Wyniki finansowe Grupy TP za III kw. 2006 r.

Newsy
Żródło: TP S.A.
Opinie: 9

Grupa TP ogłosiła dziś wyniki finansowe za III kwartał 2006 r.

Kluczowe wskaźniki

(w mln zł), MSSF 9 miesięcy
do dnia 30 września
 
  2006 2005 Zmiana
Przychody 13.939 13.656 +2,1%
Telefonia stacjonarna 8.936 9.484 -5,8%
Telefonia komórkowa 5.594 4.693 +19,2%
Marża operacyjna brutto (GOM) przed wydatkami
handlowymi
7.835 7.854 -0,2%
GOM przed wydatkami handlowymi (jako % przychodów) 56,2% 57,5%  
Skorygowana* marża GOM przed wydatkami handlowymi 7.875 7.692 +2,4%
Marża operacyjna brutto (GOM) 6.186 6.486 -4,6%
GOM jako % przychodów 44,4% 47,5%  
Skorygowana* marża GOM 6.226 6.324 -1,6%
Skonsolidowany zysk netto po opodatkowaniu (przypadający
na akcjonariuszy TP S.A.)
1.710 1.804 -5,2%
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej 5.550 5.314 +4,4%

* Korekta uwzględniająca rozwiązanie rezerwy na nagrody jubileuszowe w wysokości 130 mln zł w 1-3 kw. 2005, a także różnice kursowe w wysokości +32 mln zł w 2005 roku oraz - 40 mln zł w 2006 roku.

Pan Alain Carlotti, Wiceprezes Zarządu TP, stwierdził: “To czwarty z rzędu kwartał, w którym Grupie TP udało się zwiększyć przychody rok do roku, przy jednoczesnym utrzymaniu rentowności. Dowodzi to, że nasza nowa ukierunkowana na rozwój strategiczna mapa drogowa, którą przedstawiliśmy w lutym 2006 roku, jest właściwa. Sprawdzona polityka ograniczania kosztów w połączeniu z naszymi możliwościami rozwijania nowych, innowacyjnych produktów i ofert umożliwia skuteczne przezwyciężanie coraz wyraźniejszych skutków decyzji regulacyjnych oraz rosnącej konkurencji”.

Omówienie wyników finansowych za dziewięć miesięcy 2006 roku

Szybszy wzrost przychodów dzięki dobrym wynikom w segmencie telefonii komórkowej i przesyłu danych: wzrost o 2,1% całkowitych przychodów Grupy rok do roku

Przyjęty przez Grupe TP model biznesowy przynosi korzystne wyniki: priorytety strategiczne określone na początku roku są z powodzeniem realizowane, a rosnące przychody w segmentach wzrostowych równoważą spadek przychodów w pozostałych segmentach. Czwarty z kolei kwartał jest widoczny wzrost przychodów rok do roku, co pokazuje, że negatywny trend z 2005 roku uległ odwróceniu.

Nastąpił znaczny wzrost przychodów w segmencie telefonii komórkowej: o 19,2% za cały analizowany okres oraz o 20,5% w samym trzecim kwartale 2006 roku (w porównaniu z 3 kwartałem 2005). Wyższe nakłady na wydatki handlowe, zwiększane począwszy od 1 kwartału 2006 roku, oraz udana zmiana marki na Orange przynoszą efekty: zagregowany średni czas połączeń wzrósł w 3 kwartale 2006 o 14,5% (w porównaniu z 3 kwartałem 2005), a liczba klientów już przekroczyła poziom przewidywany na koniec tego roku.

Poza dobrymi wynikami w segmencie telefonii komórkowej, także dalsza ekspansja w segmencie usług przesyłu danych w sieci stacjonarnej (wzrost przychodów o 7,4% rok do roku) przyczyniła się do osiągnięcia rekordowego poziomu przychodów Grupy TP. Ma to odzwierciedlenie w stabilnym wzroście przychodów oraz stabilnej marży operacyjnej, która osiągnęła górną granice założonych celów w każdym kwartale od początku roku.

Dalszy wzrost marży operacyjnej brutto (GOM): do 44,4% (powyżej górnej granicy celu na 2006 rok)

Z kwartału na kwartał marża operacyjna Grupy TP utrzymuje się na poziomie górnej granicy celu na 2006 rok. Wzrost GOM z 44,0% za pierwsze półrocze 2006 roku do 44,4% w okresie dziewięciu miesięcy 2006 roku wynika przede wszystkim z poprawy rentowności w segmencie usług telefonii komórkowej. Po spadku na początku roku wynikającym ze zwiększenia nakładów na wydatki handlowe, wskaźnik GOM w segmencie telefonii komórkowej zaczął ponownie rosnąc, osiągając w 3 kwartale najwyższy od początku roku poziom 38,2% (bliski wartości 38,8% osiągniętej w analogicznym kwartale 2005 roku).

Spadek GOM o 3,1 punktów procentowych w porównaniu z pierwszymi dziewięcioma miesiącami 2005 roku wynikał w ponad jednej trzeciej z jednorazowego spadku kosztów zatrudnienia pracowników w 3 kwartale 2005 roku (związanego ze zmianą wysokości rezerwy na nagrody jubileuszowe. Ponadto wyłączając jednorazowe pozycje, całkowite koszty pracy spadły o 5,7% w porównaniu do dziewięciu miesięcy 2005 roku. Pozostałe czynniki, które przyczyniły się do spadku GOM, to zmiany kursów walutowych, rosnąca konkurencja na rynku oraz konieczność zwiększenia inwestycji w działania handlowe służące generowaniu przychodów. Wskaźnik GOM przed wydatkami handlowymi utrzymał się na stabilnym poziomie (spadek o 0,2% rok do roku), a uwzględniając dane porównywalne nawet wzrósł o 2,4% (tj. o 183 mln zł), co dowodzi ścisłej kontroli kosztów operacyjnych.

W następstwie zakupu udziałów mniejszościowych w PTK Centertel w 2005 roku, w pierwszych 9 miesiącach 2006 roku w spółkach z Grupy TP nie było żadnych znaczących udziałów mniejszościowych. Na koniec września 2006 roku zysk na jedna akcje wyniósł 1,22 zł. Pozycje jednorazowe, które miały wpływ na wyniki w 3 kwartale 2005 roku (rozwiązanie rezerwy na nagrody jubileuszowe i rezerwy związanej z Wirtualna Polska, a także zwrot podatku) utrudniają bezpośrednie porównania rok do roku, ale dane porównawcze pokazują niewielki spadek (o 2,3% rok do roku). Grupa TP osiągnęła w trzecim kwartale 2006 roku zysk netto po opodatkowaniu w wysokości 689 mln zł.

Wysokie saldo środków pieniężnych: 5,55 mld zł

W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy, Grupa TP umocniła swoja unikalną pozycje operatora zintegrowanego, która pozwala jej wykorzystać możliwości wynikające z rosnących segmentów telefonii komórkowej i przesyłu danych. Stały, wysoki poziom generowanych przepływów środków pieniężnych jest jednym z najlepszych wskaźników dobrej kondycji Grupy TP.

Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej netto za okres do końca września 2006 roku wzrosły do 5,55 mld zł (tj. wzrost o 4,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku), co stanowi 39,8% przychodów. Szybciej rosły wolne przepływy środków pieniężnych netto** (wzrost o 12,1%). Wyższe przepływy środków pieniężnych są wynikiem bardziej rygorystycznego podejścia do zasad zarządzania płynnością, co było jednym z priorytetów Zarządu w 2006 roku.

Nakłady inwestycyjne za okres dziewięciu miesięcy 2006 roku wyniosły 1,84 mld zł, co stanowi 13,2% przychodów (wartość zbliżona do ubiegłorocznego poziomu 13,4%). 80% inwestycji w pierwszych trzech kwartałach 2006 roku przypadło na obszary wzrostu: ADSL, Livebox i segment telefonii komórkowej gdzie najważniejszym obszarem inwestycji były usługi sieci trzeciej generacji – UMTS/EDGE.

Omówienie wyników operacyjnych za dziewięć miesięcy 2006 roku (w ujęciu segmentowym)

Telefonia stacjonarna: GOM przed wydatkami handlowymi utrzymał się na wysokim poziomie

  • Spadek przychodów z usług głosowych zrównoważony częściowo wzrostem przychodów z usług przesyłu danych

  • Dynamiczny wzrost liczby klientów usług szerokopasmowych (wzrost o 53,5% rok do roku)

  • Na zmianę wskaźnika GOM miało wpływ rozwiązanie rezerwy na nagrody jubileuszowe (130 mln zł) narastająco na koniec września 2005 roku

  • Istotne działania handlowe: wprowadzenie usługi Triple Play

Telefonia stacjonarna – kluczowe wskaźniki 9 miesięcy do dnia 30
września 2006
Zmiana rok
do roku (w %)
Przychody (w mln zł) 8.936 -5,8%
Liczba klientów usług szerokopasm. (w tys.) 1.553 53,5%
GOM przed kosztami handlowymi 51,1% -0,5 p.p.
Skorygowana* marża GOM przed wydatkami handlowymi 51,3% +1,2 p.p.
GOM (jako % przychodów) 47,6% -1,5 p.p.
Skorygowana* marża GOM 47,8% +0,1 p.p.

* Korekta uwzględniająca rozwiązanie rezerwy na nagrody jubileuszowe w wysokości 130 mln zł w 1-3 kw. 2005, a także różnice kursowe w wysokości 4 mln zł w 2005 roku oraz 12 mln zł w 2006 roku

W segmencie telefonii stacjonarnej, pomimo rosnącej konkurencji i spadku przychodów z usług głosowych, udało się utrzymać GOM przed wydatkami handlowymi na prawie niezmienionym poziomie (spadek o 0,5 p.p. w stosunku do ubiegłego roku). Wskaźnik GOM w tym segmencie za trzeci kwartał 2005 roku nie stanowi jednak dobrego punktu odniesienia, ze względu na jednorazową korektę związaną z kosztami zatrudnienia pracowników. Wzrost skorygowanego GOM przed wydatkami handlowymi o 1,2% (rok do roku) dowodzi, że ścisła kontrola kosztów w 2006 roku była skutecznie kontynuowana.

Nadal rośnie dynamicznie liczba klientów usług szerokopasmowych (wzrost o 53,5% w porównaniu do stanu na koniec września 2005 roku). Atrakcyjność szerokopasmowej oferty TP podniosło wprowadzenie we wrześniu 2006 roku usługi wypożyczalni video, a w dniu 16 października – ofert pakietowych łączących różne rodzaje usług.

W oparciu o modem Livebox (wprowadzony do oferty w drugim kwartale 2006 roku), w trzecim i na początku czwartego kwartału 2006 roku TP wprowadziła na rynek nowe innowacyjne produkty. Najważniejszy z nich to Multipakiet (usługa “TriplePlay”), który łączy usługi telewizji cyfrowej jakości DVD, dostęp do Internetu oraz usługi głosowe w technologii VoIP. W tym samym okresie udostępniono klientom usługę wypożyczalni video (Video on Demand), która umożliwia wypożyczanie filmów bez wychodzenia z domu. W kolejnych kwartałach TP planuje wprowadzenie znacznie większej liczby ofert konwergentnych, opartych na prostocie i modularności, w celu zwiększenia przychodów Grupy.

Głównie ze względu na dynamiczne działania marketingowe towarzyszące wprowadzaniu nowych produktów, wydatki handlowe w segmencie telefonii stacjonarnej wzrosły w trzecim kwartale o 35,6% w porównaniu do trzeciego kwartału 2005 roku.

TP zamierza także podjąć działania, które będą służyć szybszemu wzrostowi wskaźnika penetracji dla usług ADSL oraz popularyzacji technologii internetowej w Polsce. Wprowadzane przez Grupe atrakcyjne oferty oraz szybki wzrost liczby posiadaczy komputerów osobistych w Polsce powinny się znacząco przyczynić do wzrostu przychodów z usług przesyłu danych.

Omówienie wyników operacyjnych za dziewięć miesięcy 2006 roku (w ujęciu segmentowym)

Telefonia komórkowa: wzrost powyżej oczekiwań

  • Umocnienie pozycji Orange jako lidera rynku

  • Wzrost liczby klientów o 28,5% względem analogicznego okresu 2005 roku

  • W 3 kw. 2006 liczba klientów przekroczyła 11,7 mln

  • W dalszym ciągu wysoka dynamika aktywacji netto na rynku (ponad 600 tys. aktywacji w 3 kw. 2006)

Telefonia komórkowa – kluczowe wskaźniki 9 miesięcy do dnia 30
września 2006
Zmiana rok
do roku (w %)
Przychody (w mln zł) 5.594 19,2%
Liczba klientów (w tys.) 11.738 28,5%
GOM przed kosztami handlowymi 59,4% -4,3 p.p.
Skorygowana* marża GOM przed wydatkami handlowymi 59,9% -3,2 p.p.
GOM (jako % przychodów) 34,5% -4,5 p.p.
Skorygowana* marża GOM 35,0% -3,4 p.p.

* Korekta uwzględniająca różnice kursowe w wysokości 28 mln zł w 2005 roku oraz - 28 mln zł w 2006 roku

PTK Centertel odnosi coraz większe korzyści związane z wprowadzeniem marki Orange. W lipcu 2006 roku, niezależny raport potwierdził po raz pierwszy, wiodącą pozycje tej marki na rynku komórkowym w drugim kwartale 2006 roku (wg wartości sprzedaży w Polsce). W trzecim kwartale utrzymano szybkie tempo wzrostu przychodów, które zwiększyły się o 19,2% rok do roku oraz o 8,9% w stosunku do drugiego kwartału 2006. W wartościach bezwzględnych, oznacza to wzrost GOM (narastająco, na koniec września) z 1,83 mld zł do 1,93 mld zł (tj. o 5,5%). Spadek wskaźnika GOM (rok do roku) w segmencie telefonii komórkowej nie wpłynął na GOM w skali całej Grupy TP ze względu na wzrost usług świadczonych przez segment telefonii stacjonarnej dla segmentu telefonii komórkowej. Obecny wskaźnik GOM dla segmentu telefonii komórkowej w wysokości 38,2% jest zbliżony do poziomu w 3 kwartale 2005 roku (tj. 38,8 %).

W trzecim kwartale 2006 roku liczba klientów wzrosła w stosunku do poprzedniego kwartału o 5,5% netto, przy czym wzrost ten był zbliżony w obu segmentach: pre-paid i post-paid.

W celu dalszego podtrzymania wzrostu przychodów, wprowadzane są stale nowe, innowacyjne oferty, wykorzystujące konwergencje działalności Grupy TP w segmentach telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz inwestycje w nowe technologie. Przykładem takich działań w ostatnich kilku miesiącach jest atrakcyjna cenowo oferta hybrydowa Zetafon, oferta roamingowa Orange Travel, a także oferty konwergentne NExT Portal oraz Business Everywhere Intranet.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (9):

Komentuj

Komentarze / 9

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    viggo pisze: 2006-10-25 12:30
    Co zrobić, aby wyłączyli ma niedoładowywanego od półtora roku Popa? Nie chcę dłużej być uwzględniany w raporcie :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    sampel pisze: 2006-10-25 12:51
    pomodlić sie należy :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Multipakiet pisze: 2006-10-25 13:36
    Chwalą się, że wprowadzili Multipakiet, a to jest kpina, nie dość, że od zeszłego tygodnia nie można tego było zamówić, jest mały obszar działania (Warszawa i większe miasta), to nawet w Warszawie w większości jest "brak możliwości technicznych". A reklamy w telewizji są jaka to TPSA jest innowacyjna, hehehe
    0
  • Users Avatars Mini
    sampel pisze: 2006-10-25 13:37
    no bo reklama jest dzwignią handlu paru pewnie się złapało na te reklamy/?
    0
  • Users Avatars Mini
    Pablo pisze: 2006-10-25 14:50
    Inwestorzy pozytywnie przyjęli wyniki finanseowe TPSA - akcje zdrożały dziś o prawie 5%...
    0
  • Users Avatars Mini
    lalamido pisze: 2006-10-25 16:10
    Dla mnie te wyniki są mocno naciągane,jakie 11mln komórek?chyba ocipieli,z tą ofertą?W salonach zero ludzi,sprzedaż jest zerowa,wiem co mówię.
    0
  • Users Avatars Mini
    rcicho pisze: 2006-10-25 16:34
    Bardzo dobre wyniki Orange PL szczególnie wzrost przychodów (rok do roku). Moim zdaniem już niedługo przychody operatorów komórkowych nie będą rosnąć, gdyż rynek się nasyca a ceny powoli ale jednak spadają (średnie ARPU też). Telefonia stacjonarna zgodnie z przypuszczeniami leci w dół i za ok 10 lat zniknie chyba zupełnie.
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2006-10-25 17:48
    A teraz coś z zupełnie innej beczki. Po opublikowaniu raportu za trzeci kwartał 2006 r przez grupę TP, sprawdzeniu ilości aktywnych kart SIM w GUS i porównaniu danych z informacjami Polkomtelu okazuje się, że sieć Era znów jest liderem na rynku. Liczba aktywnych kart SIM na koniec września br. wyniosła 34,792 mln. Nasycenie usługami telefonii komórkowej przekroczyło zatem 91,25 procent (II kwartał - 84 proc.).
    0
  • Users Avatars Mini
    dan-rut pisze: 2006-10-25 17:49
    Liczba kart SIM w poszczególnych sieciach przedstawia się następująco: Polska Telefonia Cyfrowa - 11,943 mln. Polska Telefonia Komórkowa Centertel - 11,738 mln. Polkomtel - 11,111 mln.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: