Największy przedstawiciel sieci Idea, firma TELL, podała swoje wyniki za II kw. 2005 r. We wrześniu Grupa Tell zadebiutuje na giełdowym parkiecie. Spółka planuje przeprowadzenie publicznej oferty 350.000 akcji nowej emisji.
Środki pozyskane z emisji mają zostać przeznaczone w przeważającej części (95%) na rozbudowę sieci sprzedaży, głównie przejmowanie istniejących już punktów sprzedaży usług operatorów sieci komórkowych. Firma chce pozyskać z giełdy około 20 mln zł. TELL zapowiada nabywanie także sieci dystrybutorów pozostałych operatorów sieci telefonii komórkowej (Ery i Plusa). Sprzedaż usług innych operatorów odbywać będzie się przez spółki zależne, do których wydzielone zostaną sieci poszczególnych operatorów.
W dłuższym horyzoncie czasowym, w zależności od rozwoju modelu rynku sprzedaży usług operatorów sieci telefonii komórkowej w Polsce, TELL nie wyklucza prowadzenia, pod własną marką, sieci sprzedaży oferującej w tym samym sklepie usługi wszystkich operatorów, którzy działać będą na rynku polskim. Model taki występuje w większości krajów europejskich, gdzie sieci multioperatorskie współistnieją na rynku z sieciami wyłącznymi.
Docelowo, Tell planuje posiadać sieć sprzedaży dającą mu ok. 10% udział w rynku dystrybucji usług operatorów sieci komórkowych w Polsce. Według stanu na koniec I półrocza 2005 TELL prowadził sprzedaż w 140 salonach, w porównaniu do 88 salonów na koniec I półrocza 2004. Dziś sieć ma już prawie 150 salonów w całej Polsce. Firma posiada także 54 konsultantów klientów biznesowych.
W pierwszym półroczu spółki z Grupy sprzedały 298.742 aktywacji (post-paid i pre-paid) - dla porównania w I półroczu 2004 r. liczba wszystkich sprzedanych aktywacji wyniosła 157.946.
Przedstawiciele spółki nie chcieli podać ile będzie ją kosztował rebranding jej salonów, ale zapewnili, że nie będą to koszty znaczące. W prospekcie emisyjnym jest natomiast napisane, że koszty po prostu nie są jeszcze znane. Firma nie chciała także zdradzić tego, ile dokładnie wydała na poprzednie akwizycje.
Szacowany wskaźnik nasycenia rynku (liczba abonentów do liczby mieszkańców kraju) w Polsce wynosi ok. 67% na koniec I półrocza br. Przewiduje się, iż na koniec 2005 roku wskaźnik nasycenia rynku może wynieść ok. 75%.
W skład Grupy wchodzi Tell S.A. (podmiot dominujący) i Connex Sp. z o.o. (spółka zależna). Tell S.A. posiada 100% udziałów w Connex. Connex działa na rynku hurtowej sprzedaży usług bezabonamentowych, zaopatrując punkty detaliczne nie będące autoryzowanymi salonami sprzedaży żadnego z operatorów w asortyment pre-paid wszystkich trzech operatorów (PTK Centertel, Polkomtel, PTC). Sieć zaopatrywanych punktów składa się z 528 sklepów.
Głównym udziałowcem TELL jest polski fundusz BBI Capital (36,66% głosów). Może się więc okazać, że sam TELL stanie się obiektem akwizycji.
Rynek największych przedstawicieli polskich operatorów komórkowych przedstawia się następująco (źródło: Tell S.A.):
Idea
Tell - 140 punktów
GTI - 103 punktów
Havo - 100 punktów
Ramsat - 79 punktów
Era
Germanos - 183 punktów
Mobile Phone - 109 punktów
Baltimpex Telecom - 70 punktów
Tele Hit - 60 punktów
Kim Group - 59 punktów
Plus
mPunkt - 170 punktów
Liberty - 150 punktów
T1 - 148 punktów
Avenir Telekom - 112 punktów
Coltex Rogala - 98 punktów
Grupa TELL S.A. - wyniki za II kw. 2005 r.
Dane skonsolidowane w zł
II kwartał 2005 | II kwartał 2004 | Dynamika 05/04 | |
Przychody | 28 979 868 | 19 725 897 | 146,91% |
EBITDA | 1 892 382 | 913 527 | 207,15% |
EBIT | 1 295 187 | 563 329 | 229,92% |
Zysk netto | 660 323 | 227 396 | 290,38% |
Rentowność EBITDA | 6,53% | 4,63% | 141,00% |
Rentowność EBIT | 4,47% | 2,86% | 156,50% |
Rentowność netto | 2,28% | 1,15% | 197,66% |
Dane skonsolidowane w zł
I połowa 2005 | I połowa 2004 | Dynamika 05/04 | |
Przychody | 56 085 744 | 38 409 200 | 146,02% |
EBITDA | 3 277 232 | 1 735 173 | 188,87% |
EBIT | 2 200 198 | 1 056 895 | 208,18% |
Zysk netto | 1 286 060 | 428 358 | 300,23% |
Rentowność EBITDA | 5,84% | 4,52% | 129,34% |
Rentowność EBIT | 3,92% | 2,75% | 142,56% |
Rentowność netto | 2,29% | 1,12% | 205,61% |
Wartość sprzedaży poszczególnych grup usług i towarów Tell S.A. oraz ich struktura w latach 2002-2004 oraz w 1 kwartale 2004 r. i 1 kwartale 2005 r.
Wyszczególnienie | Przychody ze sprzedaży produktów i towarów (tys. zł) | Struktura sprzedaży (%) | ||||||||
1 kw. 2005 | 1 kw. 2004 | 2004 | 2003 | 2002 | 1 kw. 2005 | 1 kw. 2004 | 2004 | 2003 | 2002 | |
Prowizje | 8 836 | 6 606 | 28 578 | 19 408 | 17 308 | 54,6% | 55,1% | 44,7% | 37,7% | 26,5% |
Telefony, zestawy pre-paid | 2 162 | 2 685 | 20 742 | 16 472 | 37 188 | 13,4% | 22,4% | 32,4% | 32,0% | 56,9% |
Karty doładowujące pre-paid | 3 659 | 1 897 | 10 614 | 10 641 | 8 473 | 22,6% | 15,8% | 16,6% | 20,7% | 13,0% |
Pozostałe przychody | 1 515 | 804 | 4 043 | 4 910 | 2 365 | 9,4% | 6,7% | 6,3% | 9,5% | 3,6% |
Razem | 16 173 | 11 991 | 63 977 | 51 431 | 65 334 | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
Wartość sprzedaży poszczególnych grup usług i towarów Connex Sp. z o.o. oraz ich struktura w latach 2002-2004 oraz w 1 kwartale 2004 r. i 1 kwartale 2005 r.
Wyszczególnienie | Przychody ze sprzedaży produktów i towarów (tys. zł) | Struktura sprzedaży (%) | ||||||||
1 kw. 2005 | 1 kw. 2004 | 2004 | 2003 | 2002* | 1 kw. 2005 | 1 kw. 2004 | 2004 | 2003 | 2002* | |
Prowizje | 56 | 180 | 385 | 275 | - | 0,5% | 2,7% | 1,1% | 2,3% | - |
Zestawy pre-paid | 1 760 | 2 229 | 6 841 | 4 796 | - | 16,0% | 33,0% | 19,5% | 39,9% | - |
Karty doładowujące pre-paid | 8 897 | 4 352 | 27 803 | 6 939 | - | 81,0% | 64,4% | 79,4% | 57,8% | - |
Pozostałe przychody | 273 | 0 | 0 | 0 | - | 2,5% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | - |
Razem | 10 986 | 6 760 | 35 029 | 12 009 | - | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | - |