Tak przynajmniej wynika z raportu PMR zawierającego dane oraz prognozy dotyczące rynku płatnej telewizji oraz VOD.
Penetracja płatnymi usługami VOD wśród polskich gospodarstw znajduje się w silnym trendzie wzrostowym. W roku 2023 roku osiągnęła pułap 65%, wyprzedzający tym samym usługi płatnej telewizji.
Baza gospodarstw korzystających z subskrypcyjnych serwisów VOD w dużej mierze jest budowana na gospodarstwach korzystających z cudzych subskrypcji.
Współdzielenie kont jest popularnym sposobem na optymalizację wydatków po stronie konsumenta, ale zdecydowanie nie jest korzystne dla usługodawców, co objawia się w malejących przeciętnych przychodach na użytkownika płatnych usług.
W 2023 roku Netflix ograniczył możliwość współdzielenia kont, co przyniosło pozytywne rezultaty dla dostawcy – liczba subskrypcji serwisu wzrosła wyraźnie. Podobne działania zapowiada również Disney.
2021 | 2022 | 2023 | 2027p | 2029p | |
Usługi płatnej telewizji (%) | 60,6% | 58,6% | 58,6% | 56,4% | 54,4% |
Płatne usługi VOD (%) | 47,0% | 57,9% | 64,8% | 75,8% | 79,6% |
Netflix nie straci w najbliższych latach pozycji dominującej na rynku, jednak jego dominacja będzie słabnąć. Konkurencja ze strony innych platform wywiera coraz mocniejszą presję. W 2023 roku swoją premierę miał serwis SkyShowtime, który relatywnie szybko uzyskał kilkaset tysięcy subskrypcji. Następnie, w 2024 roku doszło do premiery serwisu Max, który zastąpił serwis HBO Max. Warner Bros, właściciel serwisu Max, dąży w swojej strategii do połączenia oferty Maxa z treściami premium z platformy Player.pl. Sam Player.pl z kolei ma zostać przekształcony w serwis działający w modelu AVOD (model z reklamami), co ma na celu przyciągnięcie szerszego grona odbiorców, oferując im darmowy dostęp do treści w zamian za oglądanie reklam.
Część konsumentów wskazuje, że rozdrobnienie i zbyt duża liczba serwisów jest słabą stroną platform SVOD.
Konsolidacja oferty może okazać się atrakcyjnym rozwiązaniem, które pozwoli na dostęp do szerokiej gamy treści w jednym miejscu, co jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów.
1-3 miesięcy (%) | 9,5% |
4-6 miesięcy (%) | 8,4% |
7-11 miesięcy (%) | 9,7% |
Subskrypcja przez rok (%) | 72,4% |
Rozdrobnienie rynku przyczynia się też do tego, że część użytkowników decyduje się na rotowanie serwisami SVOD. Zjawisko to polega na okresowej zmianie użytkowanego serwisu w zależności od pożądanego kontentu. Użytkownicy subskrybują dany serwis na kilka miesięcy, aby obejrzeć nowe sezony ulubionych seriali lub premiery filmowe, a następnie rezygnują z subskrypcji na rzecz innej platformy, która w danym momencie oferuje bardziej atrakcyjne treści. Taki model konsumpcji treści wideo staje się coraz bardziej popularny, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń.
W ostatnim czasie w mediach coraz częściej można było usłyszeć o planach niektórych streamingów (np. Netflixa) dotyczących wprowadzenia tańszych pakietów z reklamami na rynku polskim. Dotychczas jedynym graczem oferującym tego rodzaju pakiet jest Player.pl.
Według najnowszych badań PMR, z połowy 2024 roku, blisko 1/4 Polaków byłaby skłonna do skorzystania z takiego pakietu. Nieco ponad połowa użytkowników VOD nie jest skłonna do oglądania reklam w zamian za obniżkę ceny, chcąc pozostać w typowo płatnym modelu. Wychodzą z założenia, że płatny serwis nie powinien zawierać reklam. Pozostałe 25% widzów nie jest zdecydowanych w tej kwestii i może rozważać każdą z opcji.
Tak | Nie | Niezdecydowani |
23,5% | 51,2% | 25,3% |