URTiP wydał specjalne oświadczenie broniące urzędu przed ostatnimi zarzutami polityków, którzy krytykują nieskuteczność działań regulacyjnych.
Polityka regulacyjna Prezesa URTiP
Pojawiające się w ostatnich dniach nieścisłe stwierdzenia dotyczące działań regulacyjnych podejmowanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, mogą wywołać wiele niejasności i obaw związanych z funkcjonowaniem rynku telekomunikacyjnego teraz, jak i w przyszłości. Mając na uwadze negatywny wpływ takich stwierdzeń na postrzeganie rynku usług telekomunikacyjnych, Prezes URTiP czuje się zobligowany do ustosunkowania się do podniesionych zarzutów. Jest to szczególnie ważne w kontekście przygotowania Urzędu do regulacji rynku po akcesji Polski do Unii Europejskiej. Także wobec podjętych właśnie przez Ministra Infrastruktury prac legislacyjnych nad określeniem kompetencji Regulatora w nowej ustawie Prawo telekomunikacyjne, której przyjęcie ma dostosować polskie prawo do wymogów europejskich.
Nie ulega wątpliwości fakt, że skuteczna i długofalowa regulacja jakiegokolwiek segmentu rynku wymaga odpowiednich i stabilnych unormowań prawnych oraz adekwatnych narzędzi regulacyjnych. Idealną sytuacją z punktu widzenia urzędu regulacyjnego byłoby zaakceptowanie oferty ramowej przedłożonej przez operatora o znaczącej pozycji na rynku, a interweniowanie tylko w przypadku zaistnienia konfliktów pomiędzy operatorami. Podobne zalecenia wynikają z przepisów dyrektyw, jak również z praktyki urzędów regulacyjnych w krajach Unii Europejskiej. Regulator powinien być mediatorem na rynku, a po kary sięgać w ostateczności, gdy inne działania okażą się nieskuteczne.
Niestety obecnie w Prawie telekomunikacyjnym brakuje odpowiednich narzędzi prawnych umożliwiających wyegzekwowanie wszystkich obowiązków ciążących na operatorze o znaczącej pozycji rynkowej. Także zawiłość procedur administracyjnych, konieczność wnikliwego zbadania wszystkich argumentów przed wydaniem rozstrzygających decyzji oraz przewlekłość postępowań odwoławczych powoduje opóźnienia w zapewnieniu pełnej konkurencyjności na polskim rynku usług telekomunikacyjnych.
Pomimo tych ograniczeń Prezes URTiP stara się prowadzić jawną i konsekwentną politykę regulacyjną. Świadczy o tym m.in. brak barier w zakresie wydawania zezwoleń na działalność telekomunikacyjną, jak również dopuszczanie do większości prowadzonych w Urzędzie postępowań administracyjnych także przedstawicieli izb gospodarczych, reprezentujących środowiska telekomunikacyjne. Ponadto po raz pierwszy w historii działalności regulacyjnej, zespół specjalistów powołany przez Prezesa URTiP dokonał analizy dostępności usług telekomunikacyjnych w Polsce. Przedstawiony opinii publicznej i operatorom dokument uwzględniał wymóg zapewnienia dostępności do nowoczesnych usług telekomunikacyjnych dla obszarów słabszych ekonomicznie (m.in. szerokopasmowego dostępu do Internetu).
Potwierdzeniem przejrzystości działań Regulatora jest także publikowanie na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie URTiP procedur rozpatrywania spraw, wzorów stosownych wniosków i formularzy. Są tam również wymogi dotyczące uzyskiwania uprawnień do działalności w telekomunikacji (zezwolenia, zgłoszenia) i radiokomunikacji (pozwolenia radiowe, świadectwa operatora urządzeń radiowych) oraz przydzielania zakresów numeracji. Ogłaszanie możliwości ubiegania się o rezerwację częstotliwości (np. komercyjna TETRA, systemy radiowego dostępu abonenckiego) czy też planów zagospodarowania określonych zasobów częstotliwości, zapewnia dostęp do tych dóbr dla wszystkich zainteresowanych podmiotów.
W miarę możliwości kompetencyjnych Prezes URTiP informuje podmioty działające na rynku telekomunikacyjnym i pocztowym o nowych uregulowaniach ustawowych, jak również wynikających z tego konsekwencjach dla funkcjonowania operatorów. Dotyczyło to ostatnio m.in. kwestii związanych z zasadami wprowadzania do obrotu handlowego urządzeń telekomunikacyjnych, uiszczania opłat za częstotliwości czy uprawnień do prowadzenia działalności pocztowej. Wspomniane działania informacyjne są niezwykle istotne, zważywszy na częste zmiany prawa oraz brak wielu rozporządzeń wykonawczych.
Prezes URTiP podejmuje także wiele działań inicjujących, które wykraczają poza ściśle określone w ustawie Prawo telekomunikacyjne kompetencje Regulatora. Dobrym przykładem jest opracowanie z własnej inicjatywy i przedstawienie w maju 2003 r. wariantów wdrożenia sieci naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T). Prezes URTiP wskazał konkretne lokalizacje nadajników, gdzie już dziś możliwe jest uruchomienie emisji telewizji cyfrowej i usług multimedialnych. Wkrótce Urząd zaprezentuje koncepcję uruchomienia sieci naziemnego radia cyfrowego (T-DAB) oraz propozycje efektywnego zagospodarowania posiadanych przez Polskę dwóch miejsc na orbicie geostacjonarnej (jedno dla satelity telekomunikacyjnego, drugie dla radiowo-telewizyjnego).
W działaniach regulujących rynek telekomunikacyjny Prezes URTiP ściśle współpracuje z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Współpraca obu organów dotyczy przede wszystkim ustalania pozycji znaczącej operatorów sieci telefonii stacjonarnej i komórkowej oraz przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję na rynku. Istotne znaczenie mają także wspólne działania na rzecz zagwarantowania praw użytkownikom usług telekomunikacyjnych. W ocenie Prezesa URTiP jest to jeden z najlepszych przykładów bardzo sprawnego i skutecznego współdziałania dwóch urzędów administracji centralnej.
Warto podkreślić, iż Prezes URTiP odnosi się z należytą uwagą do wszystkich wniosków w sprawie łączenia sieci operatorów telekomunikacyjnych i wzajemnych rozliczeń z tego tytułu. Mając na względzie duże znaczenie terminowości rozstrzygnięć administracyjnych i ich wpływ na funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego, Prezes URTiP będzie na bieżąco informował opinię publiczną o wydanych decyzjach interkonektowych lub o ewentualnych przyczynach przedłużających się postępowań.