Wyniki finansowe i operacyjne T-Mobile Polska w I kw. 2015 r.
„Włożyliśmy wiele pracy, aby przygotować nowe, spójne podejście rynkowe, którego realizacja rozpoczęła się w pierwszym kwartale tego roku. Widzimy dziś wyraźnie, że zmiany te zostały dobrze przyjęte przez naszych klientów. Pierwsze raporty ze sprzedaży wskazują, że ze względu na szerszy i atrakcyjny zakres usług w wyższych taryfach, klienci częściej decydują się na ich wybór” — powiedział Zacharias Piperidis, prezes T-Mobile Polska.
„Oferta łączona to jedyna taka na rynku propozycja na optymalizację wydatków na usługi telekomunikacyjne dla klientów indywidualnych i rodzin. Tworząc nowe taryfy JUMP! Family kierowaliśmy się dodatkowymi korzyściami, jakie mogą otrzymać klienci, którzy zdecydują się na więcej niż jeden abonament w T-Mobile. Jak pokazują wyniki sprzedażowe, od czasu ich wprowadzenia udział klientów, którzy wybrali taką ofertę dynamicznie rośnie” — podsumował Piperidis.
Łącznie na koniec kwartału T-Mobile obsługiwał 15,794 mln klientów, co oznacza wzrost o blisko 93 tysiące w porównaniu do ostatniego kwartału ubiegłego roku. W pierwszym kwartale tego roku liczba kontraktowych kart SIM zmniejszyła się o 39 tysięcy do 6,784 mln, a liczba klientów usług typu prepaid wzrosła o 132 tysiące do 9,010 mln.
„Otworzyły się przed nami całkowicie nowe możliwości w zakresie realizacji projektów telekomunikacyjnych dla klientów biznesowych. Dzięki jeszcze bardziej konkurencyjnej ofercie, T-Mobile skuteczniej walczy o klientów biznesowych i wzmocnił swoją pozycję w tym segmencie rynku ” — powiedział Igor Matejov, Dyrektor ds. Rynku Biznesowego w T-Mobile Polska.
Przekłada się to na sukcesy w najważniejszych i najbardziej prestiżowych przetargach na usługi telekomunikacyjne dla firm i instytucji. Jednym z najbardziej spektakularnych zwycięstw w pierwszym kwartale tego roku była wygrana w przetargu na budowę i obsługę sieci teleinformatycznej łączącej placówki Poczty Polskiej na terenie całego kraju.
W pierwszym kwartale 2015 r. T-Mobile uzyskał przychody w wysokości 1,602 mln złotych, osiągając wzrost o 9,5% rok do roku. Firma zawdzięcza to znacznemu wzrostowi przychodów z rynku biznesowego, ale dobry wynik osiągnięto również w segmencie klientów indywidualnych. EBITDA wyniosła 544 mln złotych (w porównaniu z 557 mln złotych w I kw. 2014 r.), co oznacza spadek o 2,4%, zaś marża EBIDTA zmniejszyła się z 38,1% w I kw. 2014 r. do 33,9% w I kw. 2015 r.
„Zauważalny wzrost przychodów względem pierwszego kwartału poprzedniego roku zawdzięczamy zarówno pozytywnym skutkom konsolidacji z GTS, jak i wzrostowi przychodów w segmencie usług mobilnych.” — powiedział Jens Becker, Dyrektor ds. Finansowych T-Mobile Polska.
Od stycznia do marca 2015 r. 83 tysiące nowych klientów założyło rachunki bankowe. Wraz ze 150 tysięcy użytkowników pozyskanych w 2014 r. oraz 250 tysięcy osób, które przeszły do T-Mobile Usługi Bankowe w momencie rebrandingu, daje to łącznie 483 tysiące klientów.
„Rosnąca liczba rachunków idzie w parze z aktywnością klientów. W całej bazie zwiększa się odsetek osób, które traktują T-Mobile Usługi Bankowe dostarczane przez Alior Bank jako jedyny lub główny bank. To dobry punkt wyjścia do wprowadzenia nowych produktów, które do oferty trafią w drugim i trzecim kwartale tego roku” — dodaje Igor Matejov, Dyrektor ds. Rynku Biznesowego w T-Mobile Polska.
Pierwszy kwartał 2015 r. to również okres prac nad rozbudową sieci. Dobre warunki atmosferyczne pozwoliły na przeprowadzenie wszystkich zaplanowanych inwestycji związanych z rozbudową sieci LTE. Dzięki temu w zasięgu LTE 4G T-Mobile na koniec kwartału znajdowało się ponad 71% populacji.
„Pozytywne doświadczenie klienta jest naszym nadrzędnym celem. Sieć telekomunikacyjna, z której korzystają klienci musi spełniać najwyższe standardy jakościowe. Dlatego, kluczowe dla funkcjonowania naszej infrastruktury jest jej ciągła rozbudowa i optymalizacja. Efekty tych prac przez cały rok szczegółowo weryfikujemy prowadząc szereg wewnętrznych testów potwierdzających skuteczność podejmowanych działań. Dlatego wiemy, że bez względu na to przez kogo i w jakim czasie zostaną przeprowadzone niezależne i obiektywne badania jakości sieci, potwierdzą one najwyższą jakość T-Mobile” — powiedział Milan Zika, Dyrektor ds. Technologii i Innowacji w T-Mobile Polska.
W ramach wspólnego projektu operatorów w pierwszym kwartale udostępniono usługi mobilne w tunelach i na stacjach drugiej linii metra oraz przygotowano infrastrukturę na otwarcie drugiego Terminalu Lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Dane finansowe
Note | Q1 2014 millions of € |
Q2 2014 millions of € |
Q3 2014 millions of € |
Q4 2014 millions of € |
FY 2014 millions of € |
Q1 2015 millions of € |
Change % |
||
TOTAL REVENUE | 1 | 350 | 365 | 388 | 389 | 1 492 | 382 | 9,1 | |
- of which Consumer | 215 | 220 | 227 | 220 | 882 | 220 | 2,3 | ||
- of which Business | 122 | 123 | 130 | 124 | 499 | 136 | 11,5 | ||
EBITDA | 1,2 | 134 | 141 | 149 | 155 | 579 | 130 | (3,0) | |
EBITDA margin (EBITDA / total revenue) | % | 38,3 | 38,6 | 38,4 | 39,8 | 38,8 | 34,0 | (4,3p) | |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 68 | 52 | 123 | 42 | 285 | 62 | (8,8) | ||
CASH CONTRIBUTION | 66 | 89 | 26 | 113 | 294 | 68 | 3,0 |
Dane operacyjne
Note | Q1 2014 |
Q2 2014 |
Q3 2014 |
Q4 2014 |
FY 2014 |
Q1 2015 |
Change % |
||
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | |||||||||
Service revenue | (€ million) | 272 | 277 | 279 | 266 | 1 094 | 256 | (5,9) | |
CUSTOMERS | ('000) | 15 748 | 15 675 | 15 728 | 15 702 | 15 702 | 15 794 | 0,3 | |
- contract | ('000) | 6 989 | 6 930 | 6 891 | 6 823 | 6 823 | 6 784 | (2,9) | |
- prepaid | ('000) | 8 759 | 8 745 | 8 837 | 8 878 | 8 878 | 9 010 | 2,9 | |
NET ADDS | ('000) | 185 | (73) | 53 | (27) | 138 | 93 | (49,7) | |
- contract | ('000) | (60) | (60) | (38) | (68) | (226) | (39) | 35,0 | |
- prepaid | ('000) | 245 | (13) | 92 | 41 | 364 | 132 | (46,1) | |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 1,2 | 2,1 | 2,2 | 2,3 | 2,0 | 2,0 | 0,8p | |
- contract | (%) | 1,1 | 1,0 | 1,0 | 1,2 | 1,0 | 1,1 | 0,0p | |
SAC PER GROSS ADD | (€) | 18 | 7 | 9 | 5 | 9 | 5 | (72,2) | |
- contract | (€) | 72 | 33 | 47 | 22 | 44 | 21 | (70,8) | |
- prepaid | (€) | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | (33,3) | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | (€) | 18 | 26 | 20 | 2 | 18 | 0 | (100,0) | |
ARPU | (€) | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 5 | (16,7) | |
- contract | (€) | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 0,0 | |
- prepaid | (€) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0,0 | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 37 | 36 | 38 | 38 | 37 | 39 | 2p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 131 | 138 | 142 | 148 | 140 | 150 | 14,5 | |
- contract | (min) | 249 | 264 | 275 | 289 | 269 | 299 | 20,1 |
1 From January 2015 parts of the GTS Central Europe Group were integrated into Poland.
2 Special factors affecting EBITDA: EUR -1mn in Q1/14, EUR -3mn in Q2/14, EUR -1mn in Q3/14, EUR 5mn in Q4/14 and EUR 1mn in Q1/15.