UKE instruuje klientów Ery jak zerwać umowę

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 43
Opinie: 43

UKE przygotował specjalne informacje dla klientów Ery, którzy chcą z nią zerwać  umowę ze względu na ostatnie zmiany w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Informacje UKE:

W związku z bardzo licznymi skargami i zapytaniami konsumentów napływającymi do Urzędu w sprawie dokonania przez PTC Sp. z o.o. zmiany regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych Prezes UKE przedstawia poniższe informacje:

Z informacji przekazywanych przez Abonentów Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. wynika, że Spółka podtrzymuje swoje stanowisko, iż „uzupełnienie” regulaminu, o którym pisemnie powiadomiła Abonentów nie jest podstawą do rozwiązania przez nich umowy bez płacenia kary np. za aparat telefoniczny zakupiony po promocyjnej cenie.

W tej sytuacji:

1. Jak już zostało wskazane w Stanowisku Prezesa UKE z dnia 22 marca 2007 r. zgodnie z art.59 ust.2 ustawy Prawo telekomunikacyjne każda zmiana regulaminu, niezależnie od nazewnictwa stosowanego przez operatora (w przypadku PTC Sp. z o.o. zmiana regulaminu określona została jako „uzupełnienie zapisów”) jest zmianą regulaminu, która w przypadku braku jej akceptacji daje Abonentowi prawo do wypowiedzenia umowy, a operatorowi nie przysługuje wobec Abonenta roszczenie odszkodowawcze.

2. Mimo jasno brzmiących przepisów prawa w tym zakresie Abonenci powinni zdawać sobie sprawę z faktu, iż PTC Sp. z o.o. może dokonywać odmiennej interpretacji przepisów i naruszając je żądać od Abonenta zapłacenia kary w przypadku wypowiedzenia umowy z powodu braku akceptacji zmian w regulaminie.

3. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji należy pamiętać, że:

PTC Sp. z o.o. nie ma uprawnienia do żądania od Abonenta uzasadnienia, z którym zapisem zmienionego Regulaminu się nie zgadza – to Spółka jednostronnie zmienia warunki świadczenia usług, a druga strona ma prawo się z tym nie zgodzić;
Jeżeli Abonent wypowie umowę może spotkać się z roszczeniem ze strony operatora o zapłatę kary umownej. Wówczas możliwe są dwie drogi postępowania:
a) Abonent może zapłacić kwotę kary umownej, a następnie dochodzić jej zwrotu od Spółki:

w ramach postępowania mediacyjnego prowadzonego przez Prezesa UKE na wniosek konsumenta
UWAGA! Jeżeli jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu Prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego;
przed Stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie UKE
UWAGA! Jeżeli jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu odstępuje się od rozpatrzenia sporu;
w postępowaniu sądowym przed sądem cywilnym.
b) Abonent może uchylić się od zapłaty kary. PTC Sp. z o.o. będzie wówczas mogła wystąpić do sądu cywilnego z roszczeniem o zapłatę dochodzonej kwoty kary.

4. W przypadku sporu konsumenta z operatorem, który nie wyraził zgody na mediację lub sąd polubowny, konsument może uzyskać pomoc prawną w organizacjach konsumenckich lub u Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003 r. Nr 86, poz. 804 ze zm.) w powiatach oraz miastach na prawach powiatu działa Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów. Rzecznik m.in. świadczy nieodpłatne poradnictwo prawne dla konsumentów, może występować do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw konsumentów. Może (ale nie musi) wytaczać powództwa na rzecz konsumentów i wstępować (za zgodą konsumenta) do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Opinie:

Opinie archiwalne (43):

Komentuj

Komentarze / 43

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    koga pisze: 2007-03-27 14:35
    I co sadzicie? Da rade zerwac ta umowe bez placenia kary?? Bo jesli tak, to ja sie dlugo nie zastanawiam. Zrywam i przechodze do orange, po wstepnym rekonesansie stwierdzam, ze maja zdecydowanie najciekawsza oferte. No i kusza mnie te darmowe rozmowy po wifi
    0
  • Users Avatars Mini
    ds pisze: 2007-03-27 14:49
    co to sa rozmowy po wifi??
    0
  • Users Avatars Mini
    sebz pisze: 2007-03-27 14:54
    pewnie,ze da rade,tylko pozniej biegaj po sadach i udowadniaj swoje racje,pamietajcie,to jest tylko stanowisko UKE,PTC twierdzi ,ze jest inaczej i póki co ma prawo żadać kary umownej,więc,zerwij,zapłac i dochodż swoich racji z powództwa cywilnego.
    0
  • Users Avatars Mini
    morpheus pisze: 2007-03-27 14:55
    To nie wyjaśnia sprawy - jedyne co z tego wynika to to, że moge zaplacic odszkodowanie ale nie musze, wtedy operator moze mnie pozwac do sadu ale nie musi i moge sie skierowac do rzecznika praw konsumenta ale tez nie musze.... Niech postawia sprawe jasno tak jak to bylo z tepsa - mozna czy nie mozna?
    0
  • Users Avatars Mini
    marnet pisze: 2007-03-27 14:58
    morpheus*** Można! czytaj tekst ze zrozumieniem! "Zgodnie z art.59 ust.2 ustawy Prawo telekomunikacyjne każda zmiana regulaminu, niezależnie od nazewnictwa stosowanego przez operatora (w przypadku PTC Sp. z o.o. zmiana regulaminu określona została jako „uzupełnienie zapisów”) jest zmianą regulaminu, która w przypadku braku jej akceptacji daje Abonentowi prawo do wypowiedzenia umowy, a operatorowi nie przysługuje wobec Abonenta roszczenie odszkodowawcze."
    0
  • Users Avatars Mini
    Jarenek pisze: 2007-03-27 15:07
    kary będą na pewno. Ja bym poczekał do końca umowy, i zobaczyć co wtedy. Na pewno Era jakoś wynagrodzi i na fajnych warunkach przedłuży się wtedy umowę, bo póki co to Play nie jest tani, o pozostałych na rynku nie wspominając.
    0
  • Users Avatars Mini
    lokop pisze: 2007-03-27 15:11
    Wiedzialem ze tak bedzie, moge sie zalozyc na 100% ze Era wystapi do sadu, jezeli zerwe umowe. I milo bedzie sie spotkac na sali sadowej pewnie z dosyc doprze poinformowanymi adwokatamii operatora.
    0
  • Users Avatars Mini
    lokop pisze: 2007-03-27 15:12
    No chyba ze sad, rozstrzygnie sprawe na korzysc abonenta :)
    0
  • Users Avatars Mini
    marnet pisze: 2007-03-27 15:17
    Jarenek*** Jak to mawiają w reklamach konkurencyjnych operatorów: "Szanujemy" takich klientów ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    marnet pisze: 2007-03-27 15:20
    Jarenek*** Ktoś będzie musiał zapłacić za ubytki finansowe jakie powstaną po odejściu klientów. Ciekawe kto za to zapłaci? Nie liczyłbym na lepsze oferty dla lojalnych klientów.
    0
  • Users Avatars Mini
    Jarenek pisze: 2007-03-27 15:33
    z doświadczenia znajomych erowców wiem, że lojalni klienci mają uczciwe warunki.
    0
  • Users Avatars Mini
    Michał pisze: 2007-03-27 15:34
    taa Jarenek, Jak podniosa Ci ceny to też będzie "uzupełnienie regulaminu"?
    0
  • Users Avatars Mini
    marnet pisze: 2007-03-27 16:00
    Jarenek*** Spoko. U mojego brata 1,5 roku temu było odwrotnie. Lepiej było wypowiedzieć umowę w Erze i na nowo podpisać, bo warunki dla nowych były lepsze.
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2007-03-27 16:00
    Lepiej najpierw uda się do rzecznika konsumentów i wybadać grunt zamiast odrazu wiązać się z polskimi złodziejskimi i skorumpowanymi sądami :/
    0
  • Users Avatars Mini
    morpheus pisze: 2007-03-27 16:12
    ***marnet Ale mnie chodzi o to, ze powinno byc jasno napisane: mozna czy nie mozna - tak jak to bylo w przypadku tepsy. Co z tego ze z przepisow teoretycznie mozna? Pozwa mnie do sadu i na co mi to? W przypadku tepsy nie mozna bylo o niczym takim mowic bo sprawa byla tak naglosniona ze nie bylo problemow - poza tym na stronach innych opow (np. Netii) na cala strone pisalo o mozliwosci przejscia bez konsekwencji a w tym wypadku cisza.....
    0
  • Users Avatars Mini
    sleza pisze: 2007-03-27 17:06
    W pierwszej chwili chciałem zerwać umowę,ale czy to jest uczciwe?Doszedłem do wniosku że zachował bym sie jak żałosny kundel.No i jest sprawa że po prostu prawdziwy mężczyzna dotrzymuje słowa i nie ważne czy to firma czy człowiek-trzeba mieć HONOR.Tak na marginesie żeby było jasne to nic prócz aktywacji mnie z Erą nie łączy.
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2007-03-27 17:07
    Marnet: jak będziesz wierzył we wszystko co wypisują w prasie czy internecie to nie zajdziesz zbyt daleko :P
    0
  • Users Avatars Mini
    marnet pisze: 2007-03-27 17:35
    blobi*** Nie martw się o mnie ;) W tym przypadku trzymam się litery prawa :) sleza*** wychodzę z tego samego złożenia co Ty. Era nie dotrzymuje słowa i zmienia regulamin (dla mnie na mniej korzystny), to ja też jestem zwolniony z dotrzymania słowa i wypowiadam umowę.
    0
  • Users Avatars Mini
    Ed pisze: 2007-03-27 17:50
    Jasne juz widze jak procesuje sie zwykly szary clzowieczek ktory wzial nokie 2610 w abonamencie za 20zl ze sztabem killerow prawnikow z PTC. Tak na marginesie czy te zmiany regulaminu az tak was bola, ze chcecie zerwania umowy? Po co je podpisywaliscie? Z drugiej strony juz widze jak (jesli nawet komus sie uda) po rozwiazaniu umowy bedzie traktowany klient jesli bedzie chcial kiedys wznowic umowe:D Jeden dzie opoznienia w platnosci i bedzie blokada:)
    0
  • Users Avatars Mini
    Gal pisze: 2007-03-27 18:30
    lokop - Era nie pojdzie do sadu bo tego sie nie da wygrac wiec przestan bredzic.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gal pisze: 2007-03-27 18:31
    Ed - a co Cie obchodzi dlaczego ktos chce zerwac umowe? Jestes jakas przyzwoitka?
    0
  • Users Avatars Mini
    Ed pisze: 2007-03-27 18:36
    Gal: Po 1: Poszukaj w slowniku znaczenia slowa przyzwoitka a pozniej stosuj je umiejestnie Po 2: Zal mi tylko takich cwaniakow ktorzy tylko czekaja co by zrobic zeby nie placic i jak sie wykrecic od placenia bo komorke ktora kupili dawno juz sprzedali.
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek-1 pisze: 2007-03-27 18:55
    PO RAZ PIERWSZY HASŁO REKLAMOWE NIC A NIC NIE OSZUKIWAŁO!Blueconnect i notebook ZA ZŁOTÓWKĘ! Hasło "TAK TO TYLKO W ERZE", też okazało się PRAWDZIWE. I jak tu nie wierzyć reklamie. ERA I MOŻESZ WIĘCEJ!
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek-1 pisze: 2007-03-27 18:59
    Ed*, a ten co zmienia regulamin a wmawia Ci, że "tylko uzupełnia" jak się nazywa? Życzę Ci uzupełnień w umowach kredytowych i umowie o pracę.
    0
  • Users Avatars Mini
    marnet pisze: 2007-03-27 19:31
    Ed*** Nie pękaj! :) Jak Idea wprowadzała nowy regulamin, to wypowiedziałem 2 umowy promocyjne. Jak Plus wprowadzał nowy cennik, to też wypowiedziałem umowę. Nikt mnie po sądach nie ciągał! Idea rozwiązała umowy bez szemrania, a Plus nadal (już ponad 2 lata) przysyła mi jakąś makulaturę.
    0
  • Users Avatars Mini
    Boncio pisze: 2007-03-27 19:51
    Tak, słuszne mają hasło reklamowe. "Takie (przekręty) to tylko w Erze"... A wydawało mi się, że czasy PRL-u, kiedy to wmawiało się ludziom, że mamy demokrację, już minęły... echhh. Z tego co wiem, to nowy regulamin jest mniej korzystny, bo ogranicza prawo reklamacji, ale nie muszę się znać.
    0
  • Users Avatars Mini
    bartas pisze: 2007-03-27 19:58
    a ja się zgadzam z Tygryskiem - takie rzeczy to tylko w Erze :-) . szkoda że nie wziąlem tego blueconnecta - 5 bym wziąl an takich warunkach :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Grzegorz Z.-1 pisze: 2007-03-27 20:41
    hehe fani startreka zapewne znają jedną z Zasad Zaboru Ferengi: "Umowa to umowa to umowa" :) Poważnie mówiąc - przychylam się do zdania że oczywiście można zerwać z tym że później należy być przygotowanym na sprawę sądową. Nie wystarczy w tej sytuacji "mieć racji". Przypuszczam że racja jest jednak po stronie UKE, co nie znaczy że każdy koniecznie teraz musi zrywać umowę i komplikować sobie życie. Jeśli mi odpowiada moje 40 min za 15 zł to też muszę zrywać ? Chyba nie. Ale jak ktoś chce to moze.
    0
  • Users Avatars Mini
    Kriss pisze: 2007-03-27 22:07
    hehehe, ale wy to jesteście udani... Operator wprowadza do regulaminu uzupełnienia w którym umieszcza formalnie to co mu nakazuje ustawa, a mianowicie uściśla jak wygląda proces reklamacyjny i wcale nie na niekorzyść abonentów jak to ktoś wspomniał, tylko na korzyść, bo skraca termin na rozpatrzenie reklamacji - a wszyscy już kombinują jak szybko zrezygnować z umowy żeby zarobiś parę groszy na aparacie... Jakie to typowo polskie podejście... Kombinować kombinować - mieć coś i nie zapłacić nic :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Kriss pisze: 2007-03-27 22:10
    Swoją drogą, już widzę jak rozeźleni na tą absurdalną skądinąd zmianę abonenci wędrują do sądów żeby walczyć o zwrot 500 zł kary, w naszych polskich sądach (czyli 3 lata z głowy) ... I znów typowo polskie bicie piany o ***** warty temat.
    0
  • Users Avatars Mini
    miki pisze: 2007-03-27 22:32
    Według Kodeksu Cywilnego to Era musiała by udowodnić że ma w stosunku do zrywającego zobowiązania. Z praktyki walki z Plusem wiem że na pewno, trzeba być upartym. I przez cały ten okres trzeba stać przy swoim. Na pewno wysyłają rożne pisma i straszenia jest dużo. Operator raczej w takim przypadku nie będzie chciał rozprawy sądowej. jeżeli komuś zależy na zerwaniu. To warto walczyć
    0
  • Users Avatars Mini
    macabra pisze: 2007-03-28 00:57
    Ja jestem przed podpisaniem 4 lojalki w erze i moge z calą swiadomoscia powiedziec ze zaden OP. nie jest i nie byl w stanie przedstawic mi lepszych warunków. Czekam jedynie na jakies ruchy co do cen polaczen bo być moze cos ogólnie na rynku sie ruszy. Zmiana w regulaminie kosmetyczna i raczej bardziej na korzyść klienta niż na swoja - zreszta jak zauwaza **Kriss**zmiane wymusza ustawa. Ja podpisuje lojalki bez telefonów wiec dla mnei tematu nie ma.
    0
  • Users Avatars Mini
    macabra pisze: 2007-03-28 01:04
    Mozecie jednak sie sadzic i wyciagnac te 200 zl za aparat. Jednak pytanie ile te 200 zl bedzie warte za 1,2,3 lata kiedy ewentualnie jesli sprawa wedrujac do sadu doczeka sie werdyktu pozytywnego dla konsumenta. I nie mam na mysli inflacji a czas i nerwy. Jestem zdania ze który OP jak ktory ale ERA potrafia doceniac "lojalnosc" klientów i to wychodzi im duzo lepiej niz innym operatorom.Plus potrafi walczyc jedynie o klienta >6SIM a ORANGE nie wiem ale sadzac po masowych ucieczkach rowniez kieps
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek-1 pisze: 2007-03-28 02:38
    Kriss*Jak mądrze stwierdza UKE, to nie operator jest od tego, by stwierdzać czy zmiana jest czy nie jest korzystna dla klienta, bo nie jest obiektywny. Nie jest również ważne czy ta zmiana to kosmetyka. Istotne, że wiedząc o przysługującym prawie abonenta do wypowiedzenia umowy, operator oszukuje go i mami inną, swoja interpretacją przepisów prawa, by uniknąc strat.
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek-1 pisze: 2007-03-28 02:45
    Kriss*Jeżeli zmiany według Ery były obowiązkowe, to powinny dotyczyć innych operatorów, a tak nie jest. Jeżeli inni zrobili zmiany wcześniej, to zgodnie z prawem ponieśli konsekwencje i powiadomili o prawie abonenta do wypowiedzenia umów.
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek-1 pisze: 2007-03-28 02:50
    Kriss*500 PLN za telefon może Cię śmieszyć, ale kilkadziesiąt tysięcy rozdanych telefonów i setki laptopów z kartami PCIMCIA po 1PLN już Operatora nie śmieszy. Stąd pewnie dzisiejsze zmiany w zarządzie.
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek-1 pisze: 2007-03-28 02:58
    Kriss*Zastanawiające jest usunięcie promocji "blueconnect i notebook ZA ZŁOTÓWKĘ", po wprowadzeniu zmian w regulaminie, zamiast zrobić odwrotnie i wprowadzić promocje dla bezpieczeństwa po zmianie regulaminu. Czyżby celowo? Bo chyba zatrudniają w takiej firmie analityków i "wizjonerów" z pierwszej półki za dziesiątki tysięcy pensji?
    0
  • Users Avatars Mini
    szulak pisze: 2007-03-28 10:29
    dziwi mnie postawa UKE, dlaczego nie nalozyli kare na ere za swoja postawe. i to taka duza kare ktora bylaby dotkliwa dla firmy. wkoncu postawa ery jest sprzeczna ze stanowiskiem uke. uke stosuje spychologie, pierwszy raz widze, zeby zostawili klienta samego sobie, niech walczy z operatorem sobie sam. jak klient chce niech idze do sadu. no i co zalozmy 2-3 miliony abonentow jesli beda chcieli odejsc to maja zasypac sady pozwami, zamiast zalatwic sprawe calosciowo
    0
  • Users Avatars Mini
    szulak pisze: 2007-03-28 10:50
    no wkoncu!!! wlasnie na www.pb.pl uke informuje ze zamierza ukarac ere!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    wibrator pisze: 2007-03-28 21:10
    Czytam Wasze posty i myślę... Czy w takim razie operator w Polsce może dokonać w regulaminie jakiejkolwiek zmiany ??? Chyba nie. Sądząc po waszych wypowiedziach, jak Ea zmieni nazwę na T-Mobile - to też będzie powód do serwania umowy. To jest jakaś paranoja !!! W jakim kraju my żyjemy ? A wszystkich tych, którzy chcą "zarobić" 500 zl za aparat ostrzegam, że chodzenie na rozprawy do sądu, stracony czas warta wiele więcej...... Pomyślcie nim się zbłaźnicie. Ale Wasza wola !!! Ces't la vie!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Tygrysek-1 pisze: 2007-03-29 16:07
    wibrator*Nick pasuje do Twojej wypowiedzi. Ma tyle wspólnego z wiedzą w temacie, co Twój Nick z oryginałem ;). Rynek telekomunikacyjny reguluje PRAWO, w tym przypadku Ustawa Prawo Telekomunikacyjne. Określa co powinien zawierać regulamin operatora, a nie co chce Deutsche Telekom i Prezes Klaus Hartmann. Pilnuje tego DLA NAS Urząd Komunikacji Elektronicznej Rzeczpospolitej Polskiej i jej Prezes Anna Streżyńska.
    0
  • Users Avatars Mini
    olekskype pisze: 2007-04-07 11:10
    Swoją droga ciekawe i le kary zarządzi pani Ania ?? Proponuję 1.000.000 w środę i 1.000.000 w sobotę ;) WESOłYCH śWIAT DLA WSZYSTKICH I PANI ANI Z UKE :]
    0
  • Users Avatars Mini
    kalendarz pisze: 2007-04-15 23:19
    osobiście w erze mam 7 aktywnych kart i uważam że jest to jeden z najmniej rygorystycznych operatorów jeżeli chodzi np. o płatności itp. dlatego nie zrobię im psikusa szkoda ze to nie orange wprowadza takie zmiany bo po tym co z nimi przeszedłem zyczę im upadku
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: