Credit Suisse, PostFinance, SIX Multipay, Swisscard oraz Swisscom, zakończyły prowadzony w Szwajcarii, we współpracy z organizacją Visa Europe, program pilotażowy płatności zbliżeniowych z użyciem telefonów komórkowych wykorzystujących technologię kart płatniczych Visa payWave oraz łączność Near Field Communication. Ponad 90% osób biorących udział w programie chwaliło technologię za łatwość i wygodę użytkowania. Podobnie, ponad 90% uczestników testów stwierdziło, że skorzysta z technologii, gdy wejdzie ona do użytku komercyjnego.
Technologia Visa payWave umożliwia dokonanie płatności w czasie krótszym niż jedna sekunda. Dane dotyczące płatności są bezpiecznie wymieniane przy wykorzystaniu technologii łączności bezprzewodowej bliskiego zasięgu pomiędzy zbliżeniową kartą mikroprocesorową a odpowiednio przystosowanym czytnikiem w punkcie sprzedaży. Dzięki rozwiązaniu Visa payWave po to, by dokonać codziennych zakupów o niewielkiej wartości wystarczy zbliżyć telefon komórkowy lub kartę płatniczą do czytnika w sklepie – nie ma potrzeby wkładania karty do urządzenia czy przesuwania jej przez czytnik.
Od września do listopada 2008 r. pracownicy Credit Suisse, Swisscard i SIX Multipay mogli płacić za posiłki w firmowych stołówkach z wykorzystaniem telefonu wyposażonego w technologię NFC lub zbliżeniowej karty kredytowej Visa. Celem programu pilotażowego było przetestowanie technicznej i operacyjnej niezawodności płatności zbliżeniowych, jak również ich przydatności i preferencji szwajcarskich konsumentów.
Program pilotażowy ujawnił rozmaite czynniki, od których zależy powodzenie wdrożenia nowej technologii. Jednym z nich jest szeroka gama punktów przyjmujących płatności tego rodzaju. Za szczególnie przydatną uznano możliwość płacenia za zakupy o niewielkiej wartości w często uczęszczanych miejscach jak kioski, parkingi czy pojazdy komunikacji miejskiej. Kasjerzy w restauracjach potwierdzili, że w porównaniu z gotówką technologia zbliżeniowa przyspiesza proces zakupu.
W następnej fazie programu w Szwajcarii grupa robocza zbada, które już dostępne rozwiązania będą najlepsze dla zwiększenia liczby placówek akceptujących płatności zbliżeniowe.