Zarząd TP S.A. zaprezentował w poniedziałek (17.12.01r.) Główne Kierunki Strategiczne dla Grupy Kapitałowej Telekomunikacja Polska na lata 2002 - 2004.
Główne tezy prezentowane w tym dokumencie:
TP S.A., pomimo niekorzystnych warunków ekonomicznych posiada potencjał, który umożliwi zachowanie pozycji lidera na polskim rynku telekomunikacyjnym. Kluczowymi czynnikami sprzyjającymi osiągnięciu tego celu są: duża baza abonencka, rozległa sieć, nowoczesne systemy informatyczne oraz zdolność do oferowania najlepszych pakietów usługowych na terenie całego kraju. W ciągu najbliższych trzech lat spodziewany jest wzrost sektora telekomunikacyjnego o około 33%. Opierał się on będzie na telefonii komórkowej, dostępie do Internetu, transmisji danych oraz rozwoju segmentu B2B. Równocześnie nastąpi systematyczny wzrost udziału sektora telekomunikacyjnego w PKB. Wzrośnie on z poziomu 3,48% w 2000 r do 4,63 % w 2004. Docelowe nasycenie rynku telefonii stacjonarnej w Polsce w 2004 r. ma wynieść 35% - co oznaczałoby roczny przyrost netto rzędu 400 000 - 600 000 linii.
Zarząd TP S.A. zakłada zmianę w sposobie funkcjonowania Spółki, której odzwierciedleniem będzie wprowadzenie od 1 stycznia 2002 r. zarządzania przez cele. Przełoży się to na zwiększenie możliwości operacyjnych TP S.A. poczynając od pierwszej linii kontaktu z klientem.
Z punktu widzenia rynku masowego kluczowym elementem jest zbudowanie trwałych relacji z klientami opartych na zaufaniu. Związane jest to z poprawą satysfakcji klientów, która 2004 r. ma osiągnąć poziom 90% w każdej kategorii kontaktu: biura sprzedaży, call center, nowe podłączenia, naprawy. Służyć temu będzie wprowadzenie systemu monitorowania poziomu satysfakcji klienta oraz stworzenie planu podnoszenia satysfakcji klienta we wszystkich regionach.
TP S.A. zamierza w istotny sposób obniżyć wskaźnik awarii i podnieść wskaźnik zrealizowanych połączeń. W tym celu zostanie wdrożony system monitorowania jakości usług oraz stworzony plan podnoszenia jakości usług dla wszystkich wskaźników KPI (ang. Key Performance Indicators - Kluczowe Mierniki Efektywności). Istotne znaczenie dla właściwej oceny podejmowanych przez TP S.A. działań będzie miało wprowadzenie kompleksowego systemu obsługi klienta - CRM. Poprawa wyników na działalności operacyjnej nastąpi m.in. poprzez zmaksymalizowanie użycia zasobów sieci zgodnie z wymogami rynku. TP S.A. planuje osiągnąć 95% wskaźnik zajętości central do 2003 r. oraz zoptymalizować wykorzystanie lokalnej sieci dostępowej, w czym istotną rolę będzie odgrywał wprowadzany system paszportyzacji sieci.
Przyszłe zyski TP S.A. uzależnione są od możliwości zwiększenia ruchu głosowego oraz utrzymania niskiego poziomu odejść klientów. Dlatego też, spółka będzie aktywnie promować istniejące usługi, wdroży plany taryfowe/pakiety dla każdego segmentu klientów oraz wprowadzi opartą na czasie rzeczywistym politykę cenową. Równie istotne będzie również rozwijanie nowych usług (np. połączenia oczekujące), które mają na celu podniesienie wskaźnika realizacji połączeń w zakresie usług głosowych. TP S.A. zapewni sobie utrzymanie niskiego poziomu odejść klientów poprzez wprowadzenie nowych procedur, które będą miały na celu zahamowanie procesu odchodzenia klientów do konkurencji, jak i poprzez uruchomienie programów lojalnościowych.
Podstawowym celem TP S.A. na rynku klientów biznesowych jest zwiększenie sprzedaży usług transmisji danych i łączy dzierżawionych. Jednocześnie TP S.A. zamierza osiągnąć pozycję lidera pod względem oferowania najwyższej jakości usług przy zachowaniu konkurencyjnych cen.
TP S.A. zakłada stały wzrost poziomu satysfakcji klientów instytucjonalnych, aby osiągnąć w 2004 roku poziom 90%. W tym celu Spółka wdroży miary jakościowe zadowolenia klientów, systemy ich monitorowania oraz uruchomi systemy IT w celu podniesienia jakości obsługi. Dodatkowo wprowadzone zostaną nowe produkty i plany taryfowe oraz nastąpi poszerzenie oferty w segmencie klientów biznesowych o ofertę PTK Centertel, TP Internet, Incenti oraz Marketplanet.
W obliczu dynamicznego rozwoju Internetu TP S.A. zamierza osiągnąć maksymalny poziom satysfakcji klientów dostępu wąskopasmowego, jak i zwiększenie wolumenu ruchu w swojej sieci m.in. poprzez poprawienie prędkości i technicznych parametrów sieci oraz oferowanie konkurencyjnych cen. Równocześnie Spółka zakłada dalszy, szybki rozwój dostępu szerokopasmowego, w szczególności ISDN oraz ADSL.
Strategia internetowa Spółki zakłada również osiągnięcie przez Wirtualną Polskę S.A. pozycji lidera wśród polskich portali oraz osiągnięcie i utrzymanie rozpoznawalności marki na poziomie 85% do końca 2003 r.