19 sierpnia 2009 r. prezes UKE nałożył na Telekomunikację Polską karę pieniężną w wysokości 15 milionów złotych za niewypełnianie obowiązków w zakresie dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej, określonych w decyzjach wprowadzających Ramową ofertę TP o dostępie telekomunikacyjnym w części infrastruktura telekomunikacyjna w zakresie kanalizacji kablowej.
Kanalizacja jest jednym z najbardziej wrażliwych i ważnych miejsc infrastruktury telekomunikacyjnej dla każdego operatora. Jej budowa pochłania znaczą ilość finansowych środków inwestycyjnych podmiotów chcących zaistnieć na rynku usług telekomunikacyjnych, a jej budowa w miastach jest w chwili obecnej praktycznie niemożliwa. Bez dostępu do kanalizacji nie można wybudować żadnej znaczącej sieci telekomunikacyjnej opartej na liniach światłowodowych i kablowych.
Z zasobów kanalizacji muszą korzystać zarówno operatorzy stacjonarnych sieci telekomunikacyjnych (dla potrzeb świadczenia usług na bazie własnej infrastruktury, budowy własnych sieci szkieletowych jak i oferowanych w oparciu o usługi hurtowe dostępu do pętli abonenckiej, takie jak LLU pełny i współdzielony, BSA,), operatorzy sieci telewizji kablowych (dla sieci szkieletowych i dostępowych), jak również operatorzy sieci komórkowych w celu budowy dróg transmisyjnych własnej infrastruktury.
Podstawowe znaczenie dostęp do kanalizacji kablowych operatora zasiedziałego ma dla świadczących usługi telekomunikacyjne małych operatorów lokalnych, dla których konieczność budowy własnej oddzielnej kanalizacji stanowi barierę nie do pokonania i oznaczałaby w praktyce konieczność zaprzestania działalności. Obowiązek zapewnienia dostępu do kanalizacji kablowej służy przezwyciężeniu problemów wynikających z ograniczoności zasobów niezbędnych do budowy i eksploatacji sieci telekomunikacyjnych. Współkorzystanie z infrastruktury telekomunikacyjnej podnosi efektywność inwestycji telekomunikacyjnych oraz umożliwia rozwój konkurencji na rynku telekomunikacyjnym. Obowiązek nałożony na TP polega na stworzeniu możliwości dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej poprzez zawarcie odpowiedniej umowy z operatorem.
Oferta Ramowa określa ramowe warunki zawierania umów na dostęp do infrastruktury TP S.A., w tym m.in. procedury związane z zawieraniem, zmianą i rozwiązaniem takich umów, wymagania techniczno-eksploatacyjne oraz zasady ustalania wysokości opłat tytułem dostępu. Oferta Ramowa stanowi więc podstawę dla dwustronnych uzgodnień pomiędzy TP S.A. a operatorem zwracającym się o zapewnienie dostępu do kanalizacji kablowej.
Oferta zawiera także warunki, według których TP S.A. zobowiązana jest udostępniać operatorowi własną infrastrukturę telekomunikacyjną, w szczególności:
a) termin udzielania odpowiedzi na zapytania o dostęp do kanalizacji kablowej (10 dni roboczych),
b) termin udzielania odpowiedzi na reasumpcję zapytania o dostęp do kanalizacji kablowej (5 dni),
c) termin na podpisanie umowy o dostępie z podmiotem wnioskującym (30 dni).
W toku postępowania administracyjnego ustalono, iż TP nie przestrzega terminów, w których Spółka zobowiązana jest udostępniać operatorowi własną infrastrukturę telekomunikacyjną.
Prezes UKE stwierdził, iż skala naruszeń w roku 2008 i 2009 r. określona na podstawie danych i wyjaśnień przekazanych przez TP, wyniosła:
2287 - w przypadku odpowiedzi na zapytania o dostęp do kanalizacji kablowej (liczba zapytań, w których, możliwe było zestawienie dat wpłynięcia zapytania i udzielenia na nie odpowiedzi, wyniosła 4990, a naruszenia wystąpiły w 45,83% przypadków tych zapytań),
106 - w przypadku odpowiedzi na reasumpcje zapytań o dostęp do kanalizacji kablowej (liczba reasumpcji zapytań, w których, , możliwe było zestawienie dat wpłynięcia reasumpcji zapytania i udzielenia na nią odpowiedzi, wyniosła 176, a naruszenia wystąpiły w 60,22% przypadków reasumpcji zapytań),
2434 - w przypadku przestrzegania terminu zawarcia umowy o dostęp do kanalizacji kablowej (liczba wniosków o dostęp, w których, , możliwe było zestawienie dat wpłynięcia wniosku i ostatecznego podpisania umowy, wyniosła 2884. a naruszenia wystąpiły w 84,39% przypadków wniosków o dostęp)