Rada Nadzorczą Telekomunikacji Polskiej oceniła spółkę za 2004 r. na podstawie sprawozdania zarządu i sprawozdania finansowego za 2004 r. oraz informacji uzyskanych przez radę przy wykonywaniu jej statutowych zadań.
Ocena sytuacji spółki za 2004 r. dokonana przez Radę Nadzorczą TP.
Przegląd operacyjny Grupy TP
W 2004 roku Zarząd Grupy TP skoncentrował swoje działania na osiągnięciu celu Grupy TP poprzez następujące główne inicjatywy, a w szczególności:
1) stworzeniu nowego wizerunku Spółki poprzez wprowadzenie nowego logo,
2) wprowadzeniu nowych produktów, usług i ofert (m.in.takich jak Neostrada, Nowe Plany Taryfowe),
3) wzmocnieniu pozycji rynkowej PTK Centertel na rynku telefonii komórkowej, oraz
4) dążeniu do osiągniecia celów operacyjnych i finansowych (wyniki za poszczególne kwartały zostały zaprezentowane Radzie Nadzorczej).
W czerwcu 2004 roku Grupa TP wprowadziła nowe logo. Nowa marka to o wiele więcej niż nowy wizerunek. Odzwierciedla on skuteczny program zmian organizacyjnych i kulturowych w firmie.
Rok 2004 był dla spółki dużym wyzwaniem. Przychody Grupy TP wzrosły o 1,5%, podczas gdy cel wynosił 2-3%, co było spowodowane słabszymi od oczekiwanych wynikami segmentu telefonii
stacjonarnej. Przychody z usług głosowych spadły szybciej niż zakładano.
Zmiany modelu biznesowego w segmencie telefonii komórkowej doprowadziły do przyspieszenia procesu substytucji telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową (w szczególności proces ten uległ
przyspieszeniu w 4 kwartale). Jednakże spadek ten został z nadwyżką skompensowany przez wzrost przychodów w segmentach Data i telefonii komórkowej o prawie 23%, oba te segmenty łącznie stanowiły ponad 36% przychodów Grupy.
W obliczu nasilającej się konkurencji, strategicznym celem Zarządu TP w roku 2004 była poprawa rentowności, maksymalizacja przepływów środków pieniężnych oraz optymalizacja wydatków
inwestycyjnych (szczególnie w segmencie telefonii stacjonarnej).
Telefonia stacjonarna
W roku 2004 z dużym sukcesem wprowadzone zostały Nowe Plany Taryfowe, których liczba aktywacji wyniosła 1,2 miliona, co przekroczyło zakładany przez Spółkę poziom miliona zgłoszeń.
Pomimo wzrastającej konkurencji w segmencie telefonii stacjonarnej w 2004 roku TP zwiększyła liczbę linii abonenckich o 244.000 aktywacji netto oraz zwiększyła ruch z połączeń głosowych telefonii
stacjonarnej o ponad 5%, a tym samym odwróciła tendencję spadkową w ruchu z roku 2003. Było to wynikiem nowej struktury taryf w telefonii stacjonarnej zarówno dla klientów indywidualnych jak i
biznesowych.
Grupa TP poświęciła wiele czasu i środków na rzecz rozwoju i “edukacji” rynku w Polsce. Przykładowo, ponad 80% łączy abonenckich TP jest obecnie przystosowanych do świadczenia usług ADSL, dzięki czemu Spółka stała się głównym beneficjantem dynamicznego wzrostu liczby posiadaczy komputerów osobistych i użytkowników Internetu.
Jednym z największych osiągnięć w roku 2004 był dynamiczny wzrost usług szerokopasmowego dostępu do Internetu. Na koniec grudnia 2004 roku Spółka posiadała łącznie 1,6 miliona użytkowników
Internetu(reprezentujących 14% łączy głównych Spółki), z czego 684.000 użytkowników dostępu szerokopasmowego. Oferta Neostrady potwierdziła, iż był to właściwy produkt z dopasowaną ofertą
cenową na dynamicznie rozwijającym się rynku usług szerokopasmowego dostępu do Internetu.
Rok 2004 w dużej mierze był okresem stabilizacji systemu CRM. W 2004 roku stale zwiększała się efektywność oraz jakość pracy doradców Błękitnej Linii TP 9393, w wyniku czego satysfakcja klientów z Błękitnej Lini wzrosła o 20 p.p. i osiągnęła poziom 73% w grudniu. Jednocześnie, w roku 2004 kontynuowano proces budowy własnej nowoczesnej sieci punktów sprzedaży TP, tzw. Telepunktów. Na
dzień 31 grudnia 2004 roku oprócz 55-ciu placówek sprzedażowych starego typu, działało już 177 Telepunktów stacjonarnych i 33 Telepunkty mobilne.
W roku 2004 Spółka rozpoczęła szereg inicjatyw związanych z usługami transmisji danych. Między innymi wdrożyła sieć IP VPN, która umożliwia komercyjne świadczenie zintegrowanych usług (transmisja danych, głosu i video) adresowanych do segmentu biznesowego w ramach jednego dostępu do sieci z uwzględnieniem wymagań jakościowych dla różnych klas ruchu. Projekt ten jest realizowany we współpracy z firmą EQUANT (jednostka zależna od France Telecom SA).
Telefonia komórkowa
W 2004 roku, w warunkach bardzo silnej konkurencji w segmencie telefonii komórkowej, PTK Centertel utrzymał pozycję lidera w zakresie nowoczesnych rozwiązań, starając się konkurować z innymi
operatorami przede wszystkim wysoką jakością produktów i usług oraz przjrzystymi i prostymi strukturami taryfowymi. Dzięki temu PTK Centertel osiągnął wzrost przychodów powyżej średniej rynkowej oraz utrzymał silną drugą pozycję pod względem liczby użytkowników.
W 2004 roku udało się zwiększyć bazę telefonii komórkowej o 1,7 mln klientów. W samym 4 kwartale 2004 roku Grupa TP pozyskała 800.000 nowych klientów (netto). Jest to wynik rekordowy w historii PTK Centertel. W czwartym kwartale (na podstawie szacunków spółki), PTK Centertel pozyskał 41% aktywacji netto całego rynku telefonii komórkowej w Polsce.
Silna konkurencja w segmencie usług bezabonamentowych przyczyniła się do dynamicznego wzrostu liczby użytkowników tych usług. Oferta PTK Centertel „Nowy POP” oraz podobne oferty innych
operatorów, charakteryzujące się niższymi opłatami za połączenia i minimalnymi dopłatami do aparatów telefonicznych, wpłynęły na wzrost tego segmentu o około 4 milionów użytkowników, czyli o 32%, w ciągu roku.
Po wprowadzeniu w czerwcu 2004 roku oferty Nowy POP, PTK Centertel zwiększyła liczbę klientów usług bezabonamentowych o ponad milion, co stanowiło 39% wszystkich aktywacji netto tego segmentu.
W listopadzie 2004 PTK Centertel wprowadziła kolejny innowacyjny produkt – „Jedna Idea”, prosty i bardzo elastyczny pakiet, który oferuje stałe stawki (dla usług bezabonamentowych, abonamentowych oraz Idei Mix) oraz możliwość wyboru sposobu płatności.
Przegląd sytuacji finansowej Grupy TP
W wyniku tych inicjatyw połączonych ze wzmocnioną dyscypliną finansową, która umożliwiła redukcję kosztów w segmencie telefonii stacjonarnej, oraz obniżenie nakładów inwestycyjnych Spółki, Grupa TP wygenerowała znaczące wolne przepływy pieniężne, które wzrosły o 1,7 miliarda złotych do 5,8 miliarda zł, co stanowi wzrost o 42% w porównaniu do 2003 roku. Dobra pozycja operacyjna oraz finansowa pozwala sprostać wymaganiom coraz bardziej konkurencyjnego rynku.
W roku 2004 Grupa TP osiągnęła bardzo stabilną pozycję finansową. Na koniec 2004 roku Grupa TP posiadała ponad 3 miliardy złotych w gotówce oraz około 2,3 miliarda zł, dostępnych w postaci otwartych linii kredytowych, gwarantujący wysoki poziom płynności oraz stabilności finansowej. Jednocześnie Grupa TP kontynuuje strategię związaną z obniżaniem poziomu zadłużenia Spółki, poprzez spłatę w 2004 roku netto 3 miliardów złotych zadłużenia, W efekcie tych działań Spółka znacząco poprawiła swoje możliwości kredytowe (wskaźnik poziomu zadłużenia wyniósł poniżej 40% a wskaźnik dług netto/EBITDA poniżej 1). Ponadto, działania Grupy TP skoncentrowane były na optymalizacji kosztów finansowych. Działania związane z optymalizacją kosztów finansowych w 2004 roku są nadal
kontynuowane w 2005 roku, czego przykładem są kolejne procesy refinansowania podlegające obecnie zatwierdzaniu (refinansowanie linii kredytowych w obszarze płynności i gwarancji).
Poprawa sytuacji finansowej Grupy w 2004 roku spowodowała, iż agencje ratingowe (Moody’s, Standard&Poor’s) zmieniły prognozę finansową dla Grupy ze ‘Stabilnej’ na ‘Pozytywną’ z oceną wiarygodności finansowej BBB. W dniu 17 lutego 2005 roku agencja ratingowa Fitch Ratings podwyższyła ocenę ratingową TP S.A. do ‘BBB+’ z perspektywą ‘Stabilną’. Podwyższenie tej oceny jest również wyrazem opinii Fitch, iż w najbliższych latach głównymi celami strategicznymi Zarządu TP S.A. będą generowanie wolnych przepływów pieniężnych oraz poprawa efektywności Spółki.
Podsumowanie
W ocenie Rady Nadzorczej, Zarząd TP skutecznie realizuje założenia strategiczne Grupy TP. Sukcesy, jakie Grupa TP odniosła w roku 2004 wskazują, iż Spółka szybko reaguje na sytuację rynkową
odpowiednimi produktami i serwisami, zwiększając lojalność klientów oraz udział w rynku.
Rekomendacje na rok 2005
W opinii Rady Nadzorczej rok 2005 będzie odznaczał się dużą konkurencyjnością. Główne wyzwania, z którymi przyjdzie zmierzyć się Spółce będą nowe regulacyje, takie jak: uwolnienie pętli lokalnej,
przenoszalność numerów w telefonii stacjonarnej i komórkowej oraz przyznanie czwartej licencji GSM/UMTS.
W związku z powyższym, w opinii Rady Nadzorczej, Grupa TP powinna kontynuować działania zmierzające do wzrostu wartości Spółki z naciskiem na dalszą poprawę efektywności oraz wzrost
generowanych wolnych przepływów pieniężnych.
W szczególności, spółka powinna:
Optymalizować koszty operacyjne poprzez dalszą racjonalizację działalności Grupy TP,
Optymalizować nakłady inwestycyjne, z naciskiem na okres zwrotu z inwestycji oraz na potencjalne przychody, które dane inwestycje będą generować,
Koncentrować się na segmentach o dużym potencjale wzrostu (np. telefonia komórkowa, szerokopasmowy dostęp do Internetu), oraz
Wprowadzać innowacyjne oferty oraz produkty w telefonii stacjonarnej i komórkowej.
Na zakończenie tej oceny należy podkreślić, iż spółka powinna wzmocnić swoje działania ukierunkowane głównie na zwiększenie satysfakcji oraz lojalności klientów. Pomimo zaostrzającej się konkurencji we wszystkich segmentach rynku, Zarząd Spółki dołożył należytych starań w celu osiągnięcia zadowalających wyników Grupy TP. Dlatego też, Rada Nadzorcza pozytywnie ocenia wysiłki zarządu spółki w zakresie osiągnięcia przez spółkę głównych celów strategicznych.