UKE o ważności konta w prepaidach

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 12

UKE przygotował specjalną informację na temat zasad działania usług przedpłaconych w sieciach telefonii komórkowej, głównie okresu ważności konta użytkownika pre-paid.

W związku z zapytaniami konsumentów w sprawie zapisów regulaminów świadczenia usług przedpłaconych (pre-paid) w sieciach komórkowych, stanowiących, iż po upływie określonego przez operatora terminu od daty zasilenia konta przez Użytkownika, karta SIM staje się nieaktywna, a zgromadzone na koncie Użytkownika środki pieniężne przepadają, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawia poniżej następujące wyjaśnienia.

Stan prawny:

Ustawa z dnia 16 lipca 2004r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.) reguluje poruszane kwestie jedynie w odniesieniu do treści umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Ustawa nie reguluje kwestii dotyczących usługi pre-paid w omawianym zakresie. Kwestie te nie zostały również uregulowane w przepisach szczególnych wydanych na podstawie ww. ustawy.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) reguluje omawiane kwestie na zasadach ogólnych (jako forma przepisów lex generalis).

Szczegółowe zasady dotyczące świadczenia usług w systemie pre-paid określają regulaminy oraz cenniki świadczenia usług przedpłaconych przez operatorów.

System pre-paid (usługa przedpłacona) jest pojęciem używanym jako nazwa jednej z ofert dostępnych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej, polegającej na zakupieniu przez klienta określonej liczby jednostek taryfowych. Opłata jest wnoszona z góry, natomiast wykorzystanie nabytych jednostek jest możliwe przez czas określony przez operatora. W zależności od wysokości wniesionej opłaty, czas ten waha się od kilkunastu dni do kilku miesięcy. Po tym okresie konieczne jest ponowne uzupełnienie konta. Jednostki są odejmowane z konta użytkownika proporcjonalnie do wykonanych połączeń i wykorzystanych usług dodatkowych. Doładowanie i odnowienie limitu jednostek następuje po zakupie specjalnego kuponu. Cechą charakterystyczną oferty pre-paid jest brak konieczności zawarcia pisemnej umowy z operatorem.

Warto w tym miejscu wyjaśnić, iż operator świadczący usługi w systemie pre-paid ponosi szereg kosztów związanych z funkcjonowaniem karty SIM w sieci także po zakończeniu okresu aktywności karty, którego długość zależy od wartości doładowania konta. Pomimo, że Użytkownik ma nieaktywne konto i nie może korzystać z połączeń wychodzących operator jeszcze przez pewien czas świadczy usługi „przychodzące”. Operator przez cały okres nieaktywności konta pozostaje w gotowości do wznowienia świadczenia usług telekomunikacyjnych w pełnym zakresie. Powoduje to konieczność utrzymywania konta Użytkownika w systemach informatycznych oraz elementach sieciowych. Operator przez cały ten czas musi utrzymywać kartę SIM w systemach swojej sieci. Pomimo, że Użytkownik nie korzysta z usług wychodzących, operator musi posiadać informacje dotyczące położenia danego terminala, pozwalające na jego lokalizację i zestawienie połączenia. Konieczne jest też zarezerwowanie danego numeru Użytkownika.

Wszystkie powyższe czynności wymagają ponoszenia większych nakładów na utrzymanie większej pojemności systemów informatycznych i elementów sieci niż wynikałoby to z liczby Użytkowników zasilających swoje konta i aktywnie korzystających z sieci, co w oczywisty sposób podnosi koszty operatora.

Użytkownik, który zawarł umowę o świadczenie usługi w systemie pre-paid (zawarciem umowy jest czynność faktyczna polegająca na rozpoczęciu korzystania z usług danego operatora), powinien zapoznać się dokładnie z treścią regulaminu świadczenia usług oraz cennikiem usług.

Rozpoczęcie korzystania z usług operatora stanowi dorozumianą zgodę na zapisy wszystkich postanowień regulaminu oraz cennika. Należy więc zaznaczyć, iż użytkownik wiedział, a z pewnością przy zachowaniu należytej staranności mógł się zapoznać, z warunkami jakie obowiązują w systemie usług pre-paid. Zgodnie z zasadą obowiązującą w polskim systemie prawnym nie można powoływać się na nieznajomość przepisów prawnych.

Zapisy regulaminów wszystkich operatorów telefonii ruchomej świadczących usługę w systemie pre-paid zawierają wyraźnie określone i sprecyzowane zasady dotyczące czasu w jakim konto użytkownika pozostaje aktywne. Użytkownik decydując się na korzystanie z usług w omawianym systemie dokonuje przedpłaty za usługi, z których chce w przyszłości skorzystać. Zna on termin na jaki omawianej przedpłaty dokonał. Warto w tym miejscu dokonać porównania zasad usługi w systemie pre-paid do czynności dokonywanych „w życiu codziennym”. „Usługami” takimi mogą być np. zakup karty komunikacji miejskiej czy zakup karnetu wejść na pływalnię. W opisanych, w zdaniu poprzednim sytuacjach, konsument dokonuje przedpłaty za usługi, z których chce korzystać. Przedpłata ta obowiązuje w ściśle określonym terminie i nie ma tu znaczenia czy konsument korzysta z usług, na które dokonał przedpłaty czy też nie. Nie ma też możliwości odzyskać „zainwestowanych” środków finansowych.

W związku z powyższym należy wskazać, iż dezaktywacja kont użytkownika nie narusza zapisów regulaminu oraz powszechnie obowiązujących zasad dotyczących usług o charakterze przedpłaconym. Z analizy regulaminów oraz cenników usług operatorów działających na terenie Europy wynika, iż świadczą oni usługi pre-paid na zasadach analogicznych do zasad obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej.

Informacja Prezesa UKE jest publikowana w celu uświadomienia wszystkim Użytkownikom usług przedpłaconych specyfiki tej usługi, a w szczególności kwestii dotyczącej przepadku środków na nieaktywnym koncie pre-paid.

PORÓWNANIE ZAPISÓW REGULAMINÓW OPERATORÓW W ZAKRESIE OKRESU WAŻNOŚCI KONTA:

Polkomtel S.A.

Postanowienia regulaminu:

§ 1 Regulaminu – okres ważności, jest to czas od momentu zasilenia konta, w którym Użytkownik może wykorzystać wartość konta. Długość okresu ważności wskazana jest w cennikach i uzależniona jest od wartości doładowania.
§ 8 ust. 5 i 6 Regulaminu – Użytkownicy mogą wykonywać połączenia telefoniczne i korzystać z innych usług wychodzących do momentu wyczerpania wartości konta, lecz nie dłużej niż wynosi okres ważności danej karty doładowującej.
Regulamin zawiera informacje o konsekwencjach braku zasilenia konta.
Ważność kart: maksymalnie 6 miesięcy (*)

Usługi dodatkowe/planowane działania: brak danych

Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Postanowienia regulaminu:

§ 25 Regulaminu – Po wyczerpaniu przez Użytkownika kwoty lub liczby jednostek zakumulowanej na Karcie SIM Era Tak Tak, dalsze korzystanie z usług telekomunikacyjnych i innych usług z wykorzystaniem Karty SIM Tak Tak jest uzależnione od uzupełnienia przez Użytkownika jego konta w Systemie Tak Tak.
§ 26 pkt 1 Regulaminu – Karta SIM Tak Tak powinna zostać użyta nie później niż do dnia ważności, uwidocznionej na tej karcie. Po upływie powyższego terminu Karta SIM Tak Tak ulega automatycznej deaktywacji i nie podlega wymianie.
Ważność kart: od 1 do 7 miesięcy – konto nie może mieć ważności większej niż 12 miesięcy (*)

Usługi dodatkowe/planowane działania: Środki przywracane są na konto po doładowaniu w okresie do kilku miesięcy po dezaktywacji konta (*)

PTK Centertel Sp. z o.o.

Postanowienia regulaminu:

§ 24 Regulaminu – umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych użytkownikom obejmuje dwa okresy: aktywny i pasywny. W chwili zawarcia umowy rozpoczyna się okres aktywny. Użytkownik ma wpływ na wydłużenie okresu aktywnego poprzez sam fakt doładowania i wielkości kwoty doładowania.
Ważność kart: Czas wydłuża się wraz ze wzrostem kwoty doładowania (*)

Usługi dodatkowe/planowane działania: (*)

Gwarancja Zwrotu – użytkownik, który doładuje konto w ciągu 5 dni od dezaktywacji otrzyma „do wykorzystania” środki pieniężne jakie na nim pozostały (prowadzone są prace nad możliwością automatycznego odzyskiwania kwoty).
SMS SOS – możliwość wysłania 3 darmowych SMS-ów w sytuacji jeśli na koncie nie ma środków.
Kredyt – możliwość zaciągnięcia kredytu 1zł.

(*) informacje o ważności kart oraz o usługach dodatkowych i planowanych działaniach przekazane przez operatorów.

Opinie:

Opinie archiwalne (12):

Komentuj

Komentarze / 12

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    ideapop pisze: 2007-04-18 21:51
    A na temat Play nic
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2007-04-18 21:55
    Wstyd się przyznać do takiego oszustwa, jakim jest przepadanie środków z konta zaraz po upływie jego ważności na połączenia wychodzące. Nie mówiąc już o przepadaniu Bonusa po miesiącu. Najlepsze warunki do swobodnego, bezstresowego korzystania z usług prepaid ma jak dla mnie wciąż Tak Tak.
    0
  • Users Avatars Mini
    zwiadowcaa pisze: 2007-04-18 23:44
    Tak Tak jest najlepszy
    0
  • Users Avatars Mini
    Grzegorz Z.-1 pisze: 2007-04-19 00:17
    jeszcze jakby tak bezczelnie nie wciskali kitu z tym "traceniem numeru jak go się nie uzupełni" i podawali podobnie jak czyni to Polkomtel PRAWDZIWY termin ważności prepaida na połączenia przychodzące.
    0
  • Users Avatars Mini
    eryk pisze: 2007-04-19 00:48
    A za połączenia przychodzące nie zarabiają ??
    0
  • Users Avatars Mini
    czytacz pisze: 2007-04-19 10:12
    widze ze wiekszosc ma problemy z czytaniem ze zrozumieniem. Dla mnie wyjasnienia UKE sa sensowne i jasne, o oszustwie czy kradziezy nie moze byc mowy, utrzymanie nieaktywnego numeru kosztuje, jest to logiczne.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2007-04-19 11:09
    czytacz - zgoda, ale bez przesady... żeby po upływie ważności na wychodzące przepadały. Rozumiem, że przepadają po całkowitej deaktywacji (niech nawet skrócą np. do pół roku ten okres od upływu ważności na wychodzące) jednak nie podoba mi się to co w Orange czy Play jest...
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2007-04-19 13:01
    "czytacz" po woli zaczynam wnioskować, że to My użytkownicy Play (albo przyszli użytkownicy tej sieci) jesteśmy winni tego, że sieć Play ponosi koszty...
    0
  • Users Avatars Mini
    iliw pisze: 2007-04-19 13:22
    No tak UKE mogło coś zrobić dobrego dla abonentów ale nie zrobi bo na tym TELE 2 nic nie zyska. Wkurza mnie to gdy mam sporo kasy na koncie i jestem zmuszony do doładowania zeby nie strcic tych pieniedzy. TO jest wielki bezsens. W tym przypadku UKE nie działa prokliencko. Jak bym chciał placic systematycznie za telefon to bym wziął sobie na abonement!!! Mam nadzieję ze to sie zmieni. UKE jak wiadac nic nie zrobi ale moze konkurencja do tego doprowadzi
    0
  • Users Avatars Mini
    olekskype pisze: 2007-04-19 17:58
    iliw*** to po co siedzisz w takim g**ym operatorze ?? - przejdź do Ery TT z numerem:] jeszcze dostaniesz stawkę ciekawą:)
    0
  • Users Avatars Mini
    mem pisze: 2007-04-21 12:17
    ludzie ale jesteście dziwakami, a kto was zmusza do uzywania telefonu jednego czy drugiego operatora. Jak się nie podoba to wypad i tyle na ten temat. Każda zmiana na lepsze dla klienta jest determinowana przez rynek , jesli rynek czegos nie wymusi to nic sie nie zmienia no bo i po co
    0
  • Users Avatars Mini
    Inspiron pisze: 2007-04-22 11:09
    Jasne, jasne. Utrzymanie numeru kosztuje??!! To dlaczego tyle ich sim'ów leży w koszu i nabija statystyki? Wtedy opy się szczycą liczbami aktywnych sim'ów. To my jako Klienci dyktujemy warunki, a nie pajace. Jak im coś nie pasuje to niech s*ie*rz*ją dziady...
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: