Wyniki Telekomunikacji Polskiej za 1 kwartał 2008 w segmencie telefonii stacjonarnej:
dalszy niekorzystny wpływ procesu wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową oraz decyzji regulacyjnych na przychody
utrzymanie wiodącej pozycji w segmencie usług szerokopasmowego dostępu do internetu (51% udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży)
stabilny udział w rynku pod względem liczby klientów (42%)
wzrost ARPU względem poprzedniego kwartału przy dużej lojalności klientów budowanej poprzez wprowadzenie usług dodanych
stabilna marża GOM pomimo spadku przychodów
brak nowych rezerw na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty
skuteczna kontrola kosztów wynagrodzeń pracowniczych
oszczędności po stronie innych wydatków pozakomercyjnych
Kluczowe wskaźniki
Telefonia stacjonarna | Kwartał do dnia 31 marca 2008 | Zmiana rok do roku |
Przychody (w mln zł) | 2.645 | -3,7% |
Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) | 9.323 | -6,1% |
Liczba klientów usług szerokopasmowego dostępu do internetu (w tys.) | 2.271 | +25,1% |
GOM przed oceną ryzyka5 | 44,9% | -0,5pp |
GOM (jako % przychodów) | 45,3% | +1,6pp |
W segmencie usług głosowych telefonii stacjonarnej, TP znajduje się nadal pod silną presją ze strony regulatora i konkurencji. Spadek przychodów o 10,4% jest wynikiem postępującego spadku liczby łączy stacjonarnych w Polsce oraz utraty części udziałów w rynku – udział w rynku pod względem przychodów z abonamentu od klientów detalicznych zmniejszył się do poziomu 80,9% (tj. o 5,1 punktów procentowych w skali roku), a udział w rynku pod względem wielkości ruchu – do 77,6% (tj. o 1,6 punktu procentowego w skali roku). Złożyły się na to następujące czynniki:
decyzja regulatora o obniżeniu cen detalicznych za połączenia do sieci komórkowych w godzinach szczytu o około 22% w lipcu 2007 roku,
migracja abonentów do operatorów WLR korzystających ze schematu cenowego z upustem względem cen detalicznych.
Po okresie agresywnych promocji cenowych towarzyszących wprowadzaniu ofert przez operatorów korzystających z hurtowej odsprzedaży dostępów szerokopasmowych (BSA), rynek usług szerokopasmowego dostępu do internetu wszedł ponownie w fazę dynamicznego wzrostu. Zgodnie z szacunkami Grupy TP, rynek ten zwiększył się w skali roku o 17,4% pod względem wartościowym i 19,6% pod względem ilościowym. Wskaźnik penetracji dla gospodarstw domowych wyniósł na koniec 2007 roku 35,2%, co oznacza wzrost zaledwie o 5,4 punktów procentowych (rok do roku).
TP utrzymała wiodącą pozycję z udziałem w rynku na poziomie 51% (pod względem wartości sprzedaży). Do wzrostu przychodów z usług szerokopasmowego dostępu do internetu (o 16,0%) przyczyniło się zwiększenie liczby klientów oraz nieznaczny wzrost detalicznego ARPU względem poprzedniego kwartału – spowodowany przechodzeniem na usługi o większej przepustowości
przesyłu danych i rosnącą sprzedażą usług dodanych, w tym telewizji szerokopasmowej (TV-over-DSL), wideo na życzenie, telefonii internetowej (VoIP) oraz ofert pakietowych (triple play). Ponadto wprowadzono nowe pakiety płatnej telewizji, obejmujące do 50 kanałów.
Koszty operacyjne w segmencie telefonii stacjonarnej zmniejszyły się w skali roku o 6,5%, co pozwoliło utrzymać marżę operacyjną brutto na niezmienionym poziomie – pomimo niższych przychodów. Korzystne zmiany po stronie kosztów wynikały ze skutecznej kontroli kosztów wynagrodzeń pracowniczych (wzrost o 0,2 punktu procentowego w odniesieniu do przychodów i spadek o 2,8% w wartościach bezwzględnych) oraz oszczędności w zakresie innych kosztów pozakomercyjnych (podatków związanych z infrastrukturą techniczną i zarządzania należnościami trudnościągalnymi), a także wspomnianej wyżej zmiany dotyczącej tworzenia nowych rezerw na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty. W wyniku powyższych czynników, marża GOM spadła jedynie o 0,5 punktu procentowego.
5 tj. przed rezerwami na roszczenia i sprawy sądowe, ryzyka i inne koszty.
Wybrane dane operacyjne TP S.A.
Łącza główne TP S.A.
w tys. | 1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 | 1 kw. 2008 |
POTS | 8 598 | 8 315 | 8 065 | 7 829 | 7 557 |
ISDN 2B+D | 901 | 889 | 858 | 844 | 822 |
ISDN 30B+D | 267 | 272 | 275 | 277 | 279 |
WLR | 161 | 327 | 460 | 592 | 664 |
Razem | 9 927 | 9 802 | 9 658 | 9 542 | 9 323 |
Aktywacje netto i liczba abonentów telefonii stacjonarnej
w tys. | 1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 | 1 kw. 2008 |
Rynek detaliczny | |||||
Aktywacje netto (w tys.) | -362 | -290 | -278 | -248 | -291 |
Liczba abonentów (w tys.) | 9 766 | 9 476 | 9 198 | 8 950 | 8 659 |
Rynek hurtowy | |||||
Aktywacje netto (w tys.) | 161 | 165 | 134 | 132 | 72 |
Liczba abonentów (w tys.) | 161 | 326 | 460 | 592 | 664 |
Razem | |||||
Aktywacje netto (w tys.) | -201 | -125 | -144 | -116 | -219 |
Liczba abonentów (w tys.) | 9 927 | 9 802 | 9 658 | 9 542 | 9 323 |
Udział w rynku telefonii stacjonarnej (w %) | 1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 | 1 kw. 2008 |
Połączenia międzystrefowe* | 75,0% | 76,4% | 74,9% | 75,2% | 74,1% |
Połączenia do sieci komórkowych* | 78,4% | 80,0% | 78,7% | 79,1% | 78,4% |
Połączenia międzynarodowe* | 66,3% | 69,1% | 67,1% | 67,9% | 67,3% |
Połączenia lokalne* | 81,0% | 81,9% | 80,6% | 79,7% | 78,9% |
Ruch razem* | 79,2% | 80,2% | 78,9% | 78,5% | 77,6% |
Abonament – klienci detaliczni** | 86,0% | 84,3% | 83,5% | 82,0% | 80,9% |
Abonament razem | 87,6% | 87,1% | 87,7% | 87,2% | 87,1% |
1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 | 1 kw. 2008 | |
Udział w rynku połączeń głosowych tel. stacjonarnej (w %) | 82,0% | 80,9% | 80,0% | 78,9% | 78,5% |
Dostępy szerokopasmowe
w tys. | 1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 | 1 kw. 2008 |
ADSL | 1 766 | 1 865 | 1 948 | 2 018 | 2 076 |
SDI | 7 | 5 | 4 | 4 | 3 |
Dostęp hurtowy (Bitream access - BSA) | 42 | 52 | 91 | 132 | 192 |
Razem | 1 815 | 1 922 | 2 043 | 2 154 | 2 271 |
Aktywacje netto i liczba klientów usług szerokopasmowych
w tys. | 1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 | 1 kw. 2008 |
Rynek detaliczny – telefonia stacjonarna | |||||
Aktywacje netto (w tys.) | 61 | 97 | 82 | 70 | 57 |
Liczba klientów (w tys.) | 1 773 | 1 870 | 1 952 | 2 022 | 2 079 |
Rynek detaliczny – Orange (umowy BSA) | |||||
Aktywacje netto (w tys.) | 6 | 17 | |||
Liczba klientów (w tys.) | 6 | 23 | |||
Rynek detaliczny – łącznie | |||||
Aktywacje netto (w tys.) | 61 | 98 | 82 | 76 | 74 |
Liczba klientów (w tys.) | 1 773 | 1 870 | 1 952 | 2 028 | 2 101 |
Rynek hurtowy (bez umów BSA z Orange) | |||||
Aktywacje netto (w tys.) | 42 | 10 | 39 | 36 | 44 |
Liczba klientów (w tys.) | 42 | 52 | 91 | 127 | 170 |
Razem | |||||
Aktywacje netto (w tys.) | 104 | 108 | 121 | 111 | 117 |
Liczba klientów (w tys.) | 1 815 | 1 922 | 2 043 | 2 154 | 2 271 |
1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 | 1 kw. 2008 | |
Liczba klientów usług telewizji internetowej (w tys.) | 9 | 19 | 23 | 40 | 49 |
Liczba klientów usług telefonii internetowej (w tys.) | 39 | 71 | 96 | 132 | 164 |
Liczba klientów usługi Livebox (w tys.) | 219 | 275 | 313 | 346 | 405 |
1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 | 1 kw. 2008 | |
ARPU z usług szerokopasmowych (w zł) | 54,1 | 52,2 | 51,9 | 52,6 | 55,3 |
Udział w rynku detalicznym usług szerokopasmowego dostępu do internetu wg liczby klientów (w %) | 42,4% | 42,5% | 43,1% | 42,5% | 42,0% |
Udział w rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu wg wartości sprzedaży (w %) | 51,5% | 50,5% | 50,7% | 49,7% | 51,0% |
Struktura zatrudnienia w Grupie TP na koniec kolejnych kwartałów 2008 i 2007
(w przeliczeniu na pełne etaty) | 1 kw. 2007 | 2 kw. 2007 | 3 kw. 2007 | 4 kw. 2007 | 1 kw. 2008 |
TP S.A. | 27 242 | 26 187 | 25 949 | 25 437 | 24 682 |
TP S.A. wraz ze spółkami wydzielonymi* | 29 170 | 28 141 | 27 844 | 27 222 | 26 573 |
PTK Centertel | 3 228 | 3 216 | 3 249 | 3 241 | 3 246 |
Pozostałe | 896 | 930 | 964 | 885 | 1 019 |
Grupa TP | 33 294 | 32 287 | 32 057 | 31 348 | 30 838 |
* Procesem wydzieleń objęto następujące podmioty: TP Emitel, TP Ditel, TP Teltech, TP Edukacja i Wypoczynek.