Omówienie wyników Telekomunikacji Polskiej w 3 kw. 2010 w segmencie usług stacjonarnych i internetu:
stopniowa poprawa trendu przychodów; -7,5% rok-do-roku w 3 kw., vs. -8,7% w 2 kw.
skorygowany (8) zysk EBITDA +8,0% względem 2 kw., na poziomie 41,9% przychodów
przyrost bazy klientów detalicznych dostępu do internetu9(+8 tys. względem 2 kw.), pomimo nierynkowych poziomów cenowych w 3 kw.
w październiku sfinalizowano strategię obniżania cen, przywracając ceny usług TP do poziomu rynkowego
prawie 22% klientów dostępu do internetu korzysta z oferty łączonej 2P10, która jest kluczowym narzędziem ich utrzymania
wzrost liczby klientów telewizji o 9,7% względem 2 kw. i o 75,3% rok-do-roku
umowa o współpracy z TVN zapewni klientom TP dostęp do bogatej oferty programowej w ramach usług łączonych (multi-play)
Kluczowe wskaźniki
Telefonia stacjonarna | 3 kw. 2010 | 3 kw. 2009 | Zmiana | 9 mies. 2010 | 9 mies. 2009 | Zmiana |
Przychody (w mln zł) | 2 218 | 2 399 | -7,5% | 6 817 | 7 486 | -8,9% |
Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) (11) | 7 868 | 8 452 | -6,9% | |||
Liczba detalicznych dostępów szerokopasmowych (9) (w tys.) | 2 269 | 2 278 | -0,3% | |||
Liczba klientów usług TV (w tys.) | 497 | 283 | +75,6% | |||
Skorygowana (8) marża EBITDA (jako % przychodów) | 41,9% | 44,1% | -2,2 p.p. | 39,8% | 42,4% | -2,6p.p. |
Nastąpiła dalsza poprawa trendu w telefonii stacjonarnej: przychody w trzecim kwartale zmniejszyły się w ujęciu rocznym o 7,5%, w porównaniu ze spadkiem o 8,7% w drugim kwartale. Poprawa wynikała częściowo z korzystnej zmiany w zakresie przychodów z usług hurtowych. Liczba klientów usług dostępu do internetu zwiększyła się o 8 tys. względem drugiego kwartału, przy czym zmiana ta nie odzwierciedla jeszcze przewidywanych korzyści z nowych cen (opartych na formułę „koszt plus”), wprowadzonych 1 października 2010. Wskaźnik ARPU zwiększył się o 0,5% względem drugiego kwartału, co sygnalizuje koniec trendu spadkowego i jest wynikiem migracji klientów do wyższych prędkości (6 Mb/s i więcej), zapoczątkowanej obniżką cen na najwyższe prędkości w kwietniu 2010 roku. Liczba klientów telewizji wzrosła do 497 tys., co stanowi 21,9% całej bazy klientów detalicznych internetu. Liczba detalicznych łączy stacjonarnych zmniejszyła się o 197 tys., częściowo w wyniku przesunięcia rezygnacji z zakłóconego klęskami żywiołowymi drugiego kwartału.
Wskaźnik EBITDA dla segmentu telefonii stacjonarnej zwiększył się o 8,0% względem drugiego kwartału, osiągając wysoki poziom 41,9% przychodów. Porównanie z analogicznym okresem ubiegłego roku wciąż wypada niekorzystnie (skorygowana marża EBITDA zmniejszyła się o 2,2 p.p.), głównie ze względu na spadek przychodów. Całkowita baza kosztowa zmniejszyła się jednak o 4,0% rok-do-roku, co odzwierciedla wpływ realizowanego przez Grupę programu optymalizacji kosztów.
Adnotacje:
8 Z pominięciem wpływu dokonanej w trzecim kwartale 2010 roku rewizji rezerwy na roszczenie DPTG o 1,1 mld zł
9 Wraz z usługami CDMA i Orange Freedom oferowanymi przez PTK Centertel
10 2P (ang. double play) – szerokopasmowy dostęp do internetu + TV
11 W tym Orange WLR i Orange WLL