W związku z licznymi skargami abonentów, korzystających z sieci Internet za pomocą modemów (połączenia dial-up), dotyczącymi połączeń z numerami 0-700 pracownicy URTiP przeprowadzili w dniach od 14.05. do 13.06.2003 r. kontrolę świadczenia usług przez Telekomunikację Polską S.A.
Kontrola obejmowała:
zasady i warunki świadczenia przez TP S.A. usług dostępu do sieci, o których mowa w art. 46 Prawa telekomunikacyjnego;
zakres praw, obowiązków i odpowiedzialności stron tych umów w stosunku do abonentów korzystających z usług audioteksowych;
praktyki rozpatrywania reklamacji i skarg dotyczących usług dostępu do sieci oraz usług audioteksowych oferowanych z wykorzystaniem numerów 0-700/701, w świetle postanowień rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28.09.2001 r. w sprawie reklamacji usług telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 115, poz. 1230).
W wyniku kontroli ustalono, że TP S.A. we własnym imieniu i na własny rachunek udostępnia ww. treści swoim abonentom w drodze wysokopłatnych połączeń, które są realizowane za pomocą dialerów oraz aktywnych elementów stron internetowych. Analiza umów zawartych przez TP S.A. z wytwórcami treści audioteksowych z wykorzystaniem numerów 0-700 i 0-701 jednoznacznie wskazuje, że podmiotem świadczącym te usługi w stosunku do abonentów i ponoszącym wobec nich odpowiedzialność jest TP S.A. Tym samym podnoszona przez TP S.A. teza, że odpowiedzialność wobec abonentów ponoszą wytwórcy treści, jest nieuzasadniona.
Ponadto, z przekazanej dokumentacji wynika, że TP S.A. nie zawsze przestrzegała terminu udzielania odpowiedzi na reklamację, określonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 115, poz. 1230).
Uwzględniając wnioski kontroli Prezes URTiP Witold Graboś zgodnie z art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego wszczął postępowanie administracyjne zmierzające do określenia zakresu naruszeń prawa telekomunikacyjnego.
Zdaniem Prezesa URTiP, prowadzone przez TP S.A. działania, mające na celu poprawę ochrony interesów abonentów są niewystarczające. Operator powinien przede wszystkim wprowadzić zmiany w cenniku usług powszechnych i znieść opłatę za usługę wybiórczego ograniczenia połączeń wychodzących na numery przeznaczone dla dialerów. W celu zabezpieczenia takiego prawa dla abonentów Prezes URTiP wystąpił do Ministra Infrastruktury, by w toczących się aktualnie pracach legislacyjnych nad projektem rozporządzenia w sprawie katalogu usług powszechnych oraz szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usług powszechnych, zostało wprowadzone uprawnienie abonenta do żądania nieodpłatnego zablokowania usługi połączeń do numerów 0-700. Podejście takie wynika bezpośrednio z zapisu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2002/22/EC z dnia 7 marca 2002 r. o usługach powszechnych i prawach użytkowników związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej.