Dzisiejszy Puls Biznesu zamieścił artykuł omawiający nowy trend na rynku - łączenie się telekomów z mediami. Połączenia pakietów usług telekomunikacyjnych z medialnymi, a co za tym idzie, mariaże firm z obu sektorów, są tylko kwestią czasu. Tendencje łączenia się telekomów z mediami, które pojawiły się wraz z rozwojem Internetu, będą wzrastać, kiedy ruszy transmisja danych w sieciach UMTS, nastąpi rozwój telewizji interaktywnej oraz pakietów zintegrowanych usług teleinformatycznych. Telekomy zarabiają na Internecie i transmisji danych sumy stanowiące dziś niewielki procent całości przychodów. Jednak znaczenie tego typu usług rośnie, a specjaliści są zdania, że wkrótce transmisja danych będzie stanowić ponad połowę wpływów operatorów. Transmitowanych danych ma przybywać w polskich sieciach średnio 40 proc. rocznie. Wartość rynku transmisji danych w 2000 roku w Polsce jest szacowana na 270 mln USD (1,1 mld zł), w 2001 r. ma wynieść o 100 mln USD więcej (1,5 mld zł), a w 2005 r. aż 1,7 mld USD (7 mld zł). Z czasem też usługi tego typu będą trafiać, podobnie jak to ma miejsce w przypadku Internetu, także do klientów indywidualnych, a nie tylko biznesowych. To z kolei powinno przyczynić się do mariaży firm z sektorów telekomunikacji i mediów. Na świecie miały miejsce już spektakularne fuzje: America OnLine, największego w USA dostawcy Internetu, z Time Warner, jednym z największych koncernów medialnych, czy Terra Networks (ISP należący do Telefoniki) z Lycosem (który stworzył też spółkę z Bertelsmannem). Jednak ostatnio i w Polsce coraz głośniej o możliwych aliansach telekomów z portalami oraz grupami medialnymi. Tel-Energo, operator drugiej co do wielkości sieci szkieletowej w Polsce, zawiązał spółkę e-connections z portalem internetowym Arena. Elektrim zamierzał kupić najpierw Onet, później podpisał list intencyjny z poland.com. Mówi się także o mariażu TP S.A. i portalu Wirtualna Polska. Eurozet(właściciel m.in. Radia Zet) finalizuje negocjacje z partnerem i nieoficjalnie mówi się, że będzie nim telekom. Netia też podobno rozważa możliwość aliansu z innym partnerem medialnym. Polsat utworzył z kolei wspólne przedsięwzięcia z TP S.A. i Optimusem. Inne portale natomiast chętnie widziałyby operatora jako swojego inwestora strategicznego. Na przykład związana z radiem RMF FM Interia. -Telekomy same nie są w stanie stworzyć serwisów internetowych dobrej jakości. Sukcesu w dziedzinie portali nie udało się osiągnąć ani TP S.A., ani Netii, ani innym operatorom. Z kolei portale nie mogą utrzymać się wyłącznie z reklam, a dostawcy Internetu nie chcą dzielić się z nimi wpływami. Stąd naturalną koleją rzeczy będą alianse kapitałowe i strategiczne podmiotów z obu sektorów - mówią chórem menedżerowie polskich serwisów. |