UOKiK krytykuje TP SA za rozliczenia z GSM

Newsy
Żródło: Reuters
Opinie: 44

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skrytykował w poniedziałek Telekomunikację Polską SA za jej nieelastyczne stanowisko w rozmowach na temat rozliczeń połączeń między telefonami stacjonarnymi a komórkowymi i za "niechętne współpracy" stanowisko w rozmowach z Urzędem.

Po protestach ze strony operatorów komórkowych rząd zdecydował się na zniesienie monopolu TPSA w połączeniach z telefonów stacjonarnych do komórkowych. Operatorzy GSM podkreślali, że ich ceny są wysokie właśnie z powodu monopolu. Rocznie rynek połączeń z telefonów stacjonarnych do komórkowych ocenia się na ponad dwa miliardy złotych.

Monopol na łączenie rozmów między komórkami a sieciami stacjonarnymi miał zakończyć się w minionym miesiącu, jednak urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury nie zdołali wprowadzić niezbędnych zmian regulacyjnych. Kiedy zasady na rynku się zmienią, na razie nie wiadomo. "W tym przypadku (połączeń z telefonów stacjonarnych do komórkowych) TPSA wyraźnie nadużywa swej dominującej pozycji na rynku" - powiedział Cezary Banasiński, prezes UOKiK.

"Niestety w czasie badania sprawy ze strony TPSA brak jest dobrej woli współpracy" - stwierdził.

Witold Rataj, rzecznik TPSA oświadczył jednak, że wypowiedź szefa UOKiK była "zupełnie nieuzasadniona", a TPSA w pełni współpracuje z Urzędem.

Operatorzy komórkowi poprosili też Urząd o sprawdzenie, czy TPSA nie łamie zasad konkurencji oferując niższe ceny za połączenia tym przedsiębiorstwom, które korzystają z usług TPSA i PTK Centertel.

"Dwa tygodnie temu złożyliśmy niespodziewaną wizytę w Centertelu by sprawdzić ich dokumenty" - powiedział Banasiński, odmawiając jednak podania szczegółów przed zakończeniem postępowania, które potrwa 2-3 miesiące.

Opinie:

Opinie archiwalne (44):

Komentuj

Komentarze / 44

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-07-30 10:31
    Qba,a Ty zaś swoje poczytaj co napisał Giewont***, CiepliX*** czy voight***, a wtedy moze zrozumiesz, że to co napisałeś nie trzyma się całości i nie ma sensu. IMHO komentarz, tez powinien odnosić się do wypowiedzi userow, by był polemiką z ich komentarzem do newsu, a takie gadanie byle napisać jest poprostu śmieszne.Tym bardziej,że ci userzy wydatnie udowodnili,że wina nie leży tylko po stronie tepsy,ale i po stronie operatorow komórkowych.Ktoś mi kiedys zarzucał że bronię tepsy nigdy tak nie było,ale zawsze odnoszę się do realiów a nie do postów typu: "niom, a jakby nie bylo monopolu, to pewnie juz dawno w kazdym pokoju bylaby oddzielna linia isdn, a rzeczy takie jak SDI to by byly za darmo",śmieszne mamy 3 opów GSM i rozmowy nie sa za darmo,a tym bardziej takie jak GPRS,WAP,tóre wcale albo w małym stopniu są zwiazane z monopolistycznymi praktykami naszej tepsy jak twierdzą opy.pzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-07-30 09:59
    I co wszyscy mysla ze bedzie taniej!? takiego wala! Tepsa nigdy nie popusci tak dochodowego zrodelka!
    0
  • Users Avatars Mini
    voight pisze: 2002-07-30 09:57
    O ile sie orientuje bo ta sprawa wiele razy byla poruszana na GOL'u to ERA, PLUS czy Idea placa TP SA 15 gr za polaczenie wychodzace z ich sieci do TP SA, natomiast TP SA placi 60 gr z operatorom GSM za polaczenia z jej sieci do sieci komorkowych, wiec niech operatorzy nie placza tylko dogadaja sie z TP SA i obniza swoje stawki.
    0
  • Users Avatars Mini
    Radef pisze: 2002-07-29 19:40
    Wreszcie im się dobiorą.
    0
  • Users Avatars Mini
    siwy256 pisze: 2002-07-29 19:40
    Może by tak jakąś karę Tepsie dać?
    0
  • Users Avatars Mini
    Przemek pisze: 2002-07-29 19:43
    Moze jakas mała kara???
    0
  • Users Avatars Mini
    qbul pisze: 2002-07-29 19:45
    siwy: po co skoro po tygodniu ją odwołąją :(
    0
  • Users Avatars Mini
    qbul pisze: 2002-07-29 19:50
    poza tym, nie dadzą dużej kary ani nic takiego, bo to duży postkomunistyczny moloch, a swoich się przecież nie rusza. pozdr all Kuba
    0
  • Users Avatars Mini
    swistak pisze: 2002-07-29 19:55
    zamiast karac, trzeba demonopolizowac. Jak da sie kare, to najwyzej opdniosa oplaty a zaplaca, a jak sie wprowadzi skuteczna konkurencje, to dopiero wtedy bedzie lepiej.
    0
  • Users Avatars Mini
    qbul pisze: 2002-07-29 19:57
    demonopolizować trzeba było 10 lat temu - teraz to jest jedna wielka kicha :( pozdr all Kuba
    0
  • Users Avatars Mini
    swistak pisze: 2002-07-29 19:59
    masz racje, trzeba bylo 10 lat temu, ale sie nie pomyslalo. Ale jak to mowia: lepiej pozno niz wcale, bo nic przeciez nie trwa wiecznie
    0
  • Users Avatars Mini
    piwo pisze: 2002-07-29 20:01
    Moze na razie wielkiej zmiany o nie wprowadzi, ale dobrze ze zaczelo sie o tym glosno mowic. Najwyzszy czas na obnizke tych horrendalnych cen. Szkoda ze nie udalo sie wprowadzic od czerwca mozliwosci laczenia sie z numerami komorkowymi poprzez prafiksy, z wielka niecierpliwoscia na to czekamy. I dzien w ktorym to nastapi bedzie moim upragnionym....:-)
    0
  • Users Avatars Mini
    qbul pisze: 2002-07-29 20:04
    swistak: racja lepiej późno... ale teraz potrzeba na to dużo więcej kasy. piwo: a moim nie bo nie mam stacjonarnego i jeszcze długo mieć nie będę...... ;) pozdr all Kuba
    0
  • Users Avatars Mini
    qbul pisze: 2002-07-29 20:07
    m.kubiczek: z tego co pamiętam przesyła w formie wymiennych punktów z 5Plus i Vitay
    0
  • Users Avatars Mini
    swistak pisze: 2002-07-29 20:08
    qbul: niom, a jakby nie bylo monopolu, to pewnie juz dawno w kazdym pokoju bylaby oddzielna linia isdn, a rzeczy takie jak SDI to by byly za darmo:)
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-07-29 20:30
    Dużo krzyku o nic poprostu UOKiK chce znów zaistnieć w mediach,że działa,a pozatym przygotować grunt czyt.pozwolenie na stworzenie przyzwolenia na zbudowanie jeszcze wiekszego monopolisty jakim ma być KGT.A czy tepsa dostanie kiedykolwiek jakąś karę,to jeżeli nie ma dowodów na przekręty,czy praktyki monopolistyczne,to jak to bywało już nieraz tylko dużo krzyku,i szumu o karach dla niej,ktore i tak są następnie pocichu już umarzane.
    0
  • Users Avatars Mini
    marek pisze: 2002-07-29 22:42
    NAjbardziej smieszy mnie wypowiedz rzecznika tepsy ze jest zaskoczony cala sprawa:)
    0
  • Users Avatars Mini
    misiek24 pisze: 2002-07-29 22:54
    Niech się dobiorą do tych s........w z tepsy. Z ich spółką Centertel to na pewno jest wszystko ładnie ugrane i poukładane i wszystkie rozliczenia w papierkach są na picuś glancuś. A na Plusa i Erę to zlewkę totalną kładą. Przez takie traktowanie, mają pewien wpływ na rozwój konkurentów Idei. Dobrze pomyślane, oby szybko było coś zrobione w tym względzie. Chociaż u nas w Polsce raczej to chyba niemożliwe. :(
    0
  • Users Avatars Mini
    adminek pisze: 2002-07-29 23:18
    tepsa kręci jak zwykle
    0
  • Users Avatars Mini
    bartlomiejm pisze: 2002-07-29 23:52
    w centertelu jest niezly burdel wiec nie wiem czu urzad do czegos dojdzie nawet przez 2 -3 miesiace.
    0
  • Users Avatars Mini
    qbul pisze: 2002-07-30 02:23
    nawet 2 lata im nie wystarczą ............
    0
  • Users Avatars Mini
    196906 pisze: 2002-07-30 03:14
    Oni chyba specjalnie co jakiś czas takie newsy dają żeby pokazać że coś robią, ale ich robota kończy się na gadaniu.
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-07-30 03:51
    a dlaczego polkomtel nie chce wejsc w sklad KGT ???? moglby wspolnie zaoferowac podobne uslugi jak probuje teraz wprowadzic tpsa z idea. Tu chodzi o kase jaknajbardziej ale nie po to zeby mniej wziac od aboenta, tylko zeby wiecej zostalo dla firmy. A wykorzystanie tego jako wlaka o obnizenie cen polaczen dla klietow jest zwyklym chwytem ktory naglosni sprawe i pomoze w relaizacji. A ten smieszny urzad zamiast wprowadzac naprzyklad prefiksy w polaczeniach na komorki zajmuje sie sprawami ktore mogl przewidziec dajac idei koncesje.
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-07-30 03:59
    Co do prefiksow w polaczeniach stacjonarny - gsm to i tak najwieksza czesc kasy a zarazem dyktowanie ceny nalezy do tpsa, bo w 90% takie polacznie bedzie do punktu styku z gsm realizowane za posrednictwem infrastruktuy tespy. I oczywiste jest to ze w to tp poniesie ta czesc polaczenia ktora bedzie realizowana do styku z gsm a reszte bedzie sie nalezalo gsm ktory za takie polaczenie tez skasuje. Tu jest przepychanak o to kto ma opuscic ze swojej ceny. Powinno zostac powstawione pytanie kto rzeczywiscie ponosci wiekszy koszt takiego polaczenie, i czy ustalona cena jest faktycznie wyciagnieta z kosztow no i zysku. Dlaczego nie mowi sie w tych oskarzaniach wzajemnych chociaz o przyblizonych proponowanych stawkach??? Nie jest to zueplnie tajne ale mimo wszystko sie tego nie podaje. Odpowiedz jest prosta, bez kwot mozna roznie interpretowac informacje.
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-07-30 04:11
    Acha i jeszcze jedno czy w polaczniu gsm-gsm obojetnie w jakiej sieci, w udziale przypada cos tepsie ????? ....nie. w taki razie dlaczego sie nie dogadaja miedzy soba, chociaz Era i Plus i nie obniza ceny o polowe jak to pewnie domagaja sie zeby zrobila tepsa w polaczeniach z nimi. Ale tu zalozenie jest korzystniejsze dla ery i plusa, bo nie oni obetna sobie przychody a jednoczensie w przypadku spadku ceny polaczn na komorke ze stacjonarki wzrosnie ich ilosc.
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-07-30 04:13
    zapomnialem o jeszcze jednym, moj komentarz zostanie zignorowany bo nie najechalem na tepse :))))))))))))
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-07-30 04:28
    Giewont - zgoda, ale pamietaj, ze punkty styku np. plus - era idą niestety :-( po swiatlowodach tepsy... Z drugiej strony tlumaczenie operatorow ze tp im zabiera kupe kasy jest smieszne. Przyklad - skoro sa w plusie promocje (byly raczej) gdzie minuta bez wzgledu na pore via plus albo stacjonarny kosztowala 5 gr, to zaloze sie ze gadanie iz przekierowanie z gsm na tp kosztuje kazdorazowo kupe kasy, jest niedorzeczne. Inna sprawa jest fakt, ze polaczenie w szczycie z komorka z tpsa jest DROZSZE niz rozmowa ze Slowacja albo RFN ... a to jest juz zupelnie chore.
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-07-30 04:28
    Zreszta, ja tepsie zarobic wiele nie daje, bo na komorki dzwonie wylacznie z komorki :-) i wychodzi mnie to taniej o 50% :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    GAGA pisze: 2002-07-30 11:16
    Jest już reklama na RMF o obniżeniu połączeń na telefony kom. w sieci PLUS!
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-07-30 11:28
    Kan w polsce raczej malo rzeczy "trzyma się całości i nie ma sensu",wiec czemu my mamy sie jakos wybijac z tej bezmyslnosci i zawsze pisac cos popzytywnego w 100% na temat!????
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-07-30 12:13
    Kan - w pełni popieram ! Wina tepsy jest tez tutaj spora, ale nie mozna CALEJ odpowiedzialnosci zrzucac na nią. Jest conajmniej 100 roznych spraw w ktorych widac, ze opom gsm nie zalezy na tym by ich uslugi byly tanie. Np. po zniwelowaniu kupna fonow przez oszustow, chwalili sie ze obnizyli koszty o 30-40 mln zl. I co ma z tego szary user Ery, Plusa czy Ideii? Fige z makiem...
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-07-30 12:14
    Qba - a chocby po to zeby jak w Twoim wypadku: 1) nabijac punkty w rankingu, 2) nie nudzic sie w pracy :p
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-07-30 13:48
    *** Cieplix a pamietasz jak oporatorzy gsm chwalili sie ze ukonczyli budowe wlasnej sieci szkieletowej ?? Mamy wolny rynek, gdyby plus i era obnizyly znacznie stawke za polaczenia miedzy soba to przyciagneli by sporo klientow. Tylko to nie jest w ich interesie bo mnie kasy im wpadnie. A taka obnizka automatycznie zmusila by tese do obnizenia ich stawek na komorki. Prosto i bez udzialu URTiP.
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-07-30 14:21
    ***Qba "malo rzeczy trzyma się całości i nie ma sensu" to idealne okreslnie Twoich komentarzy. **** Kan masz racje a to w styly jakby nie bolo monopolu to bylo by wszystko za darmo i wszedzie dostepne to brednia dziecka ktore nia ma zielonego pojecia o rynku, a Swoja wiedze czerpie od pseudo znawcow, jakich jest sporo :))))
    0
  • Users Avatars Mini
    196906 pisze: 2002-07-30 15:04
    Giewont: Widzę że jesteś super analitykiem więc zapytam. Jakim cudem zarabiają operatorzy w europie mając nieporównywalnie mniejsze stawki niż u nas? Ta cała wojna to nic innego jak pozory i tak wszyscy łącznie z tepsą siadają przy buteleczce lub kilku i omawiają jak tu wyprać z nas więcej kasy.
    0
  • Users Avatars Mini
    196906 pisze: 2002-07-30 15:06
    Myślę że cała sytuacja ulegnie zmianie dopiero z chwilą nasycenia się rynku, ale to nie prędko nastąpi. Muszą zniknąć kolejki w salonach.
    0
  • Users Avatars Mini
    voight pisze: 2002-07-30 15:29
    Calkowicei sie z toba zgadzam 196906, tak dlugo jak bedza chetni aby kupowac uslugi operatorow po ustalonych przez nich cenach, tak dlugo te ceny sie nie zmienia. Po co obnizac ceny skoro i tak jeset duzo chetnych. Poza tym gdyby operatorowie obnizyli ceny to wtedy wzrosl by popyt, wiecej uzytkownikow korzystaloby z sieci i lacza moglyby sie zapchac, bo obecnie operatorzy nie sa przygotowani na znaczne zwiekszenie ruchu w sieci co dobrze widac na przykladzie Idei ktora obecnie przylacza wiecej uzytkownikow niz ERA i PLUS i co? Ciagle komunikaty typu "siec zajeta" lub automatyczne przekierowanie na poczte glosowa chociac uzytkownik jest zalogowany w sieci albo problemy z wysylaniem sms'ow itd...
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-07-30 15:54
    **** 196906 tu nie chodzi o analize, chcialem zauwazyc ze wszystkie firmy doszukuja sie winy nie na swoim podworku a u siebie to maja wszystko najtansze i sa wielce pokrzywdzeni przez pozostalych. Przy nasyceniu rynku jeszcze bardziej beda narzekac. A co do swiata to ostanio w stanach operatorzy maja spore problemy :))
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-07-30 15:56
    i jeszcze jedno, porownywac z Europa bedziemy sie mogli jak odrobimy dystans jaki nas dzieli, W ciagu 13 lat to nie bylo mozliwe i jeszcze troche to potrwa.
    0
  • Users Avatars Mini
    dwx pisze: 2002-07-30 17:16
    O czym by tu nie dyskutować to tak tepsa ma to wszystko gdzieś bo zrobi to co będzie chciała i już! jest spółką i może robićco jej się żywnie podoba (no prawie wszystko) ;-[. Nałozenie Kary rzeczywiście nic nie da bo Tepsa sie odwoła a proces bedzie trwał albo kilka lat albo tepsa wygra! Niestety taki mamy system prawny.
    0
  • Users Avatars Mini
    dwx pisze: 2002-07-30 17:26
    Aha i jescze jedno każdy operator chce zarobić jak najwięcej (to raczej oczywiste!!!) i jednocześnie jak najpiękniej i najczyściej wygladać - czyli mówi: "to nie ja to ta niedobra TP SA, gdyby nie oni rozmowy byłyby tanie jak w europie albo nawet i taniej, ale nietety nie moge nic zrobić bo nie jestem monopolistą" I oczywiście dalej nic nie robi. Wina oczywiście jest po stronie obydwu ale nikt sie do tego nie chce przyznać
    0
  • Users Avatars Mini
    196906 pisze: 2002-07-30 23:35
    Oczywiście że normalnością stał się fakt gdy wchodzi firma na nasz rynek to wali po rogach ile wejdzie, wystarczy przypomnieć fakt (niektórzy nawet nie mają pojęcia o tym) że aktywacja w Plusie i w Erze kosztowała 650pln. netto. ZA CO?!?!?!?! Wszak nie musieli dzielić się z tepsą.
    0
  • Users Avatars Mini
    196906 pisze: 2002-07-30 23:40
    Giewont: Co do tych 13-stu lat to uważam iż jesteśmy czasami sami sobie winni, bierzemy co nam dają, np. są banki które szanują klienta a nie tak jak PKO gdzie jest on (klient) traktowany jak zło konieczne, ale ludzie i tak tam mają konta bo to trzeba odzić i coś załatwiać. Ta sama sytuacja będzie z tepsą kiedy wejdzie na rynek indywidualny prawdziwie konkurencyjna firma ludzie powiedzą to samo.
    0
  • Users Avatars Mini
    dwx pisze: 2002-07-31 00:01
    zgoda! ale już jest wybór nie trzeba mieć konta w PKO można otworzyć w Inteligo czy mBanku, tylko po pierwsze trzeba zmienić trochę mentalność Polaków, jak ma mury i marmury - znaczy że solidny! Jak jest kolejka - to znaczy że wszyscy tam mają konto i jest najlepszy. Niestety tylko niewielu zdaje sobie sprawę takie myślenie to paranoja, a w dodatku napedzająca komóś kasę. Poza tym dostęp do takich banków jest jednak "troszkę" utrudniony dla przeciętnego obywatela RP.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: