Polska Telefonia Cyfrowa opublikowała swoje wyniki finansowe i operacyjne za drugi kwartał 2008 roku. Operator odnotował wzrost przychodów oraz liczby klientów abonamentowych. Wprowadzenie przez PTC na rynek dodatkowych usług z obszarów telefonii i internetu stacjonarnego, jak Era Linia Domowa (WLR), Era Numer Stacjonarny oraz Era Internet Stacjonarny, przyniosło wzrost konkurencyjności na rynku dotychczas przypisanym operatorom stacjonarnym.
Mimo spadku stawek interconnectowych w 2007 roku, PTC uzyskała w 2008 roku wyższe przychody w porównaniu do roku ubiegłego dzięki wzrostowi ruchu w sieci. PTC w okresie od kwietnia do czerwca br. osiągnęła 1,976 miliarda zł przychodów. Jest to wzrost o 7% w stosunku do analogicznego okresu 2007 roku. Łącznie w pierwszym półroczu tego roku PTC uzyskała 3,851 miliarda zł przychodów, co stanowi przyrost o 7,6% w porównaniu do pierwszego półrocza roku ubiegłego. Łączne przychody PTC wzrosły również o 5,4% w odniesieniu do pierwszego kwartału br. W porównaniu do drugiego kwartału roku ubiegłego przychody ARPU wzrosły o 8,2%, oraz o 8,9% na koniec czerwca w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy roku ubiegłego.
Średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) dla całej bazy klientów abonamentowych i użytkowników telefonów na kartę wzrósł o 2 zł w stosunku do drugiego kwartału 2007 roku i osiągnął poziom 50 zł. Równocześnie wartość ARPU wzrosła w stosunku do pierwszych trzech miesięcy br. dla segmentu abonamentowego o ponad 2% oraz o ponad 5% dla przedpłaconego.
Wzrost wartości wskaźnika EBITDA oraz przyrost bazy klientów kontraktowych
Z kwartału na kwartał zwiększa się średnia liczba minut wykorzystywanych przez klientów PTC, co ma wpływ na zwiększone przychody. Ich wzrost w połączeniu z efektywnym zarządzaniem kosztami pozwolił na wzrost wskaźnika EBITDA i marży EBITDA zarówno w porównaniu do ubiegłego roku, jak i poprzedzającego kwartału. W drugim kwartale EBITDA wyniosła 730 mln złotych zwiększając się o 14,4% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2007, a w całym pierwszym półroczu br. 1 387 mln złotych wzrastając o 14,8% w stosunku do pierwszego półrocza ubiegłego roku. Marża EBITDA osiągnęła w drugim kwartale br. poziom 36,9 %.
Spółka zanotowała silny wzrost liczby klientów abonamentowych - o 893 tys., czyli o 18,2% w stosunku do drugiego kwartału roku ubiegłego. Ilość przyłączeń netto w bazie klientów kontraktowych w okresie od marca do czerwca br. wyniosła 208 tysięcy. Na koniec pierwszego półrocza br. z usług PTC korzystało 5,807 mln abonentów, a ich udział w ogólnej bazie klientów wzrósł z 39,2% w drugim kwartale 2007r. do 45,3 % w drugim kwartale 2008r. Całkowita liczba klientów wyniosła 12,830 mln i jest to wzrost o 2,4% w stosunku do końca czerwca 2007. Priorytetem PTC nie jest posiadanie największej na polskim rynku liczby kart SIM, a pozyskiwanie nowych klientów, głównie w segmencie abonamentowym. Dlatego Spółka prowadzi konsekwentną politykę odłączania nieaktywnych kart SIM w segmencie usług przedpłaconych. Jest to proces naturalny, który ma swoje odzwierciedlenie w osiąganych przez PTC wskaźnikach finansowych.
PTC z kwartału na kwartał utrzymuje bardzo niski wskaźnik rezygnacji klientów w segmencie abonamentowym tzw. churn. W drugim kwartale wyniósł on średnio zaledwie 0,5% miesięcznie, zmniejszając się zarówno w stosunku do odpowiedniego okresu roku ubiegłego, jak również w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy tego roku.
Średni, łączny dla klientów abonamentowych oraz dla systemu przepłaconego, koszt pozyskania klienta (SAC) wzrósł o 1,1% z 87 złotych w drugim kwartale roku ubiegłego do 88 złotych w drugim kwartale br.
Polska Telefonia Cyfrowa od 12 lat, czyli początku swojego istnienia, oferuje klientom najbardziej innowacyjne technologie oraz pełną gamę usług. Przykładem takiej innowacyjnej usługi jest wprowadzona przez PTC na polski rynek Era Numer Stacjonarny, dzięki której klient, na jednej karcie SIM, otrzymuje dwa numery: stacjonarny i komórkowy, przy najniższym w kraju abonamencie stacjonarnym - 5 złotych miesięcznie. Drugi kwartał 2008 to również intensywna praca nad usystematyzowaniem ofert i wdrożenie usług takich jak Era Internet Stacjonarny, czyli korzystający z BSA szerokopasmowy dostęp do Internetu w technologii ADSL, a także Era Linia Domowa i Era Linia Biznesowa - telefon stacjonarny oparty na rozwiązaniu WLR. Dzięki temu PTC świadczy obecnie pełen wachlarz usług telekomunikacyjnych zarówno mobilnych, jak i stacjonarnych; na przykład usługa telefonii stacjonarnej Era Domowa i Era Firmowa osiąga bardzo dobre wyniki – w drugim kwartale br. liczba jej użytkowników wyniosła 200 tys.
Również dużym zainteresowaniem klientów cieszy się usługa bezprzewodowego dostępu do Internetu blueconnect. Na koniec czerwca br. korzystało z niej już ponad 460 tys klientów. Chcąc zapewnić swoim klientom jeszcze większą swobodę, PTC w lipcu wprowadziła także blueconnect bez abonamentu, czyli usługę przedpłaconego dostępu do szerokopasmowego mobilnego Internetu z prędkością przesyłania danych do 7,2 Mb/s. Dla użytkowników tej usługi korzystanie z Internetu w sieci HotSpotów Ery jest bezpłatne.
Polska Telefonia Cyfrowa zgodnie ze swoją strategią nadal rozbudowuje sieć trzeciej generacji w technologii HSPA, która umożliwia klientom dostęp do najszybszego bezprzewodowego Internetu w usłudze blueconnect. Na koniec 2 kwartału 2008 technologia HSDPA 3,6 Mbps była dostępna w 350 miejscowościach i obejmowała swoim zasięgiem blisko 45% populacji Polski, czyli około 17 milionów klientów. W chwili obecnej technologia HSDPA z największą prędkością przesyłu danych 7,2 Mbps jest dostępna w 40 miastach Polski. PTC również systematycznie powiększa zasięg technologii HSUPA 1,4Mbps. Obecnie jest już ona dostępna w połowie sieci 3G operatora. Dzięki inwestycjom w technologię EDGE obecnie usługa dostępu do internetu blueconect obejmuje swoim zasięgiem 95% populacji Polski.
PTC w swojej strategii kładzie duży nacisk na innowacyjność oraz udostępnianie klientom zarówno indywidualnym, jak i instytucjonalnym, najnowocześniejszych usług oraz kompleksowych rozwiązań telekomunikacyjnych. Rynek zauważa i docenia te działania, czego dobitnym przykładem są podpisane ostatnio przez PTC umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych, m.in., ze spółkami Agora SA i Grupa PZU.
3 czerwca, jako pierwszy operator w kraju, PTC wprowadziła dla klientów Era, Tak Tak i Heyah niższe, ujednolicone stawki za korzystanie z roamingu na terenie całej Unii Europejskiej. W ramach tej oferty PTC zaproponowała 33% obniżkę dla abonentów sieci Era i blisko 50% dla użytkowników telefonów na kartę. Wraz z obniżeniem stawek za SMS-y i połączenia głosowe Era wprowadza stawki niższe nawet o 80% na korzystanie z Internetu w UE. W nowej ofercie transmisja danych kosztuje tylko 80 groszy za 100 KB, naliczane osobno za dane wysłane i odebrane. Dodatkowo, Era jako pierwszy polski operator, od początku wprowadza jednolitą niską cenę na wszystkie połączenia wykonywane z UE do dowolnego kraju na świecie, nie tylko wewnątrz UE. Ponadto Era obniża ceny za SMS-y i transmisję danych. Zmiany te oznaczają nie tylko obniżkę cen dla klientów, ale również uproszczenie oferty oraz wzrost użycia tego typu serwisów.