UKE porównał roczne koszty korzystania z telefonu komórkowego w ofertach postpaid dla trzech profili klientów: mało, średnio i bardzo aktywnego.
Ceny koszyków usług dla klientów indywidualnych
Ceny w poszczególnych koszykach usług dla mało, średnio i bardzo aktywnych klientów indywidualnych zostały obliczone przez operatorów wg następujących założeń:
Klient mało aktywny - 25 minut rozmów wychodzących miesięcznie + 30 SMS, 42% rozmów do sieci stacjonarnej, 58% do sieci komórkowej (40% do własnej sieci, 18% do innych sieci komórkowych). Struktura ruchu dobowo: 38% w szczycie, 35% poza szczytem, 27% w weekend.
Klient średnio aktywny - 75 minut rozmów wychodzących miesięcznie + 35 SMS, 36% rozmów do sieci stacjonarnej, 64% do sieci komórkowej (43% do własnej sieci, 21% do innych sieci komórkowych). Struktura ruchu dobowo: 47% w szczycie, 30% poza szczytem, 23% w weekend.
Klient bardzo aktywny - 150 minut rozmów wychodzących miesięcznie + 42 SMS, 40% rozmów do sieci stacjonarnej, 60% do sieci komórkowej (42% do własnej sieci, 18% do innych sieci komórkowych). Struktura ruchu dobowo: 63% w szczycie, 22% poza szczytem, 15% w weekend.
Roczna wartość koszyków została obliczona na podstawie:
1/3 opłaty aktywacyjnej
wartości abonamentu pomnożonej przez 12
wartości opłat za zrealizowane połączenia wychodzące krajowe (wg opisów podanych powyżej) w ciągu miesiąca, po uwzględnieniu pakietów minutowych lub kwotowych zawartych w abonamencie, pomnożonych przez 12
wartości opłat za wysłane w ciągu miesiąca SMS-y, (wg opisów podanych powyżej), pomnożonych przez 12.
Opłaty zawierają VAT. Obliczenia opierają się na dostępnych w danym roku abonamentowych planach taryfowych, z których operator wybrał plan o najniższym koszcie użytkowania przez klienta. Ceny rocznych koszyków usług dla klientów indywidualnych kształtowały się w 2006 roku w sposób zależny przede wszystkim od intensywności wykorzystania podstawowych usług dostępnych w ramach planów taryfowych.
Wyraźnie jednak widać pewne tendencje zarówno w przypadku koszyków dla klientów mało aktywnych jak i średnio oraz bardzo aktywnych.
We wszystkich trzech przypadkach zdecydowanie najdroższe roczne koszyki cen użytkowania telefonii ruchomej oferował Polkomtel. Z drugiej strony operator ten, jako jedyny spośród analizowanych, odnotował we wszystkich trzech przypadkach spadek cen koszyków w porównaniu z 2005 rokiem i każdorazowo był to największy spadek, przekraczający 15%, co wyraźnie wskazuje na dążenia operatora do silnej konkurencji cenowej z pozostałymi uczestnikami rynku.
PTK Centertel we wszystkich trzech grupach klientów zajmował środkową pozycję pomiędzy operatorami Plusa i Ery, wykazując niewielki, w porównaniu z rokiem 2005, spadek kosztu użytkowania usług telefonicznych - jedynie w przypadku klienta średnio aktywnego i był to spadek o prawie 2%.
W przypadku przedstawionych przez Polską Telefonię Cyfrową optymalnych cenowo dla użytkownika koszyków, wszystkie trzy spośród przedstawionych odnotowały wzrost cen w porównaniu z rokiem poprzednim. Pomimo tego każdorazowo oferta operatora sieci Era była cenowo najatrakcyjniejsza z analizowanych na rynku.
Klient mało aktywny
W przypadku użytkowników tzw. mało aktywnych najdroższą ofertę proponował Polkomtel. Koszt użytkowania wyniósł w tym przypadku 348,59 zł z VAT rocznie. Jednocześnie operator sieci Plus wykazał jako jedyny spadek ceny koszyka usług o prawie 19% w stosunku do 2005 roku. Pozostali operatorzy bądź utrzymali cenę na poziomie z roku poprzedniego – PTK Centertel z kwotą 305,00 zł z VAT, bądź też odnotowali jej wzrost – Polska Telefonia Cyfrowa z kwotą 263,00 zł z VAT wobec 256,00 zł z VAT w roku 2005. Mimo wzrostu ceny operator marki Era drugi rok z rzędu oferował najtańszy koszyk usług dla najmniej aktywnej grupy klientów.
Roczne ceny koszyków usług dla mało aktywnych klientów abonamentowych indywidualnych
źródło: opracowanie własne UKE wg koszyka cenowego dla mało aktywnego klienta indywidualnego
W zakresie tempa spadku cen operator sieci Plus odnotował na przestrzeni lat 2005-2006 spadek o ok. 19% wobec prawie 39% pomiędzy latami 2004-2005. Operator sieci Orange nie zmienił swoich stawek w latach 2005-2006 wobec prawie 3% wzrostu cen na przestrzeni lat 2005-2004, z kolei Polska Telefonia Cyfrowa odnotowała wzrost ceny o ok. 3% wobec spadku o blisko 54% w latach 2004-2005.
Klient średnio aktywny
Podobnie przedstawia się sytuacja w przypadku koszyka cenowego dla klientów średnio aktywnych. Również w tym przypadku Polkomtel posiadał zdecydowanie najdroższą ofertę, z rocznym kosztem użytkowania na poziomie 694,91 zł z VAT i wykazał w porównaniu z 2005 rokiem największy spadek cen o ponad 16%. PTK Centertel ponownie uplasował się na środkowej pozycji między Plusem i Erą, z ceną koszyka w wysokości 598,00 zł z VAT. Cena koszyka operatora sieci Orange była o prawie 2% niższa niż w roku 2005. Również w tym przypadku koszyk Polskiej Telefonii Cyfrowej był droższy (o prawie 7%) niż w 2005 roku, z ceną 529,00 zł z VAT, będąc jednocześnie najtańszym ze wszystkich trzech analizowanych koszyków operatorów.
Roczne ceny koszyków usług dla średnio aktywnych klientów abonamentowych indywidualnych
źródło: opracowanie własne UKE wg koszyka cenowego dla średnio aktywnego klienta indywidualnego.
Na uwagę zasługuje pokazane na poniższym wykresie tempo spadku cen, które w latach 2005-2006 było dla wszystkich trzech operatorów zdecydowanie niższe niż w latach 2004-2005. Polkomtel odnotował spadek ceny o ponad 16% wobec niespełna 41% w latach 2004-2005, PTK Centertel odpowiednio o prawie 2% wobec blisko 20% w analogicznym okresie, z kolei Polska Telefonia Cyfrowa odnotowała na przestrzeni lat 2005-2006 wzrost o blisko 7% wobec spadku o ponad 32% w latach 2004-2005.
Klient bardzo aktywny
W przypadku klientów bardzo aktywnych roczne ceny koszyków usług kształtowały się w 2006 roku w sposób podobny do koszyków dla klientów mało aktywnych, przede wszystkim w zakresie relacji cen między poszczególnymi operatorami.
Kolejny raz najdroższy był koszyk oferowany przez operatora sieci Plus, który kosztował 1 217,15 zł z VAT i był o prawie 16% tańszy niż w roku 2005. Koszyk PTK Centertel utrzymał poziom cenowy z poprzedniego roku tzn. 908,00 zł z VAT. Również w tym przypadku koszyk Polskiej Telefonii Cyfrowej okazał się najatrakcyjniejszy cenowo (716,00 zł z VAT), mimo iż był prawie o 6% droższy od oferowanego rok wcześniej.
Roczne ceny koszyków usług dla bardzo aktywnych klientów abonamentowych indywidualnych
źródło: opracowanie własne UKE wg koszyka cenowego dla bardzo aktywnego klienta indywidualnego
W zakresie dynamiki spadku cen koszyki dla klientów bardzo aktywnych wykazały się, podobnie jak koszyki dla klientów średnio aktywnych, zdecydowanie mniejszą dynamiką spadku niż na przestrzeni lat 2004-2005. Cena koszyka oferowanego przez operatora Plusa spadła w latach 2005-2006 o wspominane niecałe 16% wobec ponad 36% w poprzednim okresie czyli w latach 2004-2005, koszyka Orange utrzymała się na niezmienionym poziomie wobec spadku o ponad 37% na przestrzeni lat 2004-2005, a koszyka Ery wzrosła o prawie 6% wobec spadku w latach 2004-2005 o blisko 53%.