rozbieżności pomiędzy ofertą ramową a aktem delegowanym, stosuje się przepisy aktu delegowanego (w pozostałym zakresie postanowienia oferty ramowej pozostają wiążące).
Obowiązki pozacenowe
Akt delegowany odnosi się jedynie do obowiązku cenowego. Obowiązki pozacenowe nakładane przez NRA są poza zakresem regulacji określonej w akcie delegowanym.
Akt delegowany pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień NRA w zakresie definiowania rynków właściwych, przeprowadzania testu trzech kryteriów i nakładania środków zaradczych innych niż kontrola cen zgodnie z art. 64 ust. 3, art. 67 i 68 EKŁE. W konsekwencji, wejście w życie aktu delegowanego, nie będzie miało wpływu na obowiązki pozacenowe, które są obecnie nakładane przez NRA na operatorów o znaczącej pozycji rynkowej w odniesieniu do usług zakańczania połączeń w sieci stacjonarnej i mobilnej, a zatem pozostaną ważne do czasu ich przeglądu, zgodnie z przepisami unijnymi i krajowymi.
Jak wyliczono stawki
Stawki za zakańczanie połączeń głosowych zostały ustalone na podstawie metodologii bottom-up LRIC. W tym celu KE przygotowała 2 modele kosztowe (dla sieci mobilnej i stacjonarnej) zasilone danymi od operatorów z krajów UE. Dla zainteresowanych stron KE dwukrotnie zorganizowała konsultacje publiczne dotyczące zakresu regulacji. Swoje stanowiska przedstawili operatorzy telekomunikacyjni, organizacje biznesowe, stowarzyszenia, obywatele, a także instytucje sektora publicznego. Opinię do projektu aktu delegowanego przedstawił również BEREC.