Telefonia VoIP staje się coraz popularniejsza. Niektórzy analitycy wróżą schyłek tradycyjnych rozwiązań. Producenci centralek dostrzegają możliwości technologii VoIP, większość ma już w ofercie takie rozwiązania, pomimo że ich sprzedaż to margines rynku. Z analiz przeprowadzonych przez Gartner Group wynika, że w latach 2003-05 większość analogowych central abonenckich PABX zostanie zastąpiona rozwiązaniami bazującymi na technologii VoIP.
"Prognozy być może sprawdzą się, ale na zachodzie Europy, a nie w Polsce. Uważam, że w naszych warunkach korzystanie z VoIP jest opłacalne jedynie w przypadku firm, których pracownicy często przeprowadzają rozmowy międzynarodowe. Składa się na to kilka czynników: brak konkurencji w zakresie świadczenia usług telefonicznych połączeń międzynarodowych, uciążliwe dla klientów prefiksy, fakt, że odbierający rozmowę IP też musi posiadać odpowiednią infrastrukturę. Nie bez znaczenia jest też gorsza jakość połączenia, zależna od natężenia ruchu w sieci" - uważa Tomasz Perzyna, koordynator sprzedaży produktów PABX w Panasonic Polska.
Przedstawiciel firmy Alcatel zwraca uwagę, że nie każde przedsiębiorstwo może zastosować telefonię VoIP. Powodem jest delikatność elektronicznych urządzeń oraz brak gotowości firm do przejścia na najnowsze rozwiązania technologiczne.
"Wizja zastąpienia central abonenckich telefonią IP jest zbyt fantastyczna, choć, moim zdaniem, jej udział w rynku będzie wzrastał. VoIP należy stosować tylko tam, gdzie ma to sens. Zawsze pozostaną klienci, którzy będą potrzebowali tradycyjnych rozwiązań. Trudno instalować w zakładach przemysłowych, np. kopalni czy hucie, konsolę VoIP. Natomiast w firmach, w których wykorzystywana jest sieć korporacyjna, ma to sens. Druga sprawa - niektórzy klienci nie są gotowi do zmiany wykorzystywanej technologii. Dlatego, żeby niejako oswoić ich z technologią - ustawiamy kilka terminali VoIP i klient może rozwijać się i migrować ku telefonii IP we własnym tempie" - twierdzi Piotr Staszczak, dyrektor departamentu integracji systemowej i wdrożeń firmy Alcatel.
Według przedstawiciela firmy DGT, producenta centralek abonenckich, technologia VoIP zastąpi dzisiejsze rozwiązania, jednak nie stanie się to szybko. Wszystko będzie zależało od podejścia operatorów świadczących usługi, którzy dysponują nowoczesną infrastrukturą TDM, wykorzystującą obecne technologie, i nie chcą inwestować w nowe sieci. Operatorzy telekomunikacyjni mają monitorować rynek i poszukiwać potwierdzeń dla inwestycji w technologię VoIP ze strony klientów. Dopiero w odpowiedzi na takie instalacje, kolejny ruch należeć będzie do producentów sprzętu. Wówczas ma powstać rynek central i serwerów wykorzystujących technologię IP.
"Technologia IP w pełni pokaże swoje możliwości dopiero w przypadku pełnej homogeniczności sieci i pracujących w niej urządzeń. Jednolita technologicznie sieć strukturalna, serwery, centrale, a nawet aparaty IP - to jednak jeszcze co najmniej pięcioletnia przyszłość. Nie mniej jednak sądzę, że sprzedaż na rynku tradycyjnych rozwiązań będzie maleć. Technologie IP pomału będą zdobywać rynek, aby po 3-4 latach osiągnąć gwałtowny wzrost. Wszystko w ręku i portfelu pierwszych inwestorów, czyli operatorów" - mówi Wacław Czech, dyrektor pionu techniki firmy DGT.
Oczywiście, z przewidywaną zmianą technologiczną łączy się konieczność wymiany urządzeń. Zmiana technologii musi dotyczyć producentów sprzętu. Ci postępują różnie. Jedni wprowadzają nowe linie produktowe, inni sprzedają centrale gotowe do obsługi połączeń IP po dokupieniu przez klienta opcjonalnego modułu. Jednak nie wszyscy producenci centralek abonenckich włączyli do swojej oferty urządzenia obsługujące telefonię IP. Firma Platan, powstała w wyniku połączenia wiodących na tym rynku spółek Digitex i Micronet, nie sprzedaje centralek obsługujących telefonię IP. Tak też jest w przypadku lidera rynku, firmy Panasonic, która zacznie sprzedawać pierwszy model centrali VoIP za kilka miesięcy. Jest to spowodowane niszowością tego rynku.
"Na razie nie oferujemy centralek z wbudowaną bramką VoIP. Klienci mogą podłączyć nasze urządzenia do bramek IP zewnętrznych producentów. Dzieje się tak dlatego, że popyt na takie urządzenia jest znikomy. Według mnie, jest po prostu za wcześnie. W 2001 roku jedynie 2 proc. sprzedanych central abonenckich obsługiwało VoIP. Przygotowana przez Panasonic nowa centrala będzie wyposażona w bramkę IP. Jest ona już gotowa i w najbliższym czasie zostanie skierowana do badań w Instytucie Łączności w celu uzyskania stosownych certyfikatów. Zdajemy sobie sprawę, że tendencja będzie szła w stronę łączenia przesyłu głosu i danych poprzez tę samą sieć" - zaznacza Tomasz Perzyna.