Grupa TP ogłosiła dziś wyniki finansowe za III kwartał 2006 r.
Kluczowe wskaźniki
(w mln zł), MSSF | 9 miesięcy do dnia 30 września | ||
2006 | 2005 | Zmiana | |
Przychody | 13.939 | 13.656 | +2,1% |
Telefonia stacjonarna | 8.936 | 9.484 | -5,8% |
Telefonia komórkowa | 5.594 | 4.693 | +19,2% |
Marża operacyjna brutto (GOM) przed wydatkami handlowymi | 7.835 | 7.854 | -0,2% |
GOM przed wydatkami handlowymi (jako % przychodów) | 56,2% | 57,5% | |
Skorygowana* marża GOM przed wydatkami handlowymi | 7.875 | 7.692 | +2,4% |
Marża operacyjna brutto (GOM) | 6.186 | 6.486 | -4,6% |
GOM jako % przychodów | 44,4% | 47,5% | |
Skorygowana* marża GOM | 6.226 | 6.324 | -1,6% |
Skonsolidowany zysk netto po opodatkowaniu (przypadający na akcjonariuszy TP S.A.) | 1.710 | 1.804 | -5,2% |
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej | 5.550 | 5.314 | +4,4% |
* Korekta uwzględniająca rozwiązanie rezerwy na nagrody jubileuszowe w wysokości 130 mln zł w 1-3 kw. 2005, a także różnice kursowe w wysokości +32 mln zł w 2005 roku oraz - 40 mln zł w 2006 roku.
Pan Alain Carlotti, Wiceprezes Zarządu TP, stwierdził: “To czwarty z rzędu kwartał, w którym Grupie TP udało się zwiększyć przychody rok do roku, przy jednoczesnym utrzymaniu rentowności. Dowodzi to, że nasza nowa ukierunkowana na rozwój strategiczna mapa drogowa, którą przedstawiliśmy w lutym 2006 roku, jest właściwa. Sprawdzona polityka ograniczania kosztów w połączeniu z naszymi możliwościami rozwijania nowych, innowacyjnych produktów i ofert umożliwia skuteczne przezwyciężanie coraz wyraźniejszych skutków decyzji regulacyjnych oraz rosnącej konkurencji”.
Omówienie wyników finansowych za dziewięć miesięcy 2006 roku
Szybszy wzrost przychodów dzięki dobrym wynikom w segmencie telefonii komórkowej i przesyłu danych: wzrost o 2,1% całkowitych przychodów Grupy rok do roku
Przyjęty przez Grupe TP model biznesowy przynosi korzystne wyniki: priorytety strategiczne określone na początku roku są z powodzeniem realizowane, a rosnące przychody w segmentach wzrostowych równoważą spadek przychodów w pozostałych segmentach. Czwarty z kolei kwartał jest widoczny wzrost przychodów rok do roku, co pokazuje, że negatywny trend z 2005 roku uległ odwróceniu.
Nastąpił znaczny wzrost przychodów w segmencie telefonii komórkowej: o 19,2% za cały analizowany okres oraz o 20,5% w samym trzecim kwartale 2006 roku (w porównaniu z 3 kwartałem 2005). Wyższe nakłady na wydatki handlowe, zwiększane począwszy od 1 kwartału 2006 roku, oraz udana zmiana marki na Orange przynoszą efekty: zagregowany średni czas połączeń wzrósł w 3 kwartale 2006 o 14,5% (w porównaniu z 3 kwartałem 2005), a liczba klientów już przekroczyła poziom przewidywany na koniec tego roku.
Poza dobrymi wynikami w segmencie telefonii komórkowej, także dalsza ekspansja w segmencie usług przesyłu danych w sieci stacjonarnej (wzrost przychodów o 7,4% rok do roku) przyczyniła się do osiągnięcia rekordowego poziomu przychodów Grupy TP. Ma to odzwierciedlenie w stabilnym wzroście przychodów oraz stabilnej marży operacyjnej, która osiągnęła górną granice założonych celów w każdym kwartale od początku roku.
Dalszy wzrost marży operacyjnej brutto (GOM): do 44,4% (powyżej górnej granicy celu na 2006 rok)
Z kwartału na kwartał marża operacyjna Grupy TP utrzymuje się na poziomie górnej granicy celu na 2006 rok. Wzrost GOM z 44,0% za pierwsze półrocze 2006 roku do 44,4% w okresie dziewięciu miesięcy 2006 roku wynika przede wszystkim z poprawy rentowności w segmencie usług telefonii komórkowej. Po spadku na początku roku wynikającym ze zwiększenia nakładów na wydatki handlowe, wskaźnik GOM w segmencie telefonii komórkowej zaczął ponownie rosnąc, osiągając w 3 kwartale najwyższy od początku roku poziom 38,2% (bliski wartości 38,8% osiągniętej w analogicznym kwartale 2005 roku).
Spadek GOM o 3,1 punktów procentowych w porównaniu z pierwszymi dziewięcioma miesiącami 2005 roku wynikał w ponad jednej trzeciej z jednorazowego spadku kosztów zatrudnienia pracowników w 3 kwartale 2005 roku (związanego ze zmianą wysokości rezerwy na nagrody jubileuszowe. Ponadto wyłączając jednorazowe pozycje, całkowite koszty pracy spadły o 5,7% w porównaniu do dziewięciu miesięcy 2005 roku. Pozostałe czynniki, które przyczyniły się do spadku GOM, to zmiany kursów walutowych, rosnąca konkurencja na rynku oraz konieczność zwiększenia inwestycji w działania handlowe służące generowaniu przychodów. Wskaźnik GOM przed wydatkami handlowymi utrzymał się na stabilnym poziomie (spadek o 0,2% rok do roku), a uwzględniając dane porównywalne nawet wzrósł o 2,4% (tj. o 183 mln zł), co dowodzi ścisłej kontroli kosztów operacyjnych.
W następstwie zakupu udziałów mniejszościowych w PTK Centertel w 2005 roku, w pierwszych 9 miesiącach 2006 roku w spółkach z Grupy TP nie było żadnych znaczących udziałów mniejszościowych. Na koniec września 2006 roku zysk na jedna akcje wyniósł 1,22 zł. Pozycje jednorazowe, które miały wpływ na wyniki w 3 kwartale 2005 roku (rozwiązanie rezerwy na nagrody jubileuszowe i rezerwy związanej z Wirtualna Polska, a także zwrot podatku) utrudniają bezpośrednie porównania rok do roku, ale dane porównawcze pokazują niewielki spadek (o 2,3% rok do roku). Grupa TP osiągnęła w trzecim kwartale 2006 roku zysk netto po opodatkowaniu w wysokości 689 mln zł.
Wysokie saldo środków pieniężnych: 5,55 mld zł
W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy, Grupa TP umocniła swoja unikalną pozycje operatora zintegrowanego, która pozwala jej wykorzystać możliwości wynikające z rosnących segmentów telefonii komórkowej i przesyłu danych. Stały, wysoki poziom generowanych przepływów środków pieniężnych jest jednym z najlepszych wskaźników dobrej kondycji Grupy TP.
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej netto za okres do końca września 2006 roku wzrosły do 5,55 mld zł (tj. wzrost o 4,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku), co stanowi 39,8% przychodów. Szybciej rosły wolne przepływy środków pieniężnych netto** (wzrost o 12,1%). Wyższe przepływy środków pieniężnych są wynikiem bardziej rygorystycznego podejścia do zasad zarządzania płynnością, co było jednym z priorytetów Zarządu w 2006 roku.
Nakłady inwestycyjne za okres dziewięciu miesięcy 2006 roku wyniosły 1,84 mld zł, co stanowi 13,2% przychodów (wartość zbliżona do ubiegłorocznego poziomu 13,4%). 80% inwestycji w pierwszych trzech kwartałach 2006 roku przypadło na obszary wzrostu: ADSL, Livebox i segment telefonii komórkowej gdzie najważniejszym obszarem inwestycji były usługi sieci trzeciej generacji – UMTS/EDGE.
Omówienie wyników operacyjnych za dziewięć miesięcy 2006 roku (w ujęciu segmentowym)
Telefonia stacjonarna: GOM przed wydatkami handlowymi utrzymał się na wysokim poziomie
Spadek przychodów z usług głosowych zrównoważony częściowo wzrostem przychodów z usług przesyłu danych
Dynamiczny wzrost liczby klientów usług szerokopasmowych (wzrost o 53,5% rok do roku)
Na zmianę wskaźnika GOM miało wpływ rozwiązanie rezerwy na nagrody jubileuszowe (130 mln zł) narastająco na koniec września 2005 roku
Istotne działania handlowe: wprowadzenie usługi Triple Play
Telefonia stacjonarna – kluczowe wskaźniki | 9 miesięcy do dnia 30 września 2006 | Zmiana rok do roku (w %) |
Przychody (w mln zł) | 8.936 | -5,8% |
Liczba klientów usług szerokopasm. (w tys.) | 1.553 | 53,5% |
GOM przed kosztami handlowymi | 51,1% | -0,5 p.p. |
Skorygowana* marża GOM przed wydatkami handlowymi | 51,3% | +1,2 p.p. |
GOM (jako % przychodów) | 47,6% | -1,5 p.p. |
Skorygowana* marża GOM | 47,8% | +0,1 p.p. |
* Korekta uwzględniająca rozwiązanie rezerwy na nagrody jubileuszowe w wysokości 130 mln zł w 1-3 kw. 2005, a także różnice kursowe w wysokości 4 mln zł w 2005 roku oraz 12 mln zł w 2006 roku
W segmencie telefonii stacjonarnej, pomimo rosnącej konkurencji i spadku przychodów z usług głosowych, udało się utrzymać GOM przed wydatkami handlowymi na prawie niezmienionym poziomie (spadek o 0,5 p.p. w stosunku do ubiegłego roku). Wskaźnik GOM w tym segmencie za trzeci kwartał 2005 roku nie stanowi jednak dobrego punktu odniesienia, ze względu na jednorazową korektę związaną z kosztami zatrudnienia pracowników. Wzrost skorygowanego GOM przed wydatkami handlowymi o 1,2% (rok do roku) dowodzi, że ścisła kontrola kosztów w 2006 roku była skutecznie kontynuowana.
Nadal rośnie dynamicznie liczba klientów usług szerokopasmowych (wzrost o 53,5% w porównaniu do stanu na koniec września 2005 roku). Atrakcyjność szerokopasmowej oferty TP podniosło wprowadzenie we wrześniu 2006 roku usługi wypożyczalni video, a w dniu 16 października – ofert pakietowych łączących różne rodzaje usług.
W oparciu o modem Livebox (wprowadzony do oferty w drugim kwartale 2006 roku), w trzecim i na początku czwartego kwartału 2006 roku TP wprowadziła na rynek nowe innowacyjne produkty. Najważniejszy z nich to Multipakiet (usługa “TriplePlay”), który łączy usługi telewizji cyfrowej jakości DVD, dostęp do Internetu oraz usługi głosowe w technologii VoIP. W tym samym okresie udostępniono klientom usługę wypożyczalni video (Video on Demand), która umożliwia wypożyczanie filmów bez wychodzenia z domu. W kolejnych kwartałach TP planuje wprowadzenie znacznie większej liczby ofert konwergentnych, opartych na prostocie i modularności, w celu zwiększenia przychodów Grupy.
Głównie ze względu na dynamiczne działania marketingowe towarzyszące wprowadzaniu nowych produktów, wydatki handlowe w segmencie telefonii stacjonarnej wzrosły w trzecim kwartale o 35,6% w porównaniu do trzeciego kwartału 2005 roku.
TP zamierza także podjąć działania, które będą służyć szybszemu wzrostowi wskaźnika penetracji dla usług ADSL oraz popularyzacji technologii internetowej w Polsce. Wprowadzane przez Grupe atrakcyjne oferty oraz szybki wzrost liczby posiadaczy komputerów osobistych w Polsce powinny się znacząco przyczynić do wzrostu przychodów z usług przesyłu danych.
Omówienie wyników operacyjnych za dziewięć miesięcy 2006 roku (w ujęciu segmentowym)
Telefonia komórkowa: wzrost powyżej oczekiwań
Umocnienie pozycji Orange jako lidera rynku
Wzrost liczby klientów o 28,5% względem analogicznego okresu 2005 roku
W 3 kw. 2006 liczba klientów przekroczyła 11,7 mln
W dalszym ciągu wysoka dynamika aktywacji netto na rynku (ponad 600 tys. aktywacji w 3 kw. 2006)
Telefonia komórkowa – kluczowe wskaźniki | 9 miesięcy do dnia 30 września 2006 | Zmiana rok do roku (w %) |
Przychody (w mln zł) | 5.594 | 19,2% |
Liczba klientów (w tys.) | 11.738 | 28,5% |
GOM przed kosztami handlowymi | 59,4% | -4,3 p.p. |
Skorygowana* marża GOM przed wydatkami handlowymi | 59,9% | -3,2 p.p. |
GOM (jako % przychodów) | 34,5% | -4,5 p.p. |
Skorygowana* marża GOM | 35,0% | -3,4 p.p. |
* Korekta uwzględniająca różnice kursowe w wysokości 28 mln zł w 2005 roku oraz - 28 mln zł w 2006 roku
PTK Centertel odnosi coraz większe korzyści związane z wprowadzeniem marki Orange. W lipcu 2006 roku, niezależny raport potwierdził po raz pierwszy, wiodącą pozycje tej marki na rynku komórkowym w drugim kwartale 2006 roku (wg wartości sprzedaży w Polsce). W trzecim kwartale utrzymano szybkie tempo wzrostu przychodów, które zwiększyły się o 19,2% rok do roku oraz o 8,9% w stosunku do drugiego kwartału 2006. W wartościach bezwzględnych, oznacza to wzrost GOM (narastająco, na koniec września) z 1,83 mld zł do 1,93 mld zł (tj. o 5,5%). Spadek wskaźnika GOM (rok do roku) w segmencie telefonii komórkowej nie wpłynął na GOM w skali całej Grupy TP ze względu na wzrost usług świadczonych przez segment telefonii stacjonarnej dla segmentu telefonii komórkowej. Obecny wskaźnik GOM dla segmentu telefonii komórkowej w wysokości 38,2% jest zbliżony do poziomu w 3 kwartale 2005 roku (tj. 38,8 %).
W trzecim kwartale 2006 roku liczba klientów wzrosła w stosunku do poprzedniego kwartału o 5,5% netto, przy czym wzrost ten był zbliżony w obu segmentach: pre-paid i post-paid.
W celu dalszego podtrzymania wzrostu przychodów, wprowadzane są stale nowe, innowacyjne oferty, wykorzystujące konwergencje działalności Grupy TP w segmentach telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz inwestycje w nowe technologie. Przykładem takich działań w ostatnich kilku miesiącach jest atrakcyjna cenowo oferta hybrydowa Zetafon, oferta roamingowa Orange Travel, a także oferty konwergentne NExT Portal oraz Business Everywhere Intranet.