Konsorcjum utworzone przez Crowley Data Poland, Exatel oraz ATM w dniu 2 lutego 2006 roku zostało wskazane przez Ministerstwo Sprawiedliwości jako zwycięzca w przetargu na budowę sieci teleinformatycznej. Powierzenie realizacji tego projektu Konsorcjum jest obecnie kwestionowane przez Telekomunikację Polską.
Poniżej znajduje się oświadczenie wydane przez Jarosława Roszkowskiego, prezesa zarządu Crowley Data Poland.
Warszawa, 10 lutego 2006 roku
Oświadczenie
W dniu 2 lutego 2006 roku jako zwycięzcę w przetargu na sieć teleinformatyczną Ministerstwo Sprawiedliwości wskazało Konsorcjum utworzone przez Crowley Data Poland, Exatel oraz ATM. Niestety powierzenie realizacji tego projektu naszemu Konsorcjum jest obecnie kwestionowane przez Telekomunikację Polską S.A.
Ważne jest to, iż wybór oferty Konsorcjum został dokonany na podstawie najbardziej obiektywnego kryterium, jakim jest cena. Konsorcjum, kierowane przez Crowley Data Poland, złożyło ofertę najkorzystniejszą i wykona zamówienie przy zachowaniu najwyższych wymaganych parametrów i standardów. Druga w kolejności po ofercie Konsorcjum oferta była o ponad 5 milionów droższa, a ofertę tę złożyła Telekomunikacja Polska S.A., proponując cenę 89 milionów złotych.
Należy podkreślić, że stworzenie sieci teleinformatycznej dla Ministerstwa Sprawiedliwości jest niezbędne, by usprawnić funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości w Polsce. Można powiedzieć, że jest wręcz warunkiem sukcesu zapowiadanych reform. Wniesiony wobec decyzji Ministra Sprawiedliwości protest Telekomunikacji Polskiej S.A. niesie ryzyko wielomiesięcznego odroczenia rozpoczęcia realizacji tego projektu.
Konsorcjum nie kwestionuje prawa do korzystania ze środków ochrony prawnej przewidzianych w obowiązujących przepisach. Jednak podważanie decyzji Ministra o uznaniu oferty Konsorcjum za najkorzystniejszą (wydanej po tym, jak w sprawie wypowiedział się kolejno Zespół Arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych, Sąd Najwyższy i Sąd Okręgowy w Warszawie) oznacza próbę wciągnięcia uczestników przetargu w długotrwały spór prawny i odwrócenie uwagi Zamawiającego, opinii publicznej i członków Konsorcjum od sprawnej realizacji sieci teleinformatycznej dla polskich sądów, prokuratur oraz systemu więziennictwa.
Prawo zamówień publicznych daje wszystkim zainteresowanym prawo do wskazania zamawiającemu (tu: Ministerstwu Sprawiedliwości) uchybień w konkurencyjnej ofercie, ale trzeba tego dokonać w ciągu 7 dni od dnia, w którym można było powziąć wiadomość o tych uchybieniach. Oznacza to, że zarzuty inkryminowane w proteście Telekomunikacji Polskiej S.A. winny być podniesione i rozpatrywane już w 2004 roku. Uważamy, iż zastrzeżenia do oferty Konsorcjum wnoszone przez Telekomunikację Polską S.A. są tyleż niezasadne, co spóźnione. Czas protestów minął 2 lata temu. Jesteśmy zaskoczeni obecnymi działaniami, które jak wyżej stwierdziliśmy mogą w istotny sposób opóźnić proces informatyzacji polskiego systemu sądownictwa.
Jesteśmy zaskoczeni działaniami, które w istotny sposób odsuną proces informatyzacji polskiego systemu sądownictwa. Telekomunikacja Polska, jako wiodący dostawca infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce, jest naturalnym partnerem Konsorcjum w budowie jednego z najważniejszych systemów teleinformatycznych dla polskich obywateli. Wybór najkorzystniejszej oferty przez Ministerstwo Sprawiedliwości otwiera drogę do wykorzystania strategicznych zasobów, w tym infrastruktury dominującego operatora. Stoimy na stanowisku, iż współpraca wszystkich, nawet konkurujących dotychczas podmiotów, jest niezbędna dla realizacji tego złożonego, ale niezbędnego dla polskich obywateli projektu.
Jarosław Roszkowski
Prezes Zarządu
Crowley Data Poland sp. z o.o.