Pierwszy kwartał 2004 roku to kolejny udany okres dla Polkomtel S.A. Spółka osiągnęła w tym czasie dobre wyniki finansowe - kwartalny przychód wyniósł
1 322,5 mln zł, EBITDA wzrosła o ponad 5% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Spółka nadal optymalizowała koszty operacyjne, dynamicznie rozwijała ofertę produktowo-usługową oraz pozyskiwała nowych klientów.
"Wyniki uzyskane przez Polkomtel w pierwszych trzech miesiącach tego roku są potwierdzeniem silnej pozycji firmy na rynku - powiedział Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel S.A. - W warunkach zaostrzającej się konkurencji rynkowej, dzięki konsekwentnej realizacji strategii firmy, systematycznie rośnie baza abonencka, lojalność i poziom satysfakcji klientów. Konsekwentnie redukujemy zadłużenie i inwestujemy, zwłaszcza w rozwój nowych usług. W marcu 2004 roku Polkomtel jako pierwszy operator w kraju uruchomił w centrum Warszawy testową sieć trzeciej generacji w standardzie UMTS, również jako jedyny oferuje usługi oparte na technologii EDGE."
Polkomtel ma nadal najwyższy na rynku wskaźnik średnich przychodów na użytkownika (ARPU), który wynosi ponad 75 zł. Ten dobry wynik Spółka zawdzięcza wartościowej bazie abonenckiej oraz rosnącemu poziomowi wykorzystania oferowanych usług. Polkomtel jest operatorem sieci, która posiada także najbardziej lojalnych klientów - wskaźnik migracji (CHURN) operatora jest najniższy na rynku. Wart podkreślenia jest fakt, że Polkomtel utrzymał w omawianym okresie pozycję lidera telefonii komórkowej dla biznesu, któremu oferuje m.in. szeroki pakiet usług wykorzystujących transmisję danych oraz zaawansowane technologicznie kompleksowe rozwiązania, takie jak telefonia konwergentna czy Mobilne Biuro.
Potwierdzeniem konsekwencji realizacji celów strategicznych i efektywności biznesowej jest wysoka pozycja Spółki w rankingach polskich firm ogłoszonych w ostatnich tygodniach. Polkomtel został uznany przez Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk za najbardziej efektywne przedsiębiorstwo infrastrukturalne 2003 roku, otrzymał również tytuł Najlepszego Inwestora Rzeczpospolitej na "Liście 500" największych firm w Polsce.
Przychody w pierwszym kwartale 2004 roku wyniosły 1 322,5 mln zł, czyli o 120 mln zł (10%) więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (1 202,5 mln zł). Wzrost przychodów w pierwszym kwartale 2004 roku był przede wszystkim wynikiem wzrostu liczby klientów, a także ciągłego poszerzania pakietu usług pozagłosowych i ich intensywniejszego wykorzystywania przez klientów. Wzrost przychodów z tytułu tych usług wyniósł 22% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Koszty sprzedaży i koszty operacyjne wyniosły w pierwszym kwartale 2004 roku 1.060,4 mln zł, czyli o 124 mln zł (13,2%) więcej niż w tym samym okresie w roku 2003 (936,4 mln zł). Wzrost kosztów sprzedaży był związany przede wszystkim z intensywnym programem pozyskiwania nowych klientów oraz większym kosztem utrzymania dotychczasowych. W wyniku ograniczania wydatków EBITDA wzrosła w pierwszym kwartale o 24,4 mln zł (5,5%) - z 440,1 mln zł do 464,5 mln zł.
W pierwszym kwartale 2004 roku Zysk przed obciążeniami finansowymi wyniósł 261,3 mln zł, czyli o 2,7% więcej niż w tym samym kwartale roku 2003 (254,5 mln zł). Wzrost zysku był spowodowany większymi przychodami oraz redukcją kosztów ogólnych.
Marża EBITDA (EBITDA jako % dochodu) w pierwszym kwartale 2004 roku wyniosła 35,1%, czyli 1,5 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie roku poprzedniego (36,6%).
Zysk przed opodatkowaniem w pierwszym kwartale 2004 roku wyniósł 238,4 mln zł, czyli 98,9% więcej niż w tym samym okresie 2003 roku (119,9 mln zł). Wzrost zysku przed opodatkowaniem zawdzięczamy przede wszystkim redukcji kosztów finansowych, które z kolei zmniejszyły się dzięki niższym stratom z tytułu różnic kursowych. Redukcja kosztów finansowych o ponad 111 mln zł jest również wynikiem ograniczenia zadłużenia oraz optymalizacji kosztów odsetek.
Zysk netto w pierwszym kwartale 2004 roku osiągnął 182,4 mln zł, czyli 120,1% więcej niż w tym samym okresie roku 2003 (82,9 mln zł). Wzrost zysku netto jest związany ze wzrostem zysku przed opodatkowaniem i niższą efektywną stopą podatkową (23,5% w pierwszym kwartale 2004 roku wobec 30,9% w pierwszym kwartale roku 2003).
W pierwszym kwartale 2004 roku liczba pozyskanych klientów brutto wyniosła 518,4 tys., czyli 10,1% więcej niż w pierwszym kwartale roku 2003 (470,9 tys.).
W pierwszym kwartale 2004 roku sieć pozyskała 251,6 tys. nowych użytkowników netto, o 12,9% mniej niż w pierwszym kwartale 2003 roku (288,9 tys.) Wolniejszy przyrost bazy klientów w pierwszym kwartale związany jest z bardziej restrykcyjnym podejściem do nieaktywnych użytkowników Simplusa. Umożliwiło to jednocześnie Spółce redukcję kosztów utrzymania użytkowników.
Pod koniec pierwszego kwartału 2004 roku liczba użytkowników sieci wyniosła 5 739,7 tys., czyli o 18,6% więcej niż na koniec pierwszego kwartału roku poprzedniego (4 839,1 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 2 630,2 tys., a z usługi Simplus 3 109,4 tys. klientów - wzrost odpowiednio o 15,2% i 21,7% w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego. Wzrost udziału użytkowników usługi Simplus w strukturze klientów jest zgodny z trendami obserwowanymi na wielu międzynarodowych rynkach telefonii komórkowej.
Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wzrósł w pierwszym kwartale 2004 roku do 19,0%, i wyniósł o 3,5 punktów procentowych więcej niż w tym samym okresie 2003 roku (15,5%). Wzrost średniorocznego wskaźnika rezygnacji związany był z odłączeniem nieaktywnych użytkowników Simplusa.
Średni koszt pozyskania klienta (SAC) w pierwszym kwartale 2004 roku wyniósł 309,6 zł, czyli 13,2% mniej niż w tym samym okresie 2003 roku (319,7 zł). W pierwszym kwartale 2004 roku średni koszt pozyskania klienta abonamentowego wyniósł 672,5 zł, o 7,5% mniej niż w tym samym okresie 2003 roku (726,3 zł). Średni koszt pozyskania klienta Simplus w pierwszym kwartale 2004 roku wyniósł 68,6 zł, czyli o 49,0% więcej niż w tym samym okresie 2003 roku (46,0 zł). Spadek kosztów pozyskania abonenta to przede wszystkim efekt zmiany struktury klientów Polkomtel. Jest to widoczne przede wszystkim we wzroście o 49,0% kosztów pozyskania klientów Simplusa i spadku o zaledwie 7,5% kosztów pozyskania klienta abonamentowego.
Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) w pierwszym kwartale 2004 roku wyniosło 75,1 zł - w porównaniu z tym samym okresem roku 2003 było niższe o 8,9% (82,4 zł). Spadek ARPU wynika przede wszystkim ze spadających cen rozmów telefonicznych związanych z wdrożeniem nowych ofert promocyjnych, zwłaszcza pakietów bezpłatnych minut i pakietów bezpłatnych SMS-ów. Obniżenie wskaźnika ARPU związane jest również ze zmianą struktury bazy klientów, w której udział klientów Simplusa osiągnął 54,2%, czyli o 1,4 punktu procentowego więcej niż pod koniec pierwszego kwartału roku 2003. Mimo spadku ARPU wskaźnik ten jest najwyższy na polskim rynku. Jest to wynikiem posiadania przez Polkomtel najlepszej bazy klientów abonamentowych. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych w pierwszym kwartale 2004 roku było na poziomie 132,7 zł i spadło o 6,3% w porównaniu z rokiem 2003 (141,6 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów Simplusa w pierwszym kwartale 2004 roku wyniosło 26,0 zł i spadło o 4,0% w porównaniu z tym samym okresem roku 2003 (27,1 zł).
"Pomimo bardzo ostrej rywalizacji na polskim rynku telefonii komórkowej Polkomtel wciąż polepsza swój wynik finansowy - twierdzi Finn Schkolnik, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy Polkomtel S.A. - Optymalizacja wydatków oraz redukcja zadłużenia pozwoliły obniżyć koszty finansowe. Daje to Polkomtelowi silną pozycję w reagowaniu na wszelkie zmiany rynkowe."
Całkowite zadłużenie bankowe firmy Polkomtel wyniosło na koniec pierwszego kwartału 2004 roku 1 019,6 mln zł, o 8,5% mniej w porównaniu z końcem pierwszego kwartału 2003 roku (1 113,7 mln zł). Wskaźnik dług/EBITDA osiągnął pod koniec pierwszego kwartału 2004 roku poziom 0,55 i był o 28,2% niższy w porównaniu z końcem pierwszego kwartału 2003 roku (0,77). Redukcję zadłużenia bankowego osiągnięto pomimo faktu, że w 2003 roku nastąpiła wypłata dywidendy oraz spłata pożyczki podporządkowanej od Akcjonariuszy. Redukcja zadłużenia jest przede wszystkim rezultatem korzystnych wyników operacyjnych.
W pierwszym kwartale 2004 roku Polkomtel zainwestował 144,8 mln zł, czyli o 5,5% mniej niż w pierwszym kwartale 2003 roku (153,2 mln zł). Od początków działalności Spółki w 1996 roku Polkomtel S.A. zainwestował w budowę sieci 6,5 mld zł (kwota ta nie obejmuje opłat koncesyjnych).
Prognozy na rok 2004 Oczekiwany jest dalszy wzrost przychodów, a także polepszenie wskaźnika EBITDA oraz wyniku finansowego netto. Polkomtel przewiduje wzbogacanie oferty produktowo-usługowej dla różnych segmentów rynku - od młodych użytkowników Simplusa po klientów korporacyjnych, co powinno prowadzić do wzrostu bazy abonenckiej. Rosnąć będzie znaczenie usług wykorzystujących transmisję danych.