Wspólne przedsięwzięcia banków i operatorów

Newsy
Opinie: 1

Banki i firmy telekomunikacyjne coraz częściej podejmują wspólne przedsięwzięcia.Jednym z najbardziej efektownych wydarzeń z tej dziedziny była z pewnością umowa zawarta pomiędzy hiszpańską Telefoniką oraz Banco Bilbao Vizcaya Argentaria – wspólna inwestycja będzie kosztować 6 miliardów euro, a już w przyszłym roku ma przynieść dodatkowy zysk na poziomie 1,6 mld euro. Inna ze znanych hiszpańskich instytucji finansowych, Banco Santander Central Hispano (BSCH), rozpoczęła ofensywę w amerykańskim e-bankingu za pośrednictwem portalu internetowego zlokalizowanego w Miami, przejętego za 500 milionów dolarów. W swych działaniach BSCH jest wspierany przez giganta telekomunikacyjnego – Vodafone Airtouch.

Podobne pomysły zaprezentował w ubiegłym roku holenderski potentat bankowości detalicznej – ABN Amro, współpracujący z firmą KPN, miejscowym potentatem pocztowo-telefonicznym. Obie firmy, inwestując na początek prawie 200 milionów euro, w czym partycypują w proporcji 50:50, powołały wspólną platformę mającą świadczyć usługi internetowej bankowości detalicznej. Money Planet, bo tak się nazywa ta platforma, zaczyna od rynków holenderskiego, niemieckiego oraz belgijskiego, ale w dalszej perspektywie chce się zadomowić również w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Austrii oraz w Polsce!

Do tego typu współpracy coraz częściej przekonują się również polskie instytucje finansowe oraz spółki telekomunikacyjne – operatorzy telefonii komórkowej. Niewątpliwie pionierską rolę w tej dziedzinie odegrał Polkomtel i prowadzona przez niego sieć Plus GSM. Najpierw wspólnie z platformą detaliczną Wielkopolskiego Banku Kredytowego – WBK24 – udostępnił bierne usługi mobile-bankingu, dzięki którym za pomocą SMS-ów można było m.in. kontrolować stan własnego rachunku. Wkrótce potem przyszła kolej na Bank Pekao SA, szukający sposobów sprostania oczekiwaniom miliona posiadaczy Eurokonta. Również w tym przypadku zaoferowano bierne usługi SMS-owe, o czym bank nieustannie informuje klientów w spotach reklamowych.
Technologia krótkich wiadomości tekstowych jest oczywiście niewystarczająca dla pełnego m-bankingu. Dlatego też kolejny krok w rozwoju tego typu usług poczynił Centertel, który – prowadząc sieć Idea – wyraźnie stara się zasłużyć na opinię najnowocześniejszego usługodawcy. Tak powstała kolejna pionierska oferta, której współtwórcą był również WBK.

Usługa nazwana WBK24 WAP została uznana za pierwszą pełną ofertę m-bankingu, realizowaną za pomocą Internetu i telefonu komórkowego. Funkcjonalność usługi przez telefon dorównuje „tradycyjnej” bankowości internetowej. Jedyna różnica i niedogodność sprowadza się więc do tego, że przelewów trzeba dokonywać mając do dyspozycji niewielki ekran telefonu, a nie monitor komputera.

Współpraca między WBK oraz Centertelem nie zatrzymała się na poziomie obsługi protokołu WAP. W pierwszych dniach grudnia ub. roku pojawiła się na rynku wspólna karta kredytowa obu instytucji – wydawana przez bank, firmowana przez Ideę. Poza standartowymi funkcjami płatniczej karty kredytowej produkt ten bierze udział w programie Idea Profit, w którym klient zbiera punkty, wymienialne na różnego rodzaju produkty.

W zakresie rozwijania finansowych usług internetowych za pomocą telefonu komórkowego Centertel nawiązał również współpracę z Global Capital Partners. To warszawskie biuro maklerskie, działające w sieci średniej wielkości amerykańskiego banku inwestycyjnego, wspólnie z Ideą zaoferowało usługi tzw. m-brokering. W swej warstwie funkcjonalnej są one skonstruowane w ten sam sposób jak w przypadku WBK24 WAP – można więc korzystać tak z usług pasywnych, jak i aktywnych.

Tendencja do integrowania usług bankowych z telekomunikacyjnymi jest więc bardzo wyraźna. Jak zapewnia nas Bob van Gessel, dyrektor wykonawczy w pionie e-Commerce ABN Amro, w przyszłości będzie się zaznaczać jeszcze wyraźniej. – Dotyczyć to będzie w szczególności właśnie operatorów komórkowych – dodaje członek kierownictwa holenderskiego banku. W ciągu kilku lat możemy się więc doczekać sytuacji, że na rynku będą działały silne grupy związane aliansami strategicznymi, w których znajdą się banki, spółki telekomunikacyjne i być może również duże przedsiębiorstwa informatyczne (bankier.pl).

Opinie:

Opinie archiwalne (1):

Komentuj

Komentarze / 1

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    mooby pisze: 2004-08-05 21:13
    umowa zawarta pomiędzy hiszpańską Telefoniką oraz Banco Bilbao Vizcaya Argentaria – wspólna inwestycja będzie kosztować 6 miliardów euro, a już w przyszłym roku ma przynieść dodatkowy zysk na poziomie 1,6 mld euro. Inna ze znanych hiszpańskich instytucji finansowych, Banco
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: