Ograniczenie praw odbiorców telewizji kablowej – to jedna z praktyk VECTRY, którą zakwestionowała prezes UOKiK. Przedsiębiorca zaprzestał stosowania sprzecznych z prawem działań
Postępowanie przeciwko operatorowi telewizji kablowej Vectra zostało wszczęte w grudniu 2010 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły materiały informacyjne, jakie przedsiębiorca wysyłał konsumentom informując o zmianie regulaminu. UOKiK ustalił, że zawierają one sprzeczne z prawem informacje, ograniczające uprawnienia abonentów.
Zgodnie z prawem, o propozycji zmian regulaminu przedsiębiorca telekomunikacyjny powinien powiadomić konsumentów z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego. Co więcej, muszą także wiedzieć o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy, jeśli nie zgodzą się na zaproponowane zmiany i tego konsekwencjach. Urząd ustalił, że spółka Vectra informowała o nowym regulaminie już po jego wejściu w życie. Ponadto, umowy nie mogli wypowiedzieć ci abonenci, którzy zawarli kontrakt na promocyjnych warunkach. Tymczasem prawo to przysługuje wszystkim abonentom.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Vectra karę 486 254 zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma prawo odwołania się do sądu
W sytuacji sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. W przypadku usług telekomunikacyjnych abonenci powinni szukać pomocy w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym.