URTiP zapowiada zintensyfikowanie działań regulacyjnych

Newsy
Żródło: URTiP
Opinie: 16

Prezes URTiP rozpoczyna konsultacje projektu postanowienia stwierdzającego, że na krajowym rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w publicznych ruchomych sieciach telefonicznych nie występuje skuteczna konkurencja.

Wydanie obecnie konsultowanego postanowienia umożliwi w dalszej kolejności przygotowanie decyzji Prezesa URTiP wyznaczającej podmiot o znaczącej pozycji rynkowej oraz nakładającej obowiązki regulacyjne, m.in. w zakresie udostępnienia sieci ruchomych dla potrzeb roamingu krajowego w sieciach GSM i UMTS.
Projekt postanowienia został już uzgodniony z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który podzielił stanowisko Prezesa URTiP o braku skutecznej konkurencji na krajowym rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w publicznych ruchomych sieciach telefonicznych.
Podmioty zainteresowane wyrażeniem swojego stanowiska do konsultowanego projektu postanowienia mogą je składać w terminie do dnia 9 września 2005 r. do godz. 16.15, w siedzibie Urzędu w Warszawie.

W opinii Prezesa URTiP zawartej w projekcie postanowienia w skład analizowanego rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w publicznych ruchomych sieciach telefonicznych na poziomie detalicznym wchodzą następujące usługi:

  • dostęp i rozpoczynanie połączeń w publicznych sieciach GSM/UMTS;

  • dostęp poprzez karty pre-paid oraz miesięczny abonament;

  • dostęp dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych;

  • usługi SMS (wychodzące z sieci).

Natomiast w zakres tego rynku na poziomie detalicznym nie wchodzi:

  • dostęp i rozpoczynanie połączeń w sieciach stacjonarnych;

  • dostęp i rozpoczynanie połączeń w sieci NMT 450i;

  • usługi międzynarodowego roamingu;

  • zaawansowane usługi transmisji danych np. MMS, GPRS, EDGE, WAP, HSCSD.

Na polskim rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych działa obecnie trzech operatorów. Prezes URTiP uznał, iż infrastruktura kontrolowana przez tych trzech operatorów stanowi istotną i trwałą barierą wejścia na rynek. Dostęp do infrastruktury jest niezbędnym warunkiem dla prowadzenia działalności na tym rynku. Ponadto możliwość powielenia istniejącej infrastruktury jest utrudniona ze względów ekonomicznych, jak również ze względów technicznych, wynikających z wymogów prawa budowlanego i planów zagospodarowania przestrzennego. Przy obecnym zagęszczeniu sieci trzech operatorów, możliwe są sytuacje, w których umieszczenie urządzeń, niezbędnych dla prowadzenia działalności, może być utrudnione ze względu na brak warunków pozwalających na niezakłócone powielenie infrastruktury.

Powyższe okoliczności wskazują, iż wejście na polski rynek dostępu i rozpoczynania połączeń w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych jest bardzo trudne. Przez około 9 lat nie pojawił się żaden nowy operator sieci ruchomej, pomimo iż penetracja rynku w latach ubiegłych była na niskim poziomie. Dawało to obecnym operatorom stosunkowo łatwą możliwość pozyskania klientów.
Jeszcze w bieżącym roku działalność na rynku ma rozpocząć nowy operator telefonii komórkowej – Netia Mobile Sp. z o.o., która wygrała przetarg na rezerwację częstotliwości w systemie UMTS. W tym roku rozpocznie się także procedura przetargowa na rezerwację częstotliwości w systemie GSM 1800, która może wyłonić kolejnego operatora na rynku. Można się spodziewać, iż nowe podmioty wchodzące na rynek mogą mieć problemy z dostępem do infrastruktury koniecznej do świadczenia usług telefonii ruchomej.

Sytuacja rynkowa wskazuje więc, że mamy do czynienia z właściwym momentem do zintensyfikowania działań regulacyjnych Prezesa URTiP. Działania te są także pożądane z uwagi na ciągły brak na rynku operatorów MVNO, którzy w celu podjęcia działalności muszą mieć zapewniony dostęp do sieci.
Z dokonanej analizy wynika, iż cechy polskiego rynku dostępu i rozpoczynania połączeń w ruchomych publicznych sieciach telefonicznych uzasadniają wprowadzenie regulacji ex ante. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawiają w szczególności następujące względy:

  • wysokie koszty i trwałe bariery wejścia na rynek o charakterze strukturalnym;

  • bariery prawne wejścia na rynek, związane z dysponowaniem dobrem rzadkim, jakim są częstotliwości,

  • brak tendencji do powstania na rynku efektywnej konkurencji, na co wskazują przede wszystkim trendy cen, stabilne i zbliżone udziały rynkowe funkcjonujących operatorów, przewidywane zmiany w strukturze podmiotowej rynku,

  • brak w krótkookresowej perspektywie technologii, która mogłaby zminimalizować bariery wejścia na rynek,

  • niewystarczalność prawa konkurencji,

  • potrzeba pewności prawnej dla wchodzących na rynek nowych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Opinie:

Opinie archiwalne (16):

Komentuj

Komentarze / 16

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    fafik pisze: 2005-08-11 01:06
    Tia, a jednak był układ URTIP a Netia że ma być roaming krajowy ...
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-08-11 01:07
    nooo... Czekam na te działania ;-) Konsultowany projekt to gdzie jest dostępny?
    0
  • Users Avatars Mini
    dawid.kulik pisze: 2005-08-11 01:16
    pewnie tylko mydlenie oczu
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-08-11 01:16
    Jeśli MVNO MUSZĄ mieć dostęp, to niech go sbie załatwiają! Po co Szeryf wydał te kilkadziesiąt koncesji? Żeby się wykazać ogromem pracy? Czekam na to z utęsknieniem, kiedy dowiem się o regulowanych stawkach za dostęp do sieci. Ciekawe który operator pierwszy padnie "łupem" któregoś MVNO? Stawiam na Ideę - mają (przynajmniej w zeszłym roku, co wynika z raportu Szeryfa) największe przychody z opłat interkonektowych. To mój typ. Ciekawa sprawa... "potrzeba pewności prawnej dla wchodzących na rynek nowych przedsiębiorców telekomunikacyjnych" - to znaczy, że co? Potrzeba nakazać komuś udostępniania swojej sieci? Chyba nie? To już raczej postulat do Sejmu jest, nie? Czy może czegoś nie rozumiem?
    0
  • Users Avatars Mini
    cgn pisze: 2005-08-11 01:28
    hm MVNO nie muszą sobie załatwiać bo mają dostęp zagwarantowany w tzw. regulatory package on electronic communication czyli zbiór dyrektyw wydanych przez UE w 2002r. w zw. z otwarciem rynku usług telekom. w krajach ue...nie trzeba wspominać że w polsce implementacja tych dyrektyw (żeby wspomnieć chociażby dyrektywę o tzw. usłudze podstawowej w której mamy mowę o pełnej przenoszalności numerów między opami albo o bezpłatnych bilingach... i gdzie to jest?) opóźnia się i opóźnia stąd usprawiedliwione zintensyfikowanie działań regulacyjnych ale co to ma oznaczać w praktyce to kto tam wie? różnice u opów (weźmy na ten przykład net) w granicach 10-20 zł to żadna konkurencja...
    0
  • Users Avatars Mini
    zapinator pisze: 2005-08-11 02:58
    Netia troche poplakala i bedzie roaming wewnetrzny, w sumie to bardzo dobrze ale "obecne" opki beda jak zwykle sie odwolywac i opozniac i z ambitnych planow niewiele wyjdzie, a moze to dzialania tak tylko pod publike? bo sie boja ze po wyborach przyjda "nowi" i wypie.prza ich za nierobstwo
    0
  • Users Avatars Mini
    maras pisze: 2005-08-11 09:28
    zapinator - po wyborach przyjdną nowi i i tak ich wypie.przą niezaleznie od tego ja pracowali. Po prostu trzeba będzie powstawiać swoich na stołki - tak jest po każdych wyborach.
    0
  • Users Avatars Mini
    ghrom pisze: 2005-08-11 10:30
    a wystarczylo by ten sam urtip wpuscil Huthinsona zamiast Netii i wszelkie kwestie braku konkurencji same by sie rozwiazaly... w ciagu roku bylaby nowa, nowoczesna i tania siec. Zamiast tego wybrali siermiezna Netie, bez prawdziwego zaplecza kapitalowego, w ktorej pierwsze rozmowy 3G wykonamy moze w 2012 roku, i to pod warunkiem ze chinski producent infrastruktury 3G sam skredytuje Netii budowe sieci. \"Dzialania pozorowane\" - to wszystko na temat urtipu. Zreszta oni tego nawet nie ukrywaja, wystarczy przeczytac tego newsa i widzimy: \"URTiP zapowiada\", \"URTiP rozpoczyna konsultacje\", \"umożliwi w dalszej kolejności\" zamiast konkretow taka papka \"moze, cos, kiedys...\"
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-08-11 12:06
    cgn - w Polsce polskie prawo obowiązuje ;-) Jeśłi ono jest nie spójne z unijnym, nie oznacza, że tamto ma zastosowanie ;-) Jeśli się opóźnia, to oznacza, że muszą sobie załatwić. A pisząc o załatwianiu miałem na myśli zdrowe rynkowe stosunki - czyli umowę z MNO ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2005-08-11 17:54
    no zobaczymy co z tego wyjdzie, jakos tak mam duże watpliwości...
    0
  • Users Avatars Mini
    cgn pisze: 2005-08-11 22:19
    wlo - to nie takie proste ;) bo jeżeli upłynął już termin implementacji dyrektywy to wchodzi w grę ewentualny horyzontalny skutek dyrektywy i czy wtedy dany podmiot który ucierpiał na braku impl. tej dyrektywy na tej podstawie nie może żądać odszkodowania, chociaż jest to dopuszczane raczej wyjątkowo i nie wprost w orzecznictwie ETS (sorki ale takie zboczenie - studiuje prawo |) )
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-08-12 00:25
    cgn - to na pewno doczytasz, kiedy toSzeryf powinien wszcząc to postępowanie, które teraz wszczyna... Ty o prawie europejskim, a tu polskie prawo sie kłania ;-)))
    0
  • Users Avatars Mini
    Sofrecom pisze: 2005-08-12 14:21
    Jest bardzo prawdopodobne, że najbliższych dniach URTiP wyda zgodę na uruchomienie "planu TP zawsze za darmo"
    0
  • Users Avatars Mini
    E.Kill pisze: 2005-08-12 15:23
    to: aqc139.neoplus.adsl.tpnet.pl " Jeśłi ono jest nie spójne z unijnym, nie oznacza, że tamto ma zastosowanie ;-)" I tu sie mylisz.Unijne prawo (prawo Wspolnot) obowiazuje przed polskim wewnetrznym.Na zasadzie pierwszenstwa.To jest jeden z warunkow wejscia do Unii.Wiec taka Netia moze spokojnie urtip'a i kazdego z opkow podac do sadu i z kazdym wygrac.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-08-12 19:50
    E.Kill - że co???????????????????????
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-08-12 19:50
    To po co nam Sejm jest potrzebny i te wszystkie ustawy, skoro mamy gotowe?
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: