TP S.A. wdrożyła system kolekcji danych firmy WASKO

Newsy
Żródło: TP S.A.
Opinie: 13

TP S.A. wdrożyła system kolekcji danych (KOBAT-KOLEKTOR) umożliwiający szybszy i łatwiejszy dostęp do informacji o wielkości ruchu telefonicznego oraz przyśpieszenie operacji związanych z fakturowaniem. Dzięki niemu możliwe jest skrócenie czasu akwizycji danych, zmniejszenie kosztów i czasu wdrożenia nowych systemów rozliczeniowych oraz CRM. System dla TP przygotowała i wdrożyła firma WASKO.
Podobne systemy kolekcji posiadają najwięksi światowi operatorzy telekomunikacyjni. 

W systemie są gromadzone i przetwarzane wszelkie dane rejestrowane przez elementy sieci telekomunikacyjnej - są to przede wszystkim informacje konieczne dla rozliczeń (rekordy bilingowe dla abonentów, rekordy bilingowe dla wiązek i łączy, dane licznikowe itp.) oraz dane pomiarowe. 

Przykładowe dane na temat systemu KOBAT-KOLEKTOR wdrożonego w TP:

  • System przetwarza:

    • dane z ok. 1500 central w TP

    • ok. 1,5 mld rekordów miesięcznie, z czego ok. 300 milionów w ruchu do innych operatorów sieci telekomunikacyjnych

    • ok. 300 GB danych źródłowych miesięcznie

    • dane dla ponad 10 mln klientów

  • Dane z systemu kolekcji zasilają inne systemy informatyczne eksploatowane w TP np. bilingowe (SERAT, TYTAN, KOBAT-SOA), rozliczeń międzyoperatorskich, inżynierii ruchu

  • System wykorzystuje dziennie ok. 1300 użytkowników TP

  • Platforma sprzętowa systemu to: 40 serwerów Sun Microsystems, 35 różnego rodzaju macierzy EMC, 39 urządzeń mediacyjnych Kobat-MD oraz ok. 270 komputerów osobistych

  • System pozwala na przeszukiwanie danych według różnych kryteriów np. numeru abonenta, co jest wykorzystywane przez służby specjalne np. policję

Dane do systemu mogą być dostarczane za pośrednictwem sieci transmisji danych (LAN, WAN), a także z wykorzystaniem nośników magnetycznych (taśmy magnetyczne, dyski magnetooptyczne) i innych, zależnie od możliwości systemów wejściowych.

System KOBAT-KOLEKTOR przeznaczony jest do zbierania z elementów sieci teleinformatycznych i przetwarzania danych o zrealizowanych usługach. Stanowi on warstwę pośredniczącą w wymianie informacji pomiędzy elementami sieci telekomunikacyjnej a pozostałymi systemami eksploatowanymi przez operatora świadczącego usługi telekomunikacyjne.
Komunikacja z różnymi elementami sieci telekomunikacyjnej odbywa się w sposób automatyczny z wykorzystaniem nowoczesnych protokołów sieciowych. Każdy typ centrali gromadzi dane w inny sposób, system kolekcji ujednolica je, a także weryfikuje udostępniając innym systemom operatora. Dane te są podstawą do rozliczeń z klientami masowymi, kluczowymi oraz innymi operatorami telekomunikacyjnymi.

Wdrożenie prowadził producent systemu - firma PWPT Wasko z Gliwic. TP rozpoczęła realizację systemu budując sieć transmisji danych, a następnie zrealizowano pilotażowe wdrożenie w regionie katowickim. Umowa obejmuje także konserwację i rozwój systemów KOBAT-KOLEKTOR, KOBAT-SAIR (System Analiz i Raportów Inżynierii Ruchu), KOBAT-IR (System Inżynierii Ruchu)

Budowa systemu
System KOBAT-KOLEKTOR jako całościowe rozwiązanie zaimplementowane w TP obejmuje zarówno sprzęt, umożliwiający pobieranie, transmisję, przetwarzanie i przechowywanie danych jak i oprogramowanie realizujące i zarządzające tymi funkcjami. Modułowa budowa systemu, struktura bazy, sposób kodowania danych i stosowane rozwiązania sprzętowe dają możliwość dostosowania go do wszelkich wymagań wynikających zarówno typu jak i struktury organizacyjnej operatora telekomunikacyjnego. Dzięki swej architekturze może być eksploatowany jako system rozproszony w zakresie zbierania, i gromadzenia danych, zachowując możliwości centralizacji. System KOBAT-KOLEKTOR został wyposażony w specjalizowany interfejs pozwalający na centralne zarządzanie jego zasobami z poziomu platformy HP OpenView.

System składa się z sześciu niezależnych modułów:

  • modułu transmisji i mediacji danych

  • modułu bazy danych

  • modułu przetwarzania danych z następującymi funkcjami:

    • dane z ok. 1500 central w funkcje kontroli, korekty oraz raportowania stanu systemu

    • przeglądanie bazy danych

    • taryfikacja

    • zapytania dynamiczne

    • dostęp do danych przez Intranet

  • modułu dystrybucji danych

  • modułu interfejsu

  • modułu administratora

 

Bezpieczeństwo systemu
Zabezpieczenia systemu i danych przed utratą, uszkodzeniem i nieautoryzowanym dostępem obejmują trzy płaszczyzny:

  • sprzętową

    • eliminacja pojedynczych punktów uszkodzeń (single point of failure)

    • dublowanie serwerów; jeden system może przejąć automatycznie funkcje innego w przypadku awarii

    • dublowanie interfejsów wejścia/wyjścia między systemem kolekcji systemami źródłowymi

    • szyfrowanie protokołu IP na urządzeniach sieciowych 

    • szyfrowanie danych za pomocą dedykowanych urządzeń szyfrujących

  • aplikacji

    • procedury zarządzania identyfikatorami i hasłami, zmienianymi zgodnie z przyjętą przez użytkownika polityką bezpieczeństwa

    • pełną kontrolę wszystkich poleceń i funkcji wykonywanych przez użytkowników systemu

    • procedury zabezpieczeń na poziomie C2

  • organizacyjną

 

P.W.P.T. WASKO powstało w 1988 roku. Od 2000 r. działa na rynku IT jako Grupa Kapitałowa, w ramach której WASKO Sp. z o.o. jest podmiotem dominującym. Poza tym w skład GKW wchodzi :

  • WASKOm Sp. z o.o., 100% udziałów; 

  •  HOGA.PL. S.A., 47,40% udziałów; integrator internetowy, który jest notowany na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

  • ABC System Sp. z o.o., 67% udziałów, spółka informatyczna i realizująca kompleksowe systemy rozliczeniowe i obsługi klientów dla sektora energetycznego.

WASKO świadczy zaawansowane usługi informatyczne. Obsługuje firmy i instytucje z następujących sektorów gospodarki: telekomunikacyjny, przemysłowy (w szczególności energetyczny), publiczny.
W strukturze WASKO funkcjonują :

  • Zakład Informatyki

  • Zakład Realizacji Systemów Teleinformatycznych

  • Zakład Ekspertyz i Realizacji Projektów

  • Zakład Aparatury Kontrolno-Pomiarowej i Teletransmisji

Opinie:

Opinie archiwalne (13):

Komentuj

Komentarze / 13

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    jarpol pisze: 2002-05-17 18:50
    hallender będą skuteczniej egzekwować należności... A z drugiej strony może łatwiej i taniej będzie o3mać billing... A może... on line???
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-05-17 19:51
    na bilingi czeka sie czasem 2 miesiace - to totalne przegiecie...mimo ze mieszkam 400 m od centrali, billing idzie z Krakowa. PARANOJA !!! TP SA - to ludzka rzecz, okradać!
    0
  • Users Avatars Mini
    bajer pisze: 2002-05-18 05:08
    dokladnie - ta informacja znaczy tylko tyle, ze z naszych pieniedzy beda wyciagac jeszcze wiecej kasy ;) jak dobrze, ze mam netie ...
    0
  • Users Avatars Mini
    digimon pisze: 2002-05-18 12:25
    Wasza demagogia doszła już do szczytów, kiedy jest jakieś news o tepsie to już nawet nie czytam postów bo wiem że nie znajdę tam żadnej wartościowej informacji ani komentarza tylko jak zwykle narzekania i chociaż zmienicie repertuar słonictwa bo już się zaczynają nudzieć te same slogany wytarte już od 2 lat.
    0
  • Users Avatars Mini
    mr.bond pisze: 2002-05-18 15:01
    Smiech! To zwykly system mediacyjny, a w tym newsie robi sie z niego osiagniecie na skale swiatowa! Inna sprawa, ze dziw, ze TP SA nie miala tego wczesniej.
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-05-18 15:44
    digimon - nikt cie na golu nie trzyma.... poza tym mamy wolnosc słowa jakbyś nie wiedział...wiec podyskutuj sobie gdzie indziej albo zaloz fanklub usisnionej przez spoleczenstwo TP S.A. Bedziesz honorowym prezesem i podejrzewam ze jednynym czlonkiem.
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-05-18 15:46
    mr.bonfd - dokladnie....dane liczyli na liczydlach albo Merach 1000 ;-)))
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2002-05-18 15:55
    powinno to usprawnic i wyeliminowac bledy
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-05-19 16:34
    bajer: najpierw mowisz ze z "naszych" (abonnetow tepsy), potem ze Ty masz netie a laczysz sie przez modem. Zdeecyduj sie :))) Cieplix a Ty powinines miec taka sama pretensje do providerow w Warszawie jak do tepsa, bo jeszcze zaden Ci nic nie zaofrowal, a moze sa ale sa drozsi????:)) Tak jak wolnosc slowa tak i wolnosc wyboru operatora, w przypadku braku wyboru mozna wcale nie kozysatac, sa przeciez jeszcze komorki :))
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-05-20 00:00
    Czyli skonczyla sie wolnosc, wszyscy zostalismy zaszufladkowani i jestesmy caly czas pilnowani!
    0
  • Users Avatars Mini
    x2x pisze: 2002-05-20 11:02
    Fajnie że tak jest w tepsa. Do tej pory to nawet Polkomtel nie posiadal i nie posiada systemu mediacji i kolekcji. Najwiekszy bałagan jest jak zmieniają wersję oprogramowania w centralach. Widać dlaczego wyszedł na plus skoro nie kupił sobie takiego cuda.
    0
  • Users Avatars Mini
    mr.bond pisze: 2002-05-20 14:23
    Qba: Co Ty kitujesz? Mediacje maja wszyscy operatorzy komorkowi i to od samego poczatku. Trudno mi sobie wrecz wyobrazic dzialanie systemu bez mediacji. Zaszufladkowany to jestes gdzie indziej, bo mediacja raczej robi "anonimowe" operacje (eliminacje bledow, ew. korelacje, agregacje czesciowych rekordow, itd.). To glownie usprawnia proces zbierania danych z sieci. Gdzie tu szufladka?! :-O
    0
  • Users Avatars Mini
    PZ pisze: 2002-05-20 17:04
    "Górnolotny" - techniczny news ... i takaż dyskusja ... Ale telekpiny i tak nie lubię *** digimon ***, podobnie jak większość tu obecnych (tak myślę). Pozdrawiam ;-)
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: