Cord-cutting w Polsce nie będzie tak popularny jak w USA

Newsy
Opinie: 0
Cord-cutting w Polsce nie będzie tak popularny jak w USA

Gospodarstwa telewizyjne, czyli gospodarstwa posiadające sprawny telewizor lub komputer, podłączony do określonego sygnału telewizyjnego stanowią blisko 97% wszystkich gospodarstw w Polsce. Spośród nich większość, czyli 65% płaci za dostęp do telewizji, korzystając z platform satelitarnych lub kablówek czy IPTV. Jednocześnie, telewizja linearna wchodzi do internetu. Aktualnie 7% gospodarstw deklaruje oglądanie również TV na żywo przez internet.

W czasie tego roku spędzonego w domach wyraźnie wzrosła popularność serwisów streamingowych a co za tym idzie w większej części gospodarstw telewizor wykorzystywany jest do innych celów niż oglądanie telewizji linearnej: serwisy VOD, gry komputerowe. Największą zmiana to prawie dwukrotny wzrost wykorzystania telewizora do oglądania serwisów VOD takich jak: Netflix, HBO GO, Player. W połączeniu z konsekwentnie rosnącym odsetkiem Smart TV podłączonych do internetu w domach Polek i Polaków, możemy mówić o odrywaniu się telewizora od telewizji. Z drugiej zaś strony, obserwujemy odrywanie się telewizji linearnej od telewizora. Już w 7% gospodarstw w Polsce widzowie deklarują oglądanie telewizji na żywo przez internet niezależnie od urządzenia.

Korzystanie z płatnych serwisów streamingowych, które dotyczy ponad co 4-go gospodarstwa z dostępem do internetu, nie ma bezpośredniego przełożenia na plany dotyczące korzystania z płatnej telewizji. Świadczy to o komplementarnym charakterze usług VOD, pewnym dodatku poszerzającym ofertę wideo, płatna telewizja to bowiem często więcej niż telewizja linearna, to usługi łączone jak chociażby dostęp do internetu, wielofunkcyjne dekodery, catch-up TV, tak więc potrzeby, które zaspokaja są szersze niż te realizowane przez serwisy VOD. Stąd też cord-cutting w Polsce raczej nie przybierze w najbliższym czasie tempa jakie ma miejsce choćby w Stanach Zjednoczonych.

Wśród gospodarstw telewizyjnych, dominuje model z jednym telewizorem (81%), ale prawie co piąte domostwo (19%) posiada dwa lub więcej odbiorniki telewizyjne. Drugim najpowszechniejszym ekranem jest smartfon, do którego ma dostęp 73% gospodarstw telewizyjnych. Trzecim z kolei jest komputer/laptop obecny w 67% gospodarstw tv. Jednocześnie blisko 40% odbiorników telewizyjnych to smart TV, czyli telewizory z opcją podłączenia do sieci, ale faktycznie podłączone do internetu telewizory ma obecnie 27% gospodarstw telewizyjnych. Liczba ta w ciągu ostatnich 6 lat potroiła się z 9% w 2015 roku. W 2020 roku wzrosło wykorzystywanie telewizora do innych celów niż oglądanie tradycyjnej telewizji.  Największy wzrost nastąpił w przypadku oglądania treści VOD. 15% gospodarstw telewizyjnych deklaruje wykorzystywanie swojego telewizora do oglądania treści VOD i jest ich już blisko dwa razy więcej niż w 2019 r., kiedy było to 8% gospodarstw.

Dostęp do internetu, który umożliwia między innymi  korzystanie z takich serwisów posiada 77% telewizyjnych gospodarstw domowych, a spośród nich 26% płaci za dostęp do treści streamingowych, czy jednorazowo czy też w modelu subskrypcyjnym.  95% gospodarstw korzystających z płatnej telewizji i jednocześnie płacących za treści streamingowe nie zamierza zmieniać aktualnej oferty telewizyjnej.

Establishment Survey to cykliczna aktualizacja badania założycielskiego Nielsen Media służącego do pomiaru oglądalności mediów w Polsce. Aktualizacja odbyła się na podstawie dwóch fal 6 000 wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo  - CAPI przeprowadzonych w okresie od lipca do września i od października do listopada 2020 r.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: