Polkomtel S.A operator sieci Plus GSM zamknął pierwsze półrocze pozytywnym bilansem. Do 3,85 mln wzrosła liczba klientów. Oferta produktowa została w znacznym stopniu wzbogacona i jeszcze pełniej dostosowana do potrzeb użytkowników indywidualnych i biznesowych. Wyniki finansowe są korzystne, zmniejszyło się zadłużenie spółki, spada churn.
Sieć Plus GSM jest liderem na polskim rynku w dostarczaniu najnowocześniejszych rozwiązań teleinformatycznych takich jak m-banking, usługi oparte na pakietowej transmisji danych (GPRS), wirtualne sieci biurowe czy zaawansowane usługi lokalizacyjne. Dynamicznemu rozwojowi usług towarzyszył także intensywny rozwój sieci. W drugim kwartale 2002 roku uruchomiono 270 nowych lokalizacji stacji bazowych, dzięki czemu tylko jeden Polak na stu mieszkał poza zasięgiem sieci Plus GSM.
Znaczącym krokiem w kierunku telefonii trzeciej generacji, było wprowadzenie usługi przesyłania wiadomości multimedialnych MMS (tekst, zdjęcia, pliki muzyczne). Plus GSM pierwszy na polskim rynku wprowadził komercyjnie tę technologię - oferującą szerokie możliwości wykorzystania dla celów biznesowych oraz rozrywkowych.
Z dobrym przyjęciem coraz liczniejszej grupy użytkowników SIMPLUS spotkało się wprowadzenie pełnego roamingu. Pionierskie wśród polskich operatorów rozwiązanie cieszy się dużą popularnością, średnio miesięcznie za granicą rozmawia z SIMPLUSA ponad 80 000 osób, wysyłających niemalże 300 000 wiadomości tekstowych SMS. Sieć Plus GSM ma najbogatszą spośród wszystkich polskich operatorów telefonii komórkowej ofertę roamingową zarówno dla abonentów Plus GSM, jak i użytkowników SIMPLUSA.
W drugim kwartale 2002 roku sieć Plus GSM pozyskała 221,4 tysiące nowych użytkowników. Ich łączna liczba sięgnęła 3 853,6 tys., co oznacza przyrost o 33,6 proc. w porównaniu z drugim kwartałem roku 2001 (2 885,2 tys.). Przychody w drugim kwartale 2002 r. wyniosły 1 177,7 mln zł, o 14,3 proc. więcej niż w drugim kwartale 2001 roku (1 030,0 mln zł). Przychody w pierwszej połowie 2002 r. wyniosły 2,30 miliarda zł, o 15,9 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (1,99 miliarda zł). Wzrost przychodów w 2002 r. spowodowany jest przede wszystkim rosnącą liczbą klientów, jak również rozwojem usług nie-głosowych. Polkomtel S.A. osiągnął w pierwszej połowie 2002 roku zysk netto wynoszący 288,5 mln zł, o 25,2 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (230,4 mln zł).
"Na dobre wyniki sieci Plus GSM składa się wiele czynników" - powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel S.A. "Chciałbym szczególnie podkreślić znaczne nakłady na obsługę klienta oraz programy promujące lojalnych abonentów. Konsekwentnie wprowadzamy nowoczesne usługi oparte na transmisji danych - jak np. wiadomości multimedialne MMS. Efektem tych działań jest malejący wskaźnik rezygnacji z naszych usług oraz tzw. złego długu, czyli należności nieściągniętych od klientów".
Koszty sprzedaży wyniosły w drugim kwartale 2002 roku 431,5 mln zł, o 15,4 proc. więcej, niż w tym samym okresie w roku 2001 (374,0 mln zł). W pierwszej połowie roku 2002 koszty sprzedaży wyniosły 851,3 mln zł, o 17,8 proc więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (722,9 mln zł). Wzrost kosztów sprzedaży spowodowany był głównie wzrostem kosztów połączeń z sieciami innych operatorów (interconnect).
Zysk operacyjny w drugim kwartale wyniósł 317,3 mln zł, o 34,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (235,6 mln zł). W pierwszej połowie 2002 roku zysk operacyjny wyniósł 621,4 mln zł, o 37,0 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (453,6 mln zł). Wzrost był spowodowany większymi przychodami i redukcją kosztów ogólnych, których ograniczenie było możliwe dzięki poprawie wydajności pracy, ograniczeniu kosztów "złego długu" oraz optymalizacją kosztów reklamy i promocji.
Zysk przed opodatkowaniem w drugim kwartale 2002 roku wyniósł 163,7 mln zł, o 9,4 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2001 (180,7 mln zł). Narastająco od początku 2002 roku zysk przed opodatkowaniem wyniósł 398,6 mln zł, o 17,2 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (340,1 mln zł).
Zysk netto w drugim kwartale 2002 roku wyniósł 100,0 mln zł, o 28,5 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2001 (140,0 mln zł). Narastająco od początku 2002 roku zysk netto wyniósł 288,5 mln zł, o 25,2 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (230,4 mln zł). Spadek zysku netto w drugim kwartale spowodowany był głównie przez wyższe koszty finansowe, zwłaszcza przez stratę na niezrealizowanych różnicach kursowych z tytułu przeszacowania wartości koncesji UMTS. Powstały one wskutek znacznego osłabienia się złotówki do euro w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.
W drugim kwartale 2002 roku sieć pozyskała 221,4 tys. użytkowników. Na koniec drugiego kwartału 2002 roku liczba użytkowników wyniosła 3,85 mln, czyli o 33,6 proc. więcej niż na koniec tego samego okresu w roku poprzednim (2,89 mln). Liczba użytkowników usługi abonamentowej wyniosła 2,04 mln, a usługi przedpłaconej 1,81 mln (wzrost odpowiednio o 18,3 proc. i 56,4 proc. w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego).
Wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w pierwszej połowie 2002 roku 18,9 proc., o 3,7 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie 2001 roku ( 22,6 proc. ). W drugim kwartale 2002 roku osiągnął poziom 17,3 proc., o 6,2 punktu procentowego mniej niż w drugim kwartale poprzedniego roku i o 3,3 punktu procentowego mniej niż w pierwszym kwartale 2002 roku. Spadek wskaźnika churn był spowodowany zwiększonym działaniem programów lojalnościowych, głównie programu wymiany aparatów i programu "5 plus".
"Polkomtel to najbardziej zyskowna firma na polskim rynku telefonii komórkowej" - powiedział Jesper Helmuth Larsen, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy, "Najniższe zadłużenie spośród polskich operatorów komórkowych, wysoki wskaźnik marży EBITDA na poziomie 41 proc. oraz dobre wyniki finansowe stawiają Polkomtel pośród najsolidniejszych inwestycji w Europie Wschodniej. To bardzo ważne w czasach zaciekłej konkurencji na polskim rynku telefonii komórkowej, wolniejszego wzrostu polskiej gospodarki i ogólnoświatowych problemów firm telekomunikacyjnych."
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na abonenta) w drugim kwartale 2002 roku wyniosło 99,8 zł, w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 było niższe o 14,9 proc. (117,3 zł). W ujęciu półrocznym średnie miesięczne ARPU wyniosło 100,4 zł i było o 14,4 proc. niższe niż w pierwszej połowie roku 2001 (117,2 zł). Spadek ARPU wynika przede wszystkim ze spadających cen rozmów telefonicznych związanych z wdrożeniem nowych ofert promocyjnych, zwłaszcza pakietów bezpłatnych SMSów i pakietów bezpłatnych minut. Wpływ na spadek ARPU miała także zmiana struktury bazy klientów, gdzie udział klientów SIMPLUSa osiągnął 47 proc., o 7 punktów procentowych więcej w porównaniu do końca tego samego okresu w roku poprzednim. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w drugim kwartale 2002 roku wyniosło 148,7 zł i spadło o 12,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (169,7 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSA w drugim kwartale 2002 roku wyniosło 33,4 zł i spadło o 4,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (35,0 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w pierwszej połowie 2002 roku wyniosło 155,2 zł i spadło o 6,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (166,7 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów SIMPLUSA w pierwszej połowie 2002 roku wyniosło 33,7 zł i spadło o 4,0 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2001 (35,1 zł).
Całkowite zadłużenie firmy Polkomtel wyniosło na koniec drugiego kwartału 2002 roku 1 865,0 mln zł, o 14,8 proc. mniej w porównaniu z tym samym okresem 2001 roku (2 188,4 mln zł). Wskaźnik debt/EBITDA1 osiągnął poziom 0,78, o 49,7 proc. niższy w porównaniu z końcem pierwszej połowy roku 2001 ( 1,57 ). Poprawa wskaźników zadłużenia to przede wszystkim rezultat lepszych wyników operacyjnych.
W drugim kwartale 2002 roku Polkomtel zainwestował 191,7 mln zł, a od początku 2002 roku - 380,5 mln zł. Poziom inwestycji był więc wyższy niż w tym samym okresie roku 2001 (366,0 mln zł). Od rozpoczęcia działalności firmy w 1996 roku nakłady inwestycyjne Polkomtel sięgnęły 4,8 mld zł (bez opłat koncesyjnych).
Prognozy na rok 2002 są optymistyczne. Oczekiwana liczba klientów osiągnie poziom 4,3 mln przy łącznym wskaźniku penetracji telefonów komórkowych w Polsce na poziomie ok. 30% do końca roku. W przypadku Polkomtelu, pozwoli to na wzrost przychodów, które na koniec 2002 roku powinny osiągnąć poziom 4,8 miliarda zł. Prognozy są oparte na bieżących przewidywaniach, a rzeczywiste wyniki mogą się różnić.
Struktura Akcjonariatu firmy Polkomtel S.A.
Akcjonariuszami Polkomtel S.A. są: KGHM Polska Miedź S.A., PKN Orlen S.A., TeleDanmark A/S i Vodafone Americas Asia - po 19,61 % akcji, PSE S.A. - 16,05% oraz Węglokoks S.A. - 4,0%, Tel-Energo S.A. - 1,01% i TelBank S.A. - 0,5%. Kapitał akcyjny spółki wynosi 2, 05 mld złotych.
Wyniki za II kwartał | ||||
Statystyki | ||||
kw. 2001 | kw. 2 2002 | Zmiana (%) | ||
Churn - wskaźnik rezygnacji (%) | 23.5 | 17.3 | ( 6.2 ) | pkt. % |
ARPU (PLN) | 117.3 | 99.8 | ( 14.9 ) | |
Wyniki finansowe Polskie standardy księgowości | ||||
PLN mln. | kw. 2 2001 | kw. 2 2002 | Zmiana (%) | |
Przychody* | 1,030.0 | 1,177.7 | 14.3 | |
Koszty sprzedaży | ( 374.0 ) | ( 431.5 ) | 15.4 | |
EBITDA | 368.4 | 481.1 | 30.6 | |
EBITDA - marża (%) | 35.8 | 40.8 | 5.0 | pkt. % |
Zysk operacyjny | 235.6 | 317.3 | 34.7 | |
Zysk przed opodatkowaniem | 180.7 | 163.7 | ( 9.4 ) | |
Zysk netto | 140.0 | 100.0 | ( 28.5 ) | |
Wyniki narastająco od początku roku (YTD) | ||||
Statystyki | pierwsza połowa 2001 | pierwsza połowa 2002 | Zmiana (%) | |
Subskrybenci ('000) | 2,885.2 | 3,853.6 | 33.6 | |
Churn - wskaźnik rezygnacji (%) | 22.6 | 18.9 | ( 3.7 ) | pkt. % |
ARPU (PLN) | 117.2 | 100.4 | ( 14.4 ) | |
Wyniki finansowe Polskie standardy księgowości | ||||
PLN mln. | pierwsza połowa 2001 | pierwsza połowa 2002 | Zmiana (%) | |
Przychody | 1,985.8 | 2,301.7 | 15.9 | |
Koszty sprzedaży | ( 722.9 ) | ( 851.3 ) | 17.8 | |
EBITDA | 714.5 | 946.0 | 32.4 | |
EBITDA - marża (%) | 36.0 | 41.1 | 5.1 | pkt. % |
Zysk operacyjny | 453.6 | 621.4 | 37.0 | |
Zysk przed opodatkowaniem | 340.1 | 398.6 | 17.2 | |
Zysk netto | 230.4 | 288.5 | 25.2 | |
Wyniki finansowe- US GAAP | ||||
PLN mln. | pierwszy kwartał 2002 | pierwsza połowa 2002 | ||
Przychody | 1 103,5 | 2 258,2 | ||
Koszty sprzedaży | ( 414,4 ) | ( 834,4 ) | ||
EBITDA | 464,1 | 944,4 | ||
EBITDA - marża (%) | 42,1 | 41,8 | ||
Zysk operacyjny | 301,3 | 615,0 | ||
Zysk netto | 169,1 | 257,1 |
*Upusty z tytułu dystrybucji kart SIMPLUS i telekart zostały zakwalifikowane jako koszty sprzedaży, a nie jako zmniejszenie przychodów.
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA - II KWARTAŁ 2002
ROZWÓJ SIECI PLUS GSM
W II kwartale 2002 roku sieć Plus objęła swoim zasięgiem 96,9% terytorium Polski, a jej usługi są obecnie dostępne na obszarze zamieszkałym przez 98,9% Polaków.
Na koniec I półrocza 2002 roku uruchomionych było 3 172 lokalizacji stacji bazowych. W I półroczu br. uruchomiono 270 lokalizacji stacji bazowych.
Roaming:
Telefonu Plus GSM można używać w 113 krajach na sześciu kontynentach w sieciach 228 operatorów. Obecnie jest to najbogatsza oferta roamingowa na polskim rynku.
MARKETING
II kwartał 2002 stał pod znakiem intensywnego rozwoju oferty produktowo- usługowej. Z sukcesem zaprezentowano oraz wprowadzono nowy wizerunek marki Plus GSM.
Oferta dla klientów indywidualnych
W ogólnopolskich promocjach "Wakacje z Plusem" i "Promyk" Klienci otrzymali możliwość zakupu i aktywacji telefonów w sieci Plus GSM na atrakcyjnych warunkach. Przygotowano promocję usług poczty elektronicznej Plusnet. W wybranych punktach sprzedaży zaoferowano systemy monitorowania firmy Falck oraz otwierania kont banków internetowych takich jak Inteligo i Mbank.
Udostępniono nowe produkty i usługi:
Wiadomości Multimedialne MMS: w czerwcu br. Plus GSM jako pierwszy operator w Polsce wprowadził komercyjnie usługę MMS. Umożliwia ona wysyłanie wiadomości multimedialnych z telefonów GSM oraz ze specjalnie przygotowanej bramki dostępnej w ramach usługi Plusnet. Osoby, których telefony nie obsługują funkcji MMS, mogą odbierać wiadomości na stronie internetowej foto.plusgsm.pl
Głosowy Serwis Informacyjny 3131: uzupełniono o informacje o sześciu miastach, tj. Łódź, Wrocław, Trójmiasto, aglomeracja Katowice, Szczecin.
Premium Calls: abonenci sieci zagranicznych logujący się w sieci Plus GSM (tzw. In-roamers) mają możliwość korzystania z numerów głosowych serwisów informacyjno - rozrywkowych
Ośrodek Mundial: z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej uruchomiono specjalny ośrodek "Mundial", w którym zaoferowano: serwis informacyjny SMS i WAP o przebiegu rozgrywek piłkarskich i najważniejszych wydarzeniach Mistrzostw, konkurs w Graffiti Plus, loga i dzwonki nawiązujące do tematyki mundialowej.
Nowe Gry SMS: udostępniono pakiet pięciu nowych gier SMS z systemem punktacji. Raz w miesiącu zwycięzcy poszczególnych gier oraz rekordziści w punktacji łącznej są nagradzani.
Serwisy SMS Premium: uruchomiono serwisy typy SMS Premimum przy współpracy z firmami zewnętrznymi, w tym stacjami telewizyjnymi ("Bar", "Idol", "Serwisy Mundialowe").
Użytkownikom Simplus zaoferowano:
promocję "Tańszy SMS w Mono", która umożliwia skorzystanie z niższych o 45% opłat za wysyłanie wiadomości SMS w taryfie Mono. Promocja "Wakacyjna" została uzupełniona o nowe, niższe ceny zestawów Simplus. Natomiast "Rabat Elektroniczny" gwarantuje premię (10% -15% w zależności od kwoty zasilenia) użytkownikom za zasilenie konta przy użyciu kanałów elektronicznych (terminale POS, bankomaty).
Udostępniono nowe produkty i usługi:
Wysyłanie i bezpłatne odbieranie SMS w roamingu: w czerwcu wzbogacono usługę roamingu głosowego o możliwość wysyłania SMS z zagranicy. Obecnie Simplus jako jedyny w Polsce oferuje pełny roaming w ponad 100 krajach.
Nowe możliwości zasilenia konta: terminale POS w salonach firmowych Polkomtel S.A. i wybranych punktach e-service.
Dział Sprzedaży Detalicznej:
Uruchomiono dwa Salony Firmowe:
Kalisz, powierzchnia 240 mkw.
Szczecin, powierzchnia 414 mkw.
Departament Klientów Kluczowych:
Zawarcie Umów wdrożeniowych dla projektu "System Zarządzania Flotą" (OptoScan, Mobitel, KER)
Projekt z FALCK - pierwszy w Polsce zestaw alarmowy do samodzielnego montażu dostępny w sieci wybranych dealerów Polkomtel
Nawiązanie współpracy z Fundacją WOŚP - rozpoczęcie wspólnego pilotażowego projektu "Przesiewowe Badania Słuchu Noworodków" na GPRS w 36 szpitalach (docelowo ok. 500)
Uruchomienie zintegrowanego systemu monitoringu stanów alarmowych na lotnisku Okęcie w W-wie (umowa w trakcie akceptacji po stronie Polskich Portów Lotniczych)
Wprowadzenie serwisów interaktywnych w TVP SA - pierwsza aplikacja na SMS w Telegazecie.
Komercyjne wdrożenie internetowej aplikacji "Asystent". Jest to usługa wspomagająca proces obsługi zamówień oraz komunikację z największymi klientami biznesowymi Polkomtel S.A.
OBSŁUGA KLIENTA
Uruchomienie usługi z grupy "self service", umożliwiającej sprawdzanie bieżącego użycia poprzez Automatyczny System Informacji Głosowej.
Uruchomienie systemu automatycznej obsługi poczty elektronicznej od klientów.
Kwiecień 2002 r., Certyfikat ISO przyznany przez Kema Registered Quality BV dla Departamentu Aktywacji i Windykacji w zakresie "Kontroli spływu należności i obsługi płatności abonentów sieci Plus GSM"
ZATRUDNIENIE
31 marca 2002 r. w Polkomtel S.A. pracowało 2755 osób. Średnia wieku pracowników Spółki to 29 lat.
FINANSE
Czerwiec 2002 - Podpisanie umowy na "Program emisji Obligacji Polkomtel S.A." na kwotę 500.000.000 PLN z terminem ważności do 11 czerwca 2005 roku z Bankiem Handlowym w Warszawie S.A., Bankiem Przemysłowo - Handlowy PBK S.A., Deutsche Bankiem Polska S.A. oraz ING Bank Śląski S.A. Obligacje o wartości nominalnej 10.000 będą sprzedawane nabywcom instytucjonalnym w ramach oferty niepublicznej. Obligacje będą oferowane zarówno jako Obligacje Zerokuponowe (od których nie są naliczane odsetki, z okresem zapadalności nie krótszym niż 7 dni), jak i Obligacje Kuponowe (od których naliczane są odsetki według stałej lub zmiennej Stopy Procentowej, z okresem zapadalności nie krótszym niż jeden rok). Jest to pierwsza na polskim rynku kapitałowym emisja Obligacji organizowana dla operatora telefonii komórkowej
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
Czerwiec 2002 - Nagroda na Konferencji Inteligentny Budynek w kategorii "Inteligentne usługi dla biznesu"
Maj 2002 - "Orzeł Rzeczpospolitej" - pierwsze miejsce w kategorii "Przedsiębiorstwo Infrastrukturalne".
Kwiecień 2002 - Złoty medal na Targach Poznańskich - SECUREX 2002 za "system lokalizacji pojazdów na GPRS
Nagroda "Inwestor w Kapitał Ludzki"
Kwiecień 2002 - Nagroda "Złota Strzała" przyznana przez Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego za kampanię powitalną programu 5 Plus
"Laur dla Pracodawcy" - nagroda Politechniki Gdańskiej
Computer World zamieścił informację, ze Polkomtel S.A. znalazł się w pierwszej 100 najbardziej pożądanych pracodawców branży teleinformatycznej na świecie,
Stowarzyszenie AISEC wybrało Polkomtel S.A. do pierwszej 10 najbardziej pożądanych pracodawców w Wielkopolsce.