Tele2 Polska skierowała do Prezesa URTiP wnioski o przeprowadzenie kontroli i nałożenie na TP kar za szereg działań łamiących prawo i skierowanych przeciwko konkurencji, w łącznej wysokości 200 mln zł. Powodem do wymierzenia kar jest niestosowanie się TP do obowiązującego prawa, lekceważenie decyzji Prezesa URTiP oraz nierealizowanie zapisów umów wiążących spółki Tele2 i TP.
W pierwszym wniosku, Tele2 wnosi o przeprowadzenie kontroli i nałożenie na Telekomunikację Polską kary pieniężnej w wysokości 140 mln złotych za niezgodne z prawem realizowanie połączeń lokalnych abonentów, którzy mając preselekcję połączeń krajowych do sieci Tele2, wybierają skrócony (siedmiocyfrowy) numer lokalny.
Z kolei w drugim wniosku, dotyczącym niewykonywania przez TP umów zawartych pomiędzy Tele2 i TP, w zakresie punktów styku sieci, Tele2 apeluje do Prezesa URTiP o nałożenie na TP kary w wysokości 60 mln zł. Przyczyną złożenia tego wniosku są ogromne - sięgające nawet dwóch lat - opóźnienia w realizacji przez TP zamówień Tele2 na rozbudowę i uruchomienie punktów styku sieci poziomu lokalnego.
Te działania TP są najwyraźniej przejawem długotrwałej i przemyślanej strategii blokowania konkurencji. Uniemożliwiają one Tele2 dalsze obniżanie cen oferowanych usług a także narażają firmę oraz jej klientów na znaczące straty finansowe. Dlatego Tele2 oczekuje podjęcia przez Prezesa URTiP szybkich i zdecydowanych działań oraz wykorzystania narzędzia dyscyplinującego, w postaci kary pieniężnej. Wysokość kar, jaką proponuje Tele2 jest, zdaniem spółki, adekwatna do stopnia szkodliwości działań TP dla rynku telekomunikacyjnego w Polsce.
- TP od wielu miesięcy łamie łączące nas umowy i nie wywiązuje się ze zobowiązań. Do tej pory unikaliśmy eskalowania problemu na zewnątrz, starając się rozwiązać te sprawy poprzez dyskusje z kierownictwem TP oraz ze względu na dobrze układającą się współpracę z pracownikami TP na poziomie operacyjnym. Niestety na przestrzeni ostatnich miesięcy TP zaczęła łamać wcześniejsze, kompromisowe ustalenia, odmawiając jednocześnie podjęcia z nami rozmów. Dlatego jesteśmy zmuszeni zwrócić się do Regulatora oraz dochodzić odszkodowań od TP przed sądem - powiedział Piotr Nesterowicz, Dyrektor Generalny Tele2 Polska.
Łamanie przez TP prawa i ignorowanie interesu klientów w zakresie wykonywania połączeń lokalnych
TP, za wszelką cenę dążąc do obrony swoich udziałów rynkowych, łamie obowiązujące rozporządzenia Ministra Infrastruktury i opinie Prezesa URTiP w zakresie realizacji połączeń lokalnych. Zgodnie z obowiązującym Planem Numeracji Krajowej, klienci posiadający preselekcję u operatora alternatywnego jak Tele2, aby wykonać połączenie lokalne muszą przed siedmiocyfrowym numerem lokalnym wybrać '0" i numer danej strefy numeracyjnej. Z przepisów jasno wynika, że jeśli abonent zapomni o tym i wybierze tylko skrócony (siedmiocyfrowy) numer lokalny, to powinien otrzymać automatyczną informację o tym jak właściwie wybierać numer, a samo połączenie powinno być zablokowane.
Niestety, TP świadomie łamie te regulacje i prawa abonentów, nie blokując tych połączeń i nie przekazując odpowiedniej informacji, a później obciążając klientów za te połączenia według swoich bardzo wysokich stawek. Te nielegalne praktyki TP narażają Tele2 na bardzo poważne straty finansowe. Równocześnie uderzają bezpośrednio w interesy tysięcy konsumentów, którzy mają prawo oczekiwać, iż będąc klientami Tele2 w pełni korzystają ze zdecydowanie tańszych połączeń a nie, że w wyniku samowoli TP będą wciąż otrzymywać wysokie rachunki od dotychczasowego monopolisty.
Łamanie przez TP obowiązujących umów z Tele2 i nielegalne blokowanie możliwości rozwoju oraz obniżania kosztów i cen
Ponieważ opłaty ponoszone przez Tele2 na rzecz TP za rozpoczynanie i zakańczanie połączeń w sieci tego operatora stanowią istotny składnik kosztów świadczenia usług, firma dąży do zmniejszenia tych kosztów, co pozwoliłoby na dalsze obniżanie cen detalicznych. Obniżenie kosztów ponoszonych przez Tele2 na rzecz TP jest możliwe poprzez rozbudowę punktów styku z siecią TP do niższych poziomów, co może przynieść oszczędności sięgające nawet kilkudziesięciu procent w stosunku do punktów styku poziomu trzeciego (LPSS-3).
Dlatego już w 2003 roku, a następnie w ciągu 2004 roku (w marcu, lipcu i październiku) Tele2 złożyła zamówienia za budowę punktów styku i dostawę odpowiedniej liczby łącz. Zgodnie z obowiązującą TP i Tele2 umową, TP ma obowiązek realizacji tych zamówień w ciągu 6 miesięcy od daty ich złożenia. Niestety, pomimo wielokrotnych monitów i prób interwencji ze strony Tele2, TP świadomie łamie obowiązujące uzgodnienia. Łącznie dotychczas TP zrealizowała jedynie 22% tych zamówień - a powinna zrealizować wszystkie! Wiele z nich jest opóźnione już o ponad rok. Dodatkowo, TP próbuje odmówić realizacji zamówień dotyczących tzw. poziomu pierwszego (LPSS-1), których realizacji pozwoliłaby Tele2 na obniżenie kosztów rozliczeń z TP o 40%, a tym samym bardzo poważnie obniżyć ceny dla konsumentów. Ponieważ niezrealizowanie przez TP zamówień na LPSS-1 nie można tłumaczyć brakiem możliwości technicznych, gdyż LPSS-2 z LPSS-1 to fizycznie te same lokalizacje central TP, Tele2 odbiera to jako z góry zaplanowane działanie, którego celem jest nieuczciwe zwalczanie najgroźniejszego konkurenta. Co gorsza, jest to działanie zaprzeczające wcześniejszym deklaracjom najwyższego kierownictwa TP o dążeniu do rozwiązywania tego typu problemów na drodze współpracy i kompromisu.