Polska Telefonia Komórkowa Centertel w piątą rocznicę uruchomienia działalności cyfrowej sieci Idea poinformowała o jej dynamicznym rozwoju (obecnie liczba użytkowników Idei zbliża się do 4,7 mln) oraz zaprezentowała nowe oferty. Zdaniem przedstawicieli Zarządu PTK Centertel w 2002 r. spółka zanotowała rekordowo dobre wyniki operacyjne i zamierza w br. kontynuować strategię szybkiego rozwoju, zwracając większą uwagę na wartościowość klientów. Szczegółowe wyniki finansowe PTK Centertel za 2002 r. zostaną przekazane przez Telekomunikację Polską zgodnie z harmonogramem komunikacji inwestorskiej w ramach Grupy France Telecom.
Z okazji swoich 5 Urodzin Idea przygotowała dla klientów nowe usługi i oferty - dostępne od początku marca br.:
dostępna jest nowa usługa Idea MMS - czyli multimedialne wiadomości MMS w Idei (umożliwiające oprócz przesyłania tekstu także transmisję informacji wzbogaconej o dodatkowe elementy, jak: zdjęcia, animacje, a nawet nagrania dźwiękowe) - w najatrakcyjniejszych cenach w Polsce: tylko 1 PLN (netto)/MMS (ponadto każdy abonent Idei mam możliwość przesłania pierwszych 5 MMSów za darmo). Atrakcyjność oferty Idea MMS zwiększają specjalne usługi: Skrzynka MMS i Album MMS, wykorzystujące funkcjonalność skrzynki mBox (www.idea.pl) oraz kilkanaście serwisów tematycznych MMS. Idea aktywnie promuje nowe usługę Idea MMS i do 31.05.br. oferuje wszystkim jej użytkownikom - po 100 darmowych MMSów miesięcznie!
Idea daje możliwość ściągnięcia - za darmo - specjalnych, urodzinowych urodzinowych dzwonków, tapet MMS i logotypów Idei
klienci Idei o 5-letnim stażu w sieci otrzymają dodatkowo 1.000 punktów w Programie Idea Profit
w Idea POP w terminie 1.03-30.04.br. dostępna jest dla wszystkich użytkowników specjalna promocja SMSów - najniższa w Polsce cena SMSa w ofertach prepaid - 0,24PLN/SMS - wysyłanych do dowolnej liczby numerów w ramach sieci Idea. Natomiast wszyscy nowi klienci Idea POP, którzy zakupią ZestawPOP lub StartPOPa, otrzymają promocyjne pakiet 100 SMSów za darmo (1.03-30.05.br. w sieci Idea)!
dostępne są dwa nowe modele telefonów z MMS: Siemens S55 (od 99 PLN netto) i Nokia 3510i (od 1 PLN netto) - oba w ofertach abonamentowych Idea Optima i Idea Meritum
obniżono ceny wybranych modeli telefonów dostępnych w ofercie Idea Optima: Nokia 3510, Nokia 7650, Samsung N620, Samsung N500, Siemens C55, Siemens S55, Ericsson T68i.
w obydwu ofertach abonamentowych Idei rozpoczyna się Promocja Wiosenna GPRS, w ramach której obniżeniu cen ulegają kwoty abonamentów we wszystkich ogólnodostępnych ofertach na transmisję GPRS (Taryfa liniowa GPRS, Pakiet 5 MB, Pakiety 15, 30 i 50 MB (Meritum) oraz zmniejszają się także opłaty za dodatkowe megabajty danych, z których użytkownicy korzystają po wyczerpaniu pakietów. Promocja trwa do 31.08.br.
Idea wprowadza dwie identyczne promocyjne oferty: InterOptima WAP w Idei Optimie i InterMeritum WAP w Idei Meritum - zastępujące bardzo popularne oferty InterOptima i InterMeritum. Oferty InterOptima WAP i InterMeritum WAP dostępne będą od 1.03.2003 do 30.06. 2003 r.
Od 3.03 do 30.04.2003 r. w ofercie Idea Optima dostępna jest specjalna promocja VIVA!IDEA łącząca w sobie potencjał obu marek i umożliwiająca: zakup telefonu Idei w korzystnych cenach (już od 1 PLN), podwójny pakiet darmowych minut przez 3 m-ce (na połączenia w ramach sieci Idea), sportowe etui na telefon i miesięcznik Viva!
W marcu 2003 r. Idea Optima oraz miesięcznik PANI, wydawany przez Edipresse Polska S.A, rozpoczynają ogólnopolską akcję społeczną "Różowe Okulary", której celem jest zidentyfikowanie przyczyn stresu oraz jego negatywnych skutków, ale przede wszystkim przedstawienie prostych i natychmiastowych sposobów jego przezwyciężenia.
1.03.1998 r. operator Polska Telefonia Komórkowa Centertel uruchomiła w Warszawie cyfrową sieć telefonii komórkowej pod nazwą Idea Centertel (GSM 1800). Wprowadzono wtedy klientom dwie taryfy: Idea 50 i Idea 150 z bardzo konkurencyjnymi stawkami za połączenia, w stosunku do dostępnej na rynku oferty. Zasięg sieci obejmował w 1998 roku 10 aglomeracji miejskich i najważniejsze szlaki komunikacyjne. Przez następne 5 lat PTK Centertel intensywnie pracował nad rozwojem sieci Idea, jakością obsługi klientów oraz różnorodnością i elastycznością oferty. Obecnie z sieci Idea korzysta blisko 4,7 mln klientów, a zasięg sieci dostępny jest na terenie całego kraju. Warto w tym miejscu przypomnieć najważniejsze wydarzenia 5-lecia Idei.
W maju 1998 r. uruchomiono w sieci Idea usługę krótkich wiadomości tekstowych SMS, a ponadto roaming i dostęp do Internetu. We wrześniu 1998. z sieci GSM 1800 korzystało już 100.000 abonentów, do końca roku ta liczba uległa podwojeniu (200.000).
15.09.1998 r. wprowadzono ofertę bezabonamentową sieci Idea - POP - dla tych, którzy cenią swobodę, niezależność i brak formalności.
W lutym 1999 r. powstał pierwszy serwis informacyjny serwis SMS Lotto dostarczający swoim użytkownikom wyniki gier liczbowych bezpośrednio po losowaniu; był to początek usług opartych o technologię SMS.
17.05.1999 r. udostępniono 100 roaming zagraniczny w sieci Idea.
W grudniu 1999 r. w POPie pojawiły się SMS-y; na początek, od 23.12 do 30.01.2000 r. użytkownicy usługi bezabonamentowej mogli wysyłać SMS-y zupełnie za darmo (rekordzista wysłał jednego dnia 1.107 SMSów!). Na koniec drugiego roku Idei z jej sieci korzystał już trzykrotnie więcej klientów - 600.000.
1.03.2000 r., dokładnie w drugie urodziny Idei, ruszyła sieć dwuzakresowa GSM 900/1800, obejmująca swoim zasięgiem 78% Polaków i obejmująca trzy oferty:
Meritum - dla klientów biznesowych
Optima - dla klientów idywidualnych: 6 nowych taryf, bezpłatne połączenia ze wszystkimi operatorami w ramach abonamentu, darmowa poczta głosowa, jednolita stawka za połączenia;
POP - oferta bezabonamentowa dla ceniących niezależność.
Jeszcze w marcu 2000 r. zaproponowano dotychczasowym abonentom atrakcyjną ofertę wymiany telefonów na dwuzakresowe, które pozwalały w pełni korzystać z zalet dwuzakresowego zasięgu sieci.
5.04.2000 r. powstał z myślą o lojalnych klientach Idei program Idea Profit; jego członkowie czerpią dodatkowe profity z faktu korzystania z naszych usług, a 19.04.2000 r. uruchomiono usługę WAP Idea, opartą na protokole komunikacji bezprzewodowej; dzięki niej abonenci uzyskali dostęp do wielu przydatnych informacji, bez względu na czas i miejsce pobytu.
W sierpniu 2000 r. wprowadzono usługę wykorzystującą pakietową transmisję danych - GPRS - w ten sposób szybkość komunikowania się telefonu komórkowego w sieci Idea z Internetem (pobierania i wysyłania danych) wzrosła wielokrotnie.
Natomiast od 1.09.2000 r. udostępniono - jako pierwsze w Polsce - usługi bankowe przez "komórkę" dzięki współpracy Idei z Wielkopolskim Bankiem Kredytowym.
2000 r. zamknięto liczbą 1.650.000 klientów.
16.02.2001 r. zaproponowano (kampania reklamowa z Adamem Małyszem), abonentom usługę 'Co druga minuta gratis'.
Tydzień później rozpoczęliśmy współpracę z telewizją TVN, umożliwiając naszym Klientom głosowanie za pośrednictwem SMS-ów na uczestników pierwszej edycji programu "Big Brother"; była to pierwsza w Polsce tego typu inicjatywa, która zapoczątkowała prawdziwy SMS-owy "boom"
26.04.2001 r. liczba klientów Idei przekroczyła 2.000.000.
22.05.2001 r. wprowadzono program lojalnościowy "Zostańmy Razem", który umożliwia abonentom sieci Idea wymianę telefonów lub korzystanie z dodatkowych pakietów bezpłatnych minut
W lipcu 2001 r. wprowadzono nowa ofertę Idea Meritum (m.in. aktywacja od 1 numeru, 6 taryf)
Od 17.09.2001 r. klienci Idei mogą płacić SMS-em za postój w warszawskich strefach płatnego parkowania - powstała usługa Idea WaPark SMS.
W listopadzie 2001 r. wprowadzono ofertę Nowa Idea Optima, która oferuje m.in. niespotykane dotąd rozwiązania na polskim rynku: pakiety darmowych minut w ramach abonamentu i ich wymiany na darmowe SMS-y (1 minuta = 4 SMS-y);
Natomiast od 21.11.2001 r. w POPie dostępna jest darmowa poczta głosowa, a od 1.12.2001 r. POP jako pierwsza oferta prepaid w Polsce umożliwiła wysyłanie SMS-ów podczas pobytu w roamingu.
Rok 2001 zakończył się liczbą 2.780.000 klientów w sieci Idea.
W kwietniu 2002 r. zaproponowano klientom biznesowym usługi oparte na GPRS, a wszystkim korzystanie z serwisów lokalizacyjnych "Co, gdzie, którędy?", które udostępniają informacje o najbliższych użytkownikowi obiektach z wybranej kategorii, np.: bankomatach, sklepach, kinach, aptekach, stacjach benzynowych.
18.06.2002 r. minęło 10 lat sieci Centertel (NMT450i), urodziny PTK Centertel i zarazem dziesięciolecie telefonii komórkowej w Polsce.
Na wakacje 2002 r. udostępniono roaming głosowy w Idei POP, a we wrześniu ub. r. wprowadzono InterOptimę, promocyjną ofertę na korzystanie z pakietowej transmisji danych GPRS, obejmującą zryczałtowaną opłatę na WAP over GPRS i wyjątkowo niskie stawki na połączenia z Internetem.
Pod koniec września ub. r. z usług Idei korzystało już ponad 4 mln osób.
30.09.2002 r. na rynku pojawił się Pakiet DoMowy - jedyny w swoim rodzaju plan taryfowy, pozwalający na posiadanie kilku telefonów we wspólnym abonamencie, korzystających ze wspólnego pakietu bezpłatnych minut/SMS-ów.
1.11.2002 r. wprowadzono usługi Sekunda i Sekunda Pro, czyli 1-sekundowe rozliczanie połączeń.
Od grudnia 2002 r. klienci mogą korzystać z nowego serwisu internetowego Multi Access Portal www.idea.pl oraz z wyjątkowego narzędzia do komunikacji: mBoxa, łączącego cechy Bramki SMS, konta e-mailowego, kalendarza, listy zadań i notatnika.
2002 r. zakończył się uzyskaniem liczby 4.480.000 klientów.
Od 1.03.2003 r. abonenci sieci Idea mogą wysyłać i odbierać wiadomości multimedialne - MMS-y; z usługi można korzystać za pośrednictwem telefonu obsługującego MMS-y lub konta mBox w serwisie www.idea.pl.
"Cieszę, się że w 2002 r. udało nam się przekroczyć kolejno dwa milionowe progi rozwoju liczby naszych klientów i to w odstępie zaledwie kliku miesięcy i jestem przekonany, że ta dynamika zostanie utrzymana i wkrótce powitamy w sieci Idea kolejnego - 5-milionowego abonenta" - mówi Sławomir Skrodzki, prezes zarządu i dyrektor generalny PTK Centertel - "Chciałbym podziękować wszystkim naszym klientom, gdyż to właśnie dzięki ich entuzjazmowi w korzystaniu z usług telefonii mobilnej odnosimy kolejne sukcesy rynkowe, a telefon komórkowy Idei stał się niezmiernie popularny w naszym kraju, obecnie będąc nieodzownym narzędziem codziennej pracy i rozrywki."
W 2002 r. PTK Centertel osiągnęła założone cele strategiczne (1/3 udziału w rynku, EBITDA), a w br. zamierza koncentrować działania wokół umocnienia swojej pozycji rynkowej (a zwłaszcza zwiększania wartościowości klientów) i dalszego poprawiania wskaźników finansowych.
"W 2002 r. nastąpił ponad 40% wzrost całkowitych przychodów, które wyniosły 3.460 mln zł (2.367 mln zł w 2001 r.), natomiast odnotowalismy lepszy od planowanego wskaźnik EBITDA w wysokości 730 mln PLN, co stanowi ok. 21% przychodów)" - mówi Jacek Murawski, członek zarządu PTK Centertel, dyrektor finansowy. Obecnie Idea posiada blisko 33% udział w rynku telefonii komórkowej w Polsce (32,1% na koniec 2002 r., 27,8% na koniec 2001 r., przy 22% na koniec 2000 r.) i co miesiąc uzyskuje około sto tysięcy nowych klientów. W PTK Centertel pracuje obecnie 2.300 etatowych pracowników.
Zdaniem wiceprezesa ds. operacyjnych PTK Centertel, Jean-Marc Vignolles'a, Idea posiada obecnie blisko blisko 4,7 mln klientów, z których ok. 55% korzysta z bezabonamentowej usługi Idea POP. Natomiast w sieci analogowej NMT450 działa nadal ok. 10.000 abonentów. O sukcesie ubiegłorocznym sukcesie rynkowym Idei zdecydowała szybka rozbudowa sieci (obecnie dostępna dla blisko 99% Polaków), wdrażanie nowych usług oraz poprawa jakości obsługi klientów. "Skuteczna realizacja celów przyjętych w ub. r. to potwierdzenie naszych możliwości oraz słuszności przyjętej strategii - mówi wiceprezes J-M. Vignolles - Zdecydowały o tym: opracowanie oferty handlowej wyróżniającej od konkurencji oraz szybka budowa sieci i zdobywanie nowych klientów". Segmentacja ofert Idei oraz wprowadzenie wielu nowych usług: (m.in. StartOptima, Pakiet DoMowy, Pakiet dla Małych Firm, usługi oparte o GPRS, usługi lokalizacyjne, roaming głosowy w Idea POP czy ok. 250 Serwisów SMS) zostały tak dobrze przyjęte przez rynek, iż czego dowodem jest - rekordowe w historii Idei - zwiększenie bazy klientów o 1,7 mln nowych użytkowników w ciągu roku.
Najliczniejszą grupą klientów sieci Idea są młodzi mężczyźni w wieku 18-35 lat i dochodzie mieszczącym się w granicach średniej krajowej. Abonenci sieci Idea są w większości mieszkańcami dużych i średnich miast. Najliczniejszą grupa użytkowników telefonów komórkowych to osoby legitymujące się wykształceniem średnim i wyższym. Coraz większą grupę stanowią osoby prowadzące własny biznes oraz wzrasta odsetek klientów korporacyjnych oraz sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dużą grupę klientów Idei stanowią także młodzi entuzjaści nowych technologii(np. Internetu) komunikacyjnych, którzy w dużym stopniu wykorzystują SMSy (średnio 30/abonenta), WAP i GPRS.
Sukcesy pozyskiwania klientów w sieci sprzedaży Idei oparto o:
jasną oraz atrakcyjną cenowo i asortymentowo ofertę dla wszystkich segmentów rynku (POP Idea, Idea Optima, Idea Meritum)
wprowadzanie nowych usług i technologii zgodnie z hasłem 'Idea-pomysły dla ludzi pomysły'
wysoką jakość obsługi posprzedażnej (BOP, POK)
łatwą dostępność do zakupu usług (4 kanały sprzedaży)
edukację klientów w zakresie aktualnej i potencjalnej użyteczności usług telekomunikacyjnych
W 2003 r. PTK Centertel, operator sieci Idea, zakłada realizację następujących celów: dalszą rozbudowę bazy abonentów (a zwłaszcza zwiększanie ich wartościowości), dalsze umacnianie marki Idea, świadczenie w pełni zintegrowanej oferty usług dla wszystkich segmentów klientów obejmujących: usługi głosowe, zawansowane usługi dodane, usługi szybkiej transmisji danych (w szczególności usługi MMS, lokalizacyjne, serwisy SMS, m-commerce, GPRS), wdrażanie innowacyjnych rozwiązań wokół usług transmisji danych oraz dalsze podniesienie jakości obsługi klienta.
Idea zamierza skoncentrować się także na nowych obszarach rozwiązań biznesowych w zakresie:
różnorodności i ewolucyjności wykorzystywanych technologii (SMS, MMS, WAP, GPRS)
szybkości, kompleksowości oraz innowacyjności wdrażania nowych produktów
nowym partnerstwom strategicznym w nowych sektorach działalności
wykorzystywania synergii w Grupie Telekomunikacji Polskiej S.A. i France Telecom
PTK Centertel zamierza zwiększać swoją wartość dzięki dalszym zmianom w sektorze telekomunikacyjnym wynikających z: wprowadzania usług konwergentnych (dalszego przenikania się rynków i technologii: informatycznych (Internet), telekomunikacyjnych (stacjonarnych i komórkowych), medialnych (telefonia kablowa i satelitarna) oraz rosnących wymagań klientów co do jakości szybkości ilości przesyłanych danych i zmiany modelu działania operatora komórkowego w kierunku dostarczaniu kompleksowych rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb (tailor made).