Prezes URTiP rozpoczyna konsultacje projektu postanowienia stwierdzającego, że na krajowym rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w publicznych ruchomych sieciach telefonicznych nie występuje skuteczna konkurencja.
Wydanie obecnie konsultowanego postanowienia umożliwi w dalszej kolejności przygotowanie decyzji Prezesa URTiP wyznaczającej podmiot o znaczącej pozycji rynkowej oraz nakładającej obowiązki regulacyjne, m.in. w zakresie udostępnienia sieci ruchomych dla potrzeb roamingu krajowego w sieciach GSM i UMTS.
Projekt postanowienia został już uzgodniony z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który podzielił stanowisko Prezesa URTiP o braku skutecznej konkurencji na krajowym rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w publicznych ruchomych sieciach telefonicznych.
Podmioty zainteresowane wyrażeniem swojego stanowiska do konsultowanego projektu postanowienia mogą je składać w terminie do dnia 9 września 2005 r. do godz. 16.15, w siedzibie Urzędu w Warszawie.
W opinii Prezesa URTiP zawartej w projekcie postanowienia w skład analizowanego rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w publicznych ruchomych sieciach telefonicznych na poziomie detalicznym wchodzą następujące usługi:
dostęp i rozpoczynanie połączeń w publicznych sieciach GSM/UMTS;
dostęp poprzez karty pre-paid oraz miesięczny abonament;
dostęp dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych;
usługi SMS (wychodzące z sieci).
Natomiast w zakres tego rynku na poziomie detalicznym nie wchodzi:
dostęp i rozpoczynanie połączeń w sieciach stacjonarnych;
dostęp i rozpoczynanie połączeń w sieci NMT 450i;
usługi międzynarodowego roamingu;
zaawansowane usługi transmisji danych np. MMS, GPRS, EDGE, WAP, HSCSD.
Na polskim rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych działa obecnie trzech operatorów. Prezes URTiP uznał, iż infrastruktura kontrolowana przez tych trzech operatorów stanowi istotną i trwałą barierą wejścia na rynek. Dostęp do infrastruktury jest niezbędnym warunkiem dla prowadzenia działalności na tym rynku. Ponadto możliwość powielenia istniejącej infrastruktury jest utrudniona ze względów ekonomicznych, jak również ze względów technicznych, wynikających z wymogów prawa budowlanego i planów zagospodarowania przestrzennego. Przy obecnym zagęszczeniu sieci trzech operatorów, możliwe są sytuacje, w których umieszczenie urządzeń, niezbędnych dla prowadzenia działalności, może być utrudnione ze względu na brak warunków pozwalających na niezakłócone powielenie infrastruktury.
Powyższe okoliczności wskazują, iż wejście na polski rynek dostępu i rozpoczynania połączeń w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych jest bardzo trudne. Przez około 9 lat nie pojawił się żaden nowy operator sieci ruchomej, pomimo iż penetracja rynku w latach ubiegłych była na niskim poziomie. Dawało to obecnym operatorom stosunkowo łatwą możliwość pozyskania klientów.
Jeszcze w bieżącym roku działalność na rynku ma rozpocząć nowy operator telefonii komórkowej – Netia Mobile Sp. z o.o., która wygrała przetarg na rezerwację częstotliwości w systemie UMTS. W tym roku rozpocznie się także procedura przetargowa na rezerwację częstotliwości w systemie GSM 1800, która może wyłonić kolejnego operatora na rynku. Można się spodziewać, iż nowe podmioty wchodzące na rynek mogą mieć problemy z dostępem do infrastruktury koniecznej do świadczenia usług telefonii ruchomej.
Sytuacja rynkowa wskazuje więc, że mamy do czynienia z właściwym momentem do zintensyfikowania działań regulacyjnych Prezesa URTiP. Działania te są także pożądane z uwagi na ciągły brak na rynku operatorów MVNO, którzy w celu podjęcia działalności muszą mieć zapewniony dostęp do sieci.
Z dokonanej analizy wynika, iż cechy polskiego rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych uzasadniają wprowadzenie regulacji ex ante. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawiają w szczególności następujące względy:
wysokie koszty i trwałe bariery wejścia na rynek o charakterze strukturalnym;
bariery prawne wejścia na rynek, związane z dysponowaniem dobrem rzadkim, jakim są częstotliwości,
brak tendencji do powstania na rynku efektywnej konkurencji, na co wskazują przede wszystkim trendy cen, stabilne i zbliżone udziały rynkowe funkcjonujących operatorów, przewidywane zmiany w strukturze podmiotowej rynku,
brak w krótkookresowej perspektywie technologii, która mogłaby zminimalizować bariery wejścia na rynek,
niewystarczalność prawa konkurencji,
potrzeba pewności prawnej dla wchodzących na rynek nowych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.